Mått på sheltie!

L

lollolisa

Vet att sheltiesar är väldigt olika i storlek men vad har din för strl?

... På täcken?
... På halsband?
... På selar?
... På sängar?

Vad väger den? Hur hög är den?

Sv: Mått på sheltie!

Jag har en stor sheltievalp. Han är bara ca 5½ månad så riktigt hur stor han kommer bli vet jag inte än, men jag tror inte att han växer så mycket mer nu.
Han är 42 cm hög och väger 10 kg.
Hans halsband är 30 cm.
Sele provade dom ut på affären och jag vet inte vad det är för storlek på det. Hur mäter man det?
Täcke har han inget, hur mäter man det?
Säng vet jag inte för han sover på en filt på golvet. :p

Tack för svaret!
Täcken brukar mätas från manken till svansroten. Alltså ryggens längd. Min storpudel har 65cm i täckes storlek så jag kan ju gissa att en sheltie har lite mindre =)
Närmare än så vet jag inte hur stor täckesstorlek de har!

Jag har täcke på min tjej ;). Nu är hon visserligen 9 månader, pygméliten och har ganska lite päls :p. Men hon blir påpälsad om det är väldigt kallt ute och man ska stå stilla något, om det blåser och man ska stå stilla eller om det regnar. Hon blir väldigt lätt fryssen av sig och darrar som ett litet asplöv. Hoppas att det blir bättre när hon får mer päls.

Tack för svaret!
Täcken brukar mätas från manken till svansroten. Alltså ryggens längd. Min storpudel har 65cm i täckes storlek så jag kan ju gissa att en sheltie har lite mindre =)
Närmare än så vet jag inte hur stor täckesstorlek de har!

Jag mätte nu, och från manken till svansroten är det ungefär 46 cm på min stora sheltiekille.

Nä, jag ska inte skaffa täcke till min sheltie då jag inte har någon än....annars så skulle jag bara mätt! =)
Vi ska förmodligen skaffa en nu nästa år och jag var intresserad av att få en bättre bild av hur stora de är.
Tycker det är kul att kolla vad man skulle köpt om man hade en!

Har faktiskt aldrig sett en Shelti som behövt täcke när man är ute och rör på sig..

I på hopptävlingar stillasittande och i kallt ridhus då har jag faktiskt sett en Shelti med Täcke dock..

Nähe, vad bra! Själv har jag täcke på min storpudel när det regnar, snöar, är snöblandat regn mm. Mest för att slippa alla tovor som bildas över kroppen.
Tror att vi båda tycker det är en bra lösning på problemet!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 029
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 164
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna