Mått på ridbana!

ylvaaskersund

Trådstartare
Vilka mått ha ni på era ridbanor? Vad är det vanligaste måtten?

Vad är det för fördelar/nackdelar med att ha en kvadratisk ridbana?

Sv: Mått på ridbana!

Jag har en liten ridbana... den är bara 20x30...

Nackdelen är att man kan inte vara så många på den samtidigt. 2 stycken går ok.. Fler då blir det väldigt trångt. Den känns väldigt liten om du har en häst som är "stor i gången". Undvek galopparbete på den med gammeldamen.. Hon var väldigt stor i gången och det gick fort när hon galopperade.. Då kändes ridbanan helt klart för liten. Med hästar som kan korta sin galopp betydligt mer än vad hon kunde så duger den även till galopparbete.

Nu är den byggd i huvudsak för mig och mina hästar och till det fungerar den fint. Sysslar inte med hoppning och därför fick det av ekonomiska skäl bli den storleken. Tanken är att jag inte skall behöva rida i mörkret om vintrarna. Bor mitt i mörka Småland långt upp i skogen och när det blir mörkt om kvällarna... då blir det mörkt.

Jag resonerade som så... att när man rider på en ridbana jobbar man ofta på volt... Alltså valde jag att korta längden och inte bredden. Vill jag rida rakt fram kan jag göra det på alla vägar. Utrymmesmässigt hade jag kunnat ta till ordentligt.. men ekonomi i kombination med behov (enbart hobbyryttare) styrde storleken.

En kvadratisk ridbana ser jag personligen inte några nackdelar med.

Jag har lite olika val, med det lutar nog åt 30 gånger 30, jag gör ridbanan i hagen och måste ta hänsyn till hur hagen ser ut!

Det kommer bara att ridas med en häst i taget där och min största är en kraftig tant på 160 cm, hoppas hon får plats!

en kvadratisk bana är bara bra specielt då man hoppar en bana, men om den ska vara 30*30 så blir det väll som att rida på en stor volt hela tiden :/ vad ska du ha den till för det mesta? dressyr/ hopp/ löshoppning? vad har du för andra mått alternativ?

Om du skall gora en 30x30 kan du lika garna gora en 20x40 som ar standard nationell dressage bana. 20x60 ar internationella matt. Jag vet inte vad en hoppbana skall ha.
Sjalv har jag endast en 20x20 pga utrymme, men ocksa en 15x15 roundcorral, ja den ar fyrkantig men grindar/trad kan sattas i hornen sa den blir "rund". Onskar jag hade lite storre dock.
Lycka till med banan.

Ju större dessto bättre.
Vi, dvs grannstallet som jag snyltar på har två utebanor. En ren dressyrbana som är 20*60 o en hoppbana som är ca 70*75. Det är min favorit!
Jag håller inte alls med om att man rider mest på volt när man är på banan. Jag rider nästan aldrig på volt om det inte är träning.
Hemma vid stallet byggs en 20*40 bana. Det tycker jag är väldigt litet för träning o jag kommer mest tömköra där o jogga grabbarna där när jag har snålt med tid.

Min e 27x48 och den är lagom tycker jag! Men de känns alltid mindre än i ridhus! Skulle jag bygga ridhus nångång skulle jag noga övervägt om jag hade råd med 20x60!

Tack för alla svar! Nu har jag lite mer kött på benen:D

Ska ut med måttband, spett å stolpar om ngr timmar å bygga ridbana!:laugh:

20x60 tycker jag är bra.

Jag skulle aldrig bygga en ridbana som en kvadrat. Det skulle kännas jätte konstigt! eftersom alla andra sveriges har kortsidor och långsidor, och det där med bokstäverna.. jag skulle inte bygga en som en kvadrat. Tänk om du vill ut och tävla nån gång? lättare att plugga in ex. program och sånt om man har bokstäver och en ordentlig ridbana.

Våran är på 20x40 för dottern rider mycket dressyr. Annars tycker jag att det kvittar hur stor/liten man gör den.
Har man plats så är ju en stor att föredra men bättre en liten än ingen alls.

en ridbana tycker jag absolut kan ha andra mått än tävlingsbanor så länge det är ett större mått, för då kan man alltid göra dressyrstaket, eller lägga ut bommar eller vad som helst när man behöver träna på måtten. Men ett ridhus blir väldigt dyrt att bygga om man vill ha tex 30x60, då balkarna blir så mkt kraftigare och längre. Tyvärr är det ju sällan folk bara lägger ut 5 mille på ett flådigt ridhus, de har ingen med vett råd med. Om man ska räkna med att de ska vara nån form av investering. Vad jag menar är att ute- ju större desstu bättre. ridhus- då får man vara glad om man har råd med standardmått!

Banan som jag hyr in mig på är ca 20*30.
Personligen tycker jag att den är alldeles för liten för allt utom möjligtvis longering och tömkörning.

Skulle jag bygg så skulle jag kunna tänka mig att ha en kvadratisk bana men den skulle vara minst 40*40.
Vill du öva dressyr program så är det ju bara att dela av banan med något.

Men det är ju bara att dela banan inte svårt.
Vi har dressyrtävlingar på hoppbanan, hur smidigt som helst med framridning o tävlingsbana på samma ställe :)

Vi har en utebana som är 22*60 dvs dressyrmått med plats för dressyrstaket runt om. Vet att det finns planer på att bygga en ren "hoppbana" som är mer kvadratisk för att lättare kunna bygga olika banor. Men 20*60 funkar fint det med. 20*40 är absolut i minsta laget enligt mitt tycke. Är svårt att bygga upp serier och olika kombinationer. Samtidigt tror jag det kan vara nyttigt ibland att rida på en mindre bana...hindren kommer snabbare och du måste verkligen ha bra lydnad på hästen!

Min bana som byggdes i våras är 25*60m. Jag är hoppryttare och håller även lite träningar där och i efterhand önskar jag att jag byggt den bredare! 25 låter inte smalt eftersom ridhus i regel är max 22m breda, men om man hoppar lite större hinder eller om man har en unghäst som skall hoppa en liten bana så hade jag föredragit att den var minst 30 meter bred. 30*50m hade jag nu valt nu, samma yta totalt men bredare och kortare. Upplever min bana stor på längden men inte på bredden så att säga. Dock om man är dressyrryttare så känns 25*60 som ett bra mått och den känns stor och rymlig utan hinder på. Skulle dock aldrig bygga helt fyrkantigt (typ 40*40, risken finns att det slutar med att man rider på en "stor volt" och aldrig rakställer hästen... Skulle kännas konstigt att inte ha en "långsida" att öka galoppen på. SÅ som sagt jag skulle ha byggt 30*50m och jag fick välja ett annat mått än det jag har fast till samma kostnad ;)

Min bana är 20x50, gjord i våras. Rider mest dressyr, men hoppar lite också. Ville kunna galoppera på lite längre. Tycker min bana är kanon! Måtten är ju en del, men underlaget ännu viktigare! Satsa på en bra dränering, sparar man in där kan resten vara bortkastat. Se till att den inte är helt plan utan högst på mitten så rinner regnvattnet av lättare. Tror min lutar 15 gr. Inget man märker av närman rider.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Kilauea
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 842
Senast: ako
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka