Mått på löshoppningsbana?

Gupello

Trådstartare
Blir snart helt galen, har letat på internet om måtten på löshoppningsbana. Ska va måtten på ett ridhus som e 20*40 meter.

Nån som har de i huvudet och som skulle vilja hjälpa mig snabbast möjligt?

Sv: Mått på löshoppningsbana?

Det vanliga är att man sätter upp två hinder på ena långsidan. Först ett enkelt hjälphinder, t ex ett kryss. Och efter det sätter man en oxer som är "huvudhindret" så att säga. Man brukar ha två galoppsprång emellan.

En sån bana är vad man brukar råka på på unghästtester och liknande, om jag förstått rätt.

hur jag än funderar så kan jag absolut inte förstå vilka mått du är ute efter?? måtten på vadå??

ööh, måtten inna och efter har väl ingen betydelse, hästen behöver väl lite sats och nåognstans att ta vägen efteråt. vanligast är väl att man sätter upp för löshoppning i ex ridhus eller ridbana med måtten 40x20?

anhoppningssida ca 16 m och landningsida ca 14 m

Måtten beror ju på hur långa bommar du har. du bygger ju upp hinder och binder linorna längs hinderstöden!

Eddie skrev:
Blir snart helt galen, har letat på internet om måtten på löshoppningsbana. Ska va måtten på ett ridhus som e 20*40 meter.

Nån som har de i huvudet och som skulle vilja hjälpa mig snabbast möjligt?

Om jag fattat det rätt vill du veta hur långt det ska vara mellan hjälphindret o själva huvudhindret.... eller? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Rikke
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 308
Senast: Badger
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar