G
Goat lover
Jag kikar just efter en 4-hjulsvagn och har hittat en trevlig. Nu undrar jag vilka mått och regler som gäller för att vagnen ska vara godkänd vid tävling. Vagnen är till shettis/minishettis...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vagnen måste vara minst 125 cm bred. (Tror det gäller from 2008, men det är ju lika bra att ha det redan nu.)
Med ponny får du lov att köra med uppumpbara hjul i alla klasser.
Hittar ingen minivikt för vagnen hos A-ponny när man kör enbet.
Det måste finnas reflexer på vagnen.
Det står även så här i TR. "P" - Kusk, groom och vagn bör harmoniera i såväl storlek som vikt i förhållande till ponnyn.
Den ser ganska tung ut...vad väger den? Ska du köra enbet eller par? Kör du enbet shettis med en sådan vagn tror jag ni får problem i maraton om ni ska tävla, det blir nog för tungt. Finns det broms? Det är nästan ett måste om man ska tävla (tror t.o.m. det är obligatoriskt i dom högre klasserna).
Den är mycket lättare än den ser ut.
Den ska fungera både för enbet och par.
Vi har inga större ambitioner med tävlandet. Bara att få komma ut på mindre tävlingar och ha lite kul.
Hmm, tror inte det fanns broms. Ska kolla upp det.
Vad väger den då? Så det är alltså enbet du kör? Är det inte bättre med en enaxlad vagn/rockard om du kör enbet? En liten shettis framför en stor tvåaxlad vagn med två vuxna i ser lite "opropotionerligt" ut, plus att det som sagt blir för tungt i maraton. Varför inte satsa på en nätt liten rockard om målet är att komma ut och tävla lite? Då kommer det gå betydligt bättre