Mått på 4-hjulsvagn för tävling

G

Goat lover

Jag kikar just efter en 4-hjulsvagn och har hittat en trevlig. Nu undrar jag vilka mått och regler som gäller för att vagnen ska vara godkänd vid tävling. Vagnen är till shettis/minishettis...

Sv: Mått på 4-hjulsvagn för tävling

Vagnen måste vara minst 125 cm bred. (Tror det gäller from 2008, men det är ju lika bra att ha det redan nu.)

Med ponny får du lov att köra med uppumpbara hjul i alla klasser.
Hittar ingen minivikt för vagnen hos A-ponny när man kör enbet.
Det måste finnas reflexer på vagnen.
Det står även så här i TR. "P" - Kusk, groom och vagn bör harmoniera i såväl storlek som vikt i förhållande till ponnyn.

Vagnen måste vara minst 125 cm bred. (Tror det gäller from 2008, men det är ju lika bra att ha det redan nu.)

Med ponny får du lov att köra med uppumpbara hjul i alla klasser.
Hittar ingen minivikt för vagnen hos A-ponny när man kör enbet.
Det måste finnas reflexer på vagnen.
Det står även så här i TR. "P" - Kusk, groom och vagn bör harmoniera i såväl storlek som vikt i förhållande till ponnyn.

Ok, inget mer jag behöver tänka på när jag köper vagn för att kunna använda även vid tävling???
Vagnen är av enklare typ och finns att se på www.jaboruder.se -till salu och så är det den översta typen av vagn. Den är finare i verkligheten än på bilden...

Den ser ganska tung ut...vad väger den? Ska du köra enbet eller par? Kör du enbet shettis med en sådan vagn tror jag ni får problem i maraton om ni ska tävla, det blir nog för tungt. Finns det broms? Det är nästan ett måste om man ska tävla (tror t.o.m. det är obligatoriskt i dom högre klasserna).

Den ser ganska tung ut...vad väger den? Ska du köra enbet eller par? Kör du enbet shettis med en sådan vagn tror jag ni får problem i maraton om ni ska tävla, det blir nog för tungt. Finns det broms? Det är nästan ett måste om man ska tävla (tror t.o.m. det är obligatoriskt i dom högre klasserna).

Den är mycket lättare än den ser ut.
Den ska fungera både för enbet och par.
Vi har inga större ambitioner med tävlandet. Bara att få komma ut på mindre tävlingar och ha lite kul.
Hmm, tror inte det fanns broms. Ska kolla upp det.

Vad det ska vara för mått för tävling vet jag inte alls, men måste bara berätta att vi nyss har köpt en bagagevagn från flygplatsen för att bygga om till våran shettis.
Fyra pumpade hjul å kanske 120 * 200 cm. Tänkte bygga den som en prärievagn! :rofl:

maria

Den är mycket lättare än den ser ut.
Den ska fungera både för enbet och par.
Vi har inga större ambitioner med tävlandet. Bara att få komma ut på mindre tävlingar och ha lite kul.
Hmm, tror inte det fanns broms. Ska kolla upp det.

Vad väger den då? Så det är alltså enbet du kör? Är det inte bättre med en enaxlad vagn/rockard om du kör enbet? En liten shettis framför en stor tvåaxlad vagn med två vuxna i ser lite "opropotionerligt" ut, plus att det som sagt blir för tungt i maraton. Varför inte satsa på en nätt liten rockard om målet är att komma ut och tävla lite? Då kommer det gå betydligt bättre :)

Vad väger den då? Så det är alltså enbet du kör? Är det inte bättre med en enaxlad vagn/rockard om du kör enbet? En liten shettis framför en stor tvåaxlad vagn med två vuxna i ser lite "opropotionerligt" ut, plus att det som sagt blir för tungt i maraton. Varför inte satsa på en nätt liten rockard om målet är att komma ut och tävla lite? Då kommer det gå betydligt bättre :)

Den är byggd för att dras av liten shettis så vikten tror jag inte är några problem och målet är att köra par. Ska hämta en parkompis till lillan imorgon och om de trivs ihop så kommer det nog inte bli några problem.
Det är inga fler regler som jag har att rätta mig efter?? finns reglerna att läsa någonstans???

Ja ska du köra par så funkar ju en tvåaxlad utmärkt, kolla bara upp det där med bromsen :) Det finns mängder med regler ;) Kan inte alla i huvudet men kolla i TR (för körning) så du är på den säkra sidan, det är så retligt om man missar nåt (fast det går ju ofta att bygga om, men det är ju onödigt jobb).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025