Matt och massor stöv i pälsen

Armani__

Trådstartare
Det har min häst. Han har väl aldrig haft den absolut blankaste päls, men jag tycker det har blivit värre.
Jag ryktar, torkar av honom med trasa innan och efter ridtur, använder lite pälsglans etc. (ja, pedant :angel:), men trots det är schabrak, benskydd, sadelgjord, träns, tyglar och mina ridstövlar längst ner på skaftet, helt gråa av stöv efter varje ridtur.

Har inte varit med om detta på honom tidigare, han är skimmel och kräver därför mycket rykt för att hållas någerlunda ren. Han har täcke på sig, såhär års även med hals.

Dock är han halv-klippt för första gången i år, men kan inte tänka mig att det beror på det. Vad tror ni, kan det vara något som fattas honom? Behöver man tillskott av något? Har haft honom i 7,5 år så jag har ju lite att jämföra med, och sedan augusti/september har detta pågått och inte verkar det ha blivit mindre heller, snarare ökar stövet..

Är det dags att låta vet. ta et titt på honom, ta ett blodprov kanske och utesluta sjukdomar, eller det är att ta i?

Sv: Matt och massor stöv i pälsen

Jag upplever iaf att mina hästar blir blankare och mindre stöviga när de rids så pass att de får svettas lite med jämna mellanrum. En slurk linfröolja i maten kan också hjälpa. Har du kollat upp foderstaten osv? Är hästen pigg och glad annars? Det var allt jag kunde komma på såhär på rak arm. :)

Sv: Matt och massor stöv i pälsen

Jag upplever iaf att mina hästar blir blankare och mindre stöviga när de rids så pass att de får svettas lite med jämna mellanrum. En slurk linfröolja i maten kan också hjälpa. Har du kollat upp foderstaten osv? Är hästen pigg och glad annars? Det var allt jag kunde komma på såhär på rak arm. :)

Tack för bra tips!
Han har faktiskt inte tränats/ridits svettig på 1,5 år ungefär då han har varit konvalescent, precis 100 % igångsatt igen, kan ju vara så enkelt?

Foderstaten är helt OK, men linfröolja tänkte jag också på, kanske skulle ta och köpa och prova iallafall. Annars är han pigg och glad, jobbar på och älskar att äntligen vara tillbaks! Dock har jag inte vågat mig på att träna honom så som innan, ännu, men har satt som mål att i januari ska vi börja träna på riktigt igen, kanske det blir bättre av det?

Tack än en gång!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka