Matsäckstips (varning långt och med specialkrav ;-))

majola

Trådstartare
Mina barn måste ha med sig förmiddagsmellis till förskolan varje dag. För det mesta finns det frukt och grönsaker där. De får en leverans varje vecka, så det varierar lite vad som kommer, och så beror det ju på hur poppis sakerna är och hur många barn som äter av det (dvs inte är sjuka eller på semester osv. Men det är väldigt ovanligt att det är helt slut, kan vara någon måndag efter en långhelg som det inte finns något (lev på tisdagar). Trots det brukar mina barn välja frukt och/eller grönsaker i första hand att ta med sig.

Det är ju jättebra, men nu till "problemet". De äter extemt varierande. Kanske tar de av förskolans frukt om den ser godare ut, lite beror det väl på hur de har ätit till frukost, växlande aptit osv. Men jag blir tokig på att få hem skalade, uppskurna saker som legat en halv dag i ryggsäcken! Ofta är de så oaptitliga att man måste slänga, ibland kan jag återanvända på efermiddagen eller till lunchen.

Dessutom skulle jag gärna vilja att barnen kunde packa lite mer själva, men det är extremt opraktiskt med tre ungar (2, 3 och 5 år) som ska fixa frukt själva på morgonen. Funkar om de tar med en clementin eler banan, men inte direkt annars.

Alltså önskar jag lite att de äter av förskolans frukt och grönt och tar med "torrfoder" (typ riskakor, nötter - nej, vi har inget nötförbud - osv. Och det i lagom mängder, jag upplever att det behöver de lite hjälp med. Vidare önskar jag att det som inte äts kommer hem i återanvändbart skick. Detta skulle ju lätt kunna lösas genom att köpa miniförpackningar. Men jag hatar onödigt förpackningsengångsmaterial...

Behöver tips om hur jag kan lösa detta. Har vaga funderingar på att införskaffa småförpackningar (ej i plast) som jag kan packa miniportioner i och låta barnen välja av på morgonen. Typ Ikeas minsta glasburkar med (plast)lock, eller så. Vet dock ej hur förtjusta de är i glasburkar på förskolan... Rostfritt är ju också bra, men då ser inte barnen vad som är i. Gärna även för joghurt.

Tips???
 
är det frukt mellis eller mat mellis de ska ha? måste frukten skalas eller klarar barnen av att äta oskalat eller skala själv? har äpplet hunnit bli varmt och mjöligt/ brunt så förstår jag att de väljer förskolans frukt, men är det ett oskalat äpple de har med sig så håller det sig fräscht ju :), i värsta fall kanske personalen kan skära upp det lite snabbt (inte skala dvs).
banan och apelsin går ju enkelt om än lite kladdigt att skala själv även för små barn :).

annars så kanske det går att göra fruktsallad att ha med i en burk? slänga ner lite av varje så får barnen ta de bitar de vill ha och lämna resten, och kanske ha med en burk med torrfoder också så som en halv riskaka och några nötter :) dvs som kan återanvändas till dagen efter om barnet inte velat ha.
 
De får ha med vad de vill (utom sötsaker). Av slentrian blir det oftast frukt och typ riskakor, småkex etc. Macka ibland. Joghurt någon gång ibland. Det äckliga med joghurt är att om man skickar med en sån där liten burk så får man hem förpackningen i matlådan igen -> samtliga rester är insmetade med joghurtrester. En burk med lock borde man ha.

(Ikeas minsta är för stora såg jag precis)

Tror inte att personalen skär upp medhavd mat om det inte är absolut nödvändigt. Ett helt äpple/banan är för mycket, det äter de inte upp.
 
Mina barn måste ha med sig förmiddagsmellis till förskolan varje dag. För det mesta finns det frukt och grönsaker där. De får en leverans varje vecka, så det varierar lite vad som kommer, och så beror det ju på hur poppis sakerna är och hur många barn som äter av det (dvs inte är sjuka eller på semester osv. Men det är väldigt ovanligt att det är helt slut, kan vara någon måndag efter en långhelg som det inte finns något (lev på tisdagar). Trots det brukar mina barn välja frukt och/eller grönsaker i första hand att ta med sig.

Det är ju jättebra, men nu till "problemet". De äter extemt varierande. Kanske tar de av förskolans frukt om den ser godare ut, lite beror det väl på hur de har ätit till frukost, växlande aptit osv. Men jag blir tokig på att få hem skalade, uppskurna saker som legat en halv dag i ryggsäcken! Ofta är de så oaptitliga att man måste slänga, ibland kan jag återanvända på efermiddagen eller till lunchen.

Dessutom skulle jag gärna vilja att barnen kunde packa lite mer själva, men det är extremt opraktiskt med tre ungar (2, 3 och 5 år) som ska fixa frukt själva på morgonen. Funkar om de tar med en clementin eler banan, men inte direkt annars.

Alltså önskar jag lite att de äter av förskolans frukt och grönt och tar med "torrfoder" (typ riskakor, nötter - nej, vi har inget nötförbud - osv. Och det i lagom mängder, jag upplever att det behöver de lite hjälp med. Vidare önskar jag att det som inte äts kommer hem i återanvändbart skick. Detta skulle ju lätt kunna lösas genom att köpa miniförpackningar. Men jag hatar onödigt förpackningsengångsmaterial...

Behöver tips om hur jag kan lösa detta. Har vaga funderingar på att införskaffa småförpackningar (ej i plast) som jag kan packa miniportioner i och låta barnen välja av på morgonen. Typ Ikeas minsta glasburkar med (plast)lock, eller så. Vet dock ej hur förtjusta de är i glasburkar på förskolan... Rostfritt är ju också bra, men då ser inte barnen vad som är i. Gärna även för joghurt.

Tips???

Så ovanligt att det behövs tas med mellis till barn i förskolan, här börjar det först i förskoleklass. Äter de väldigt sent? Våra barn har aldrig haft något förmiddagsmellis på förskola, frukost serveras 08.15 så det är inte alltför långt till lunch. Eftermiddagsfika ( typ macka) står förskolan för.
Jag skulle förvänta mig att förskolepersonalen hjälper små barn att klyfta ex.vis ett äpple så jag hade inte på något sätt förberett frukten hemma utan skickat den intakt.
 
Får de lunch på skolan? I så fall... vad är det för fel på ett äpple?
Annars ris/majskakor? Det älskar mina. Upplever med barn också att less is more. Gör man sig till med smooties osv säger mina äh och tar en macks med smör.
 
Får de lunch på skolan? I så fall... vad är det för fel på ett äpple?
Annars ris/majskakor? Det älskar mina. Upplever med barn också att less is more. Gör man sig till med smooties osv säger mina äh och tar en macks med smör.

Nej, vi äter hemma, och sällan före 13, så de behöver lite mer mellis för att klara sig tills dess.

Less is more stämmer absolut. Helt utan matsäck kan jag inte skicka dem. Frukten på förskolan är tänkt som ett komplement, ett projekt sponsrat av en lokal förening, och det kommer inte att vara för evigt heller.

De vill helst ha lite olika saker med sig. Typ några äppelbitar, ett par mototsstavar och något "torrt".
 
Nej, vi äter hemma, och sällan före 13, så de behöver lite mer mellis för att klara sig tills dess.

Less is more stämmer absolut. Helt utan matsäck kan jag inte skicka dem. Frukten på förskolan är tänkt som ett komplement, ett projekt sponsrat av en lokal förening, och det kommer inte att vara för evigt heller.

De vill helst ha lite olika saker med sig. Typ några äppelbitar, ett par mototsstavar och något "torrt".

Jag skickar med morötter, skalade och lite "blöta" i en påse. Riskakor är ok, det smular möjligen.
En kall pannkaka?
Annars kör vi på clementiner, vindruvor (om vi hittar vettiga, ekologiska) halva bananer (slår in änden med gladpack).
Jag ber avkomman att kasta skräp och inte bära hem skalen. Smörgås? Vår är glutenintolerant så jag har gett upp smörgåsar numer.
 
Alltså för att förtydliga. Jag söker främst förpackningsidéer.

Gällande frukt finns det ju till och med speciella bananförpackningar ;). Ska vi skicka med något fika använder vi antingen urdiskade glassförpackningar eller små lunchlådor ( finns även i annat material än plast)
 
Vanlig glasburk med lock?
Kan ju inte bli enklare :)

Jo, jag stod faktiskt tidigare i kväll i källaren och fingrade på en liten marmeladburk. Borde ju vara perfekt för joghurt i alla fall. Om man stoppar dem i ngn sorts socka så slår de inte emot varandra i ryggsäcken heller.
 
Vet inte hur man får länka men på hemsidan ekokul finns mycket bra förvaringslådor, stora och små. I glas med silikonhölje, i rostfritt etc. Kan va värt att ta en titt.
Lifefactory är ett märke jag köpt matlådor ifrån, det finns på nämda hemsida
 
Lapland Eco Store har massa bra matlådor i glas (men små glasburkar efter sylt e.dyl fungerar ju också bra :) ), jag har sett från 120ml och uppåt. Vet inte om de levererar till Tyskland dock?

Eftersom det är ok med nötter så hade jag packat en blandning av naturella nötter i en liten burk så hade den bara kunnat fyllas på när de ätit av det. Även typ havrefras fungerar ju fint att äta styckvis ur en liten burk. Förutom frukt/grönt, alltså. Alla typer av småtomater är en favorit här hemma tex, och blir ju inte dåliga. :)
 
Keepjar har tillbehör så att man kan återanvända barnmatsburkar till nappflaskor, pipmuggar m.m och då är det bland annat ett silikonhölje som skyddar glasburken. Ett sånt och sen använda det vanliga locket kanske vore något?
 
Mina barn måste ha med sig förmiddagsmellis till förskolan varje dag. För det mesta finns det frukt och grönsaker där. De får en leverans varje vecka, så det varierar lite vad som kommer, och så beror det ju på hur poppis sakerna är och hur många barn som äter av det (dvs inte är sjuka eller på semester osv. Men det är väldigt ovanligt att det är helt slut, kan vara någon måndag efter en långhelg som det inte finns något (lev på tisdagar). Trots det brukar mina barn välja frukt och/eller grönsaker i första hand att ta med sig.

Det är ju jättebra, men nu till "problemet". De äter extemt varierande. Kanske tar de av förskolans frukt om den ser godare ut, lite beror det väl på hur de har ätit till frukost, växlande aptit osv. Men jag blir tokig på att få hem skalade, uppskurna saker som legat en halv dag i ryggsäcken! Ofta är de så oaptitliga att man måste slänga, ibland kan jag återanvända på efermiddagen eller till lunchen.

Dessutom skulle jag gärna vilja att barnen kunde packa lite mer själva, men det är extremt opraktiskt med tre ungar (2, 3 och 5 år) som ska fixa frukt själva på morgonen. Funkar om de tar med en clementin eler banan, men inte direkt annars.

Alltså önskar jag lite att de äter av förskolans frukt och grönt och tar med "torrfoder" (typ riskakor, nötter - nej, vi har inget nötförbud - osv. Och det i lagom mängder, jag upplever att det behöver de lite hjälp med. Vidare önskar jag att det som inte äts kommer hem i återanvändbart skick. Detta skulle ju lätt kunna lösas genom att köpa miniförpackningar. Men jag hatar onödigt förpackningsengångsmaterial...

Behöver tips om hur jag kan lösa detta. Har vaga funderingar på att införskaffa småförpackningar (ej i plast) som jag kan packa miniportioner i och låta barnen välja av på morgonen. Typ Ikeas minsta glasburkar med (plast)lock, eller så. Vet dock ej hur förtjusta de är i glasburkar på förskolan... Rostfritt är ju också bra, men då ser inte barnen vad som är i. Gärna även för joghurt.

Tips???

Varför inte plast? För spontant skulle jag köpa mindre plastburkar, alltså såna som är tänkta att ha mat i. Och sen lägga ner torrvaror typ skorpor och nötter. Och inte göra i ordning nytt varje dag, utan fylla på när det tar slut, typ.
 
Jag hänger inte riktigt med, varför kan inte barnen äta det som erbjuds på förskolan?

Men när det gäller riskakor så är det ett JÄTTEdåligt alternativ dels för att livsmedelsverket rekommenderar att man inte ger riskakor till barn under 6 år pga mängden arsenik ( mer i riskakor än i vanligt ris)
https://www.livsmedelsverket.se/om-...r-problem-med-arsenik-i-ris-och-risprodukter/
Men dels för att dom ofta innehåller stora mängder socker.

Håller annars med övriga. Lättskalade frukter typ banan är väl jätte bra men annars tyckte jag om Mabuses förslag med lite skorpor och nötter som du helt enkelt fyller på eftersom det är slut.
 
Det var väl för lite pa förskolan för att det skulle räcka, ts bor i Tyskland (och jag i Österrike) och har har vi inte den lyxen att all mat serveras pa förskolan/skolan.

Jag har aldrig sett riskakor med socker i och här i Österrike finns det inga rekomendationer alls ang arsenik. Men eftersom det finns det i Sverige har jag väljer jag att köpa majskakor till mina barn. Det far dom inte med sig varje dag men som variation.



När mina har med sig joghurt har dom det i syltburkar, da kan man köpa stora förpackningar och hälla över i burken och barnet kan stänga burken om dom inte äter upp. Ikea har sma burkar, runda glasburkar med lock ocksa (fast det locket är nog svart för ett mindre barn att öppna själva. Jag har ocksa funderat pa hur jag kan förenkla packandet varje dag, tva dagar i veckan är barnen även eftermiddag och da är det 6 jauseboxar som ska förberedas och det tar tid.
 

Liknande trådar

B
Övr. Barn Vi har en liten kille på 1år och 10mån. Han är väldigt liten i maten men superenergisk! Aldrig still och har inte tid att äta. Vi har...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp