Matråd, tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

oz_joj

Trådstartare
Vår son är 10 1/2 månad nu. När vi började med smakportioner och mat slukade han glatt allt och åt bra. Nu är han jättesvår på mat. Jag ammar fortfarande och det sker även nattetid (jag är nog en napp). Men tidigare när han åt bra ammade jag lika mycket som nu eller mer så jag känner själv att han npg inte äter dåligt bara för att han är mätt på amning.

Det man oftast får i honom är frukt (helst citrusfrukter) och kex av olika slag (köper sockerfria). Men det blir ju väldigt ensidig kost tycker vi.

Nu börjar jag fundera om vi gör fel som ger oss och ger kex/frukt. Har han lärt sig att om man matvägrar kommer "godiset" fram? Eller är de för små för att fatta så långt? Ska man ge dem vad de äter utan att oroa sig för frukt- och kexdieten?

Vi vet varken ut eller in...
 
Sv: Matråd, tack!

Oj vad svårt... Själv har jag en dotter som slukat det mesta som ställts fram... Men några funderingar är; hur länge har du tänkt amma? Äter han välling och gröt? Hur gör du när han inte velat äta det du ställt fram? Erbjuder du direkt nåt annat bara för att han ska få i sig något öht? Eller får han leka eller sova en stund inan han får något igen? Har ni regelbundna mattider?

Vad jag kommer ihåg (tänk att man glömmer så fort :crazy: ) när min dotter var 10 månader (iofs så ammade jag inte längre då) så fick hon välling vid 7.00 ca, frukost (gröt) vid 9.00. Efter lite lek så somnade hon igen och beroende på när hon vaknade antingen lite frukt eller så lunch direkt. Efter eftermiddags-luren på nån timme välling igen och sen kvällsmat. Gröt vid 20.00 innan sängdax.

Tror på att försöka upprätthålla det ni "bestämt" dvs vilken mat ni ska ge och när. Lycka till!
 
Sv: Matråd, tack!

Som sagt det här var svårt, men jag måste efter lite funderande också säga att jag inte tror man ska jaga upp sig så över vad de äter eller inte äter (lättare sagt än gjort, jag vet :smirk: ), utan jag tror att "bestämmer man sig", sen äter de vad de äter av det man ger. Sen får man ta det lite varteftersom såklart, att åt han dåligt vid lunchen så kan han visst få en frukteller kex, men inte direkt inpå och inte "istället för", utan efter lite lek så att det blir som två separata måltider även om det är en halvtimme bara. Fattar du ungefär vad jag menar :)
 
Sv: Matråd, tack!

Försök hitta NÅGON mat som han kan tänka sig att äta och håll er till det ett tag. Det bästa är ju om det finns tre tänkbara alternativ...

Lagar du maten själv eller ger du burkmat?
Vissa barn föredrar nämligen burkmat, till sina ambitiösa föräldrars förtvivlan ;)
Jag har alltid haft lätt för att få i mina barn lasagne, grönsakslasagne och spagetti bolognese, allt i burkar... (Jag har köpt Hipp och Semper) Minns ju dåligt nu, men det finns naturligtvis fler sorter som accepterats.

Sen, bestäm dig för att ge det du tagit fram. Vill han inte ha så dukar du undan för den gången. INGET annat just då! Låt det gå en timme eller nåt innan du gör ett nytt måltidsförsök.
 
Sv: Matråd, tack!

Hej!

Jag har en dotter på 11 månader som fungerar precis likadant, med den enda skillnaden att jag inte ammar längre. Jag slutade när hon var 9 månader och fortfarande åt som "en häst".

Eftersom jag inte har något alternativ till riktig mat längre, får hon vackert klara sig på riktig mat. Även om det VERKLIGEN är oerhört stressande de dagar hon äter "ingenting", så försöker jag vara ståndaktig och hålla på våra ättider så gott det går. Det brukar betala sig efter någon/några dagars "dutt-ätande", då helt plötsligt äter hon hela barnmatsburkar, stora portioner hemlagad mat, gärna en macka, gröt och välling etc.

Även om jag vet att hon kommer att återkomma till de "ätandes rike" så är det verkligen skitjobbigt de dagar hon inte äter! Jag tror det ligger inbyggt i oss att vi vill att våra barn ska äta ordentligt! Sunt förnuft råder inte alltid bot på våra urtidsinstinkter ;) !

Kan tillägga att jag inte märker någon skillnad på varken pyrets humör eller ork oavsett vilken dag det är - en ätdag eller en ickeätdag!

Hoppas det här kan hjälpa dig!

Kram
 
Sv: Matråd, tack!

Oj vad svårt... Själv har jag en dotter som slukat det mesta som ställts fram... Men några funderingar är; hur länge har du tänkt amma? Äter han välling och gröt? Hur gör du när han inte velat äta det du ställt fram? Erbjuder du direkt nåt annat bara för att han ska få i sig något öht? Eller får han leka eller sova en stund inan han får något igen? Har ni regelbundna mattider?

Vad jag kommer ihåg (tänk att man glömmer så fort :crazy: ) när min dotter var 10 månader (iofs så ammade jag inte längre då) så fick hon välling vid 7.00 ca, frukost (gröt) vid 9.00. Efter lite lek så somnade hon igen och beroende på när hon vaknade antingen lite frukt eller så lunch direkt. Efter eftermiddags-luren på nån timme välling igen och sen kvällsmat. Gröt vid 20.00 innan sängdax.

Tror på att försöka upprätthålla det ni "bestämt" dvs vilken mat ni ska ge och när. Lycka till!
OK! Jag har tänkt amma så länge vi vill det, jag känner ingen begränsning (Ok, ingen 5-åring på mina bröst :smirk: ) men då jag börjar jobba heltid i januari antar jag att det blir mindre amning.
Han äter sällan välling, någon gång går han med på att ta lite. Oftast får vi hälla bort allt eller nästan allt.
Gröt åt han i början som en galning sen stenvägradehan det hela sommaren och nu duger oftast havregrynsgröt, men inte alltid.
Jag gör nog olika när han matvägrar. Om jag själv försöker äta samtidigt kan jag försöka med att plocka fram leksaker och om det ej duger kan nog kexbitar eller fruktbitar åka fram så jag får i mig mat (han är en intensiv rackare, vår pojk). Ofta struntar jag i det och låter honom vara.
Vi försöker ha regelbundna mattider men inte så extremt. Frukost med mig mellan 8-9. Ofta kan det bli en liten grej innan lunch + amning när han ska sova lunch. Sen lunch, mellis och middag. Grötförsök på kvällen.
Just nu är han så att han nästan bara äter om han är distraherad av annat samtidigt, typ en sked, en bok, går på golvet etc. Att sitta i stolen rakt upp och ned och bli matad/plocka matbitar själv funkar sällan nu.
 
Sv: Matråd, tack!

Försök hitta NÅGON mat som han kan tänka sig att äta och håll er till det ett tag. Det bästa är ju om det finns tre tänkbara alternativ...

Lagar du maten själv eller ger du burkmat?
Vissa barn föredrar nämligen burkmat, till sina ambitiösa föräldrars förtvivlan ;)
Jag har alltid haft lätt för att få i mina barn lasagne, grönsakslasagne och spagetti bolognese, allt i burkar... (Jag har köpt Hipp och Semper) Minns ju dåligt nu, men det finns naturligtvis fler sorter som accepterats.

Sen, bestäm dig för att ge det du tagit fram. Vill han inte ha så dukar du undan för den gången. INGET annat just då! Låt det gå en timme eller nåt innan du gör ett nytt måltidsförsök.

Först har vi hållt oss till burkmat + mosad frukt. Sen tyckte jag att jag ville ha hemlagat men då ratades det oftast. En period verkade sonen ha tröttnat på burkmaten och åt gärna vår mat (som numera är saltfri nästan alltid ifall han vill ha) men nu ör det bara frukt och kex + gröt ibland.
När vi handlar burkmat säger min man alltid (Vad gillar han nu? Äter han kalops?" Men det är så olika, skitsvårt hitta en mat han gillar jämt. Han äter numera inte en hel burk så ena stunden kan han äta med glädje (fast det känns som länge sen) för att nästa gång rata samma mat.
 
Sv: Matråd, tack!

Tack, alla för råd, tips och idéer! Känns jättebra att få respons, tar gärna mot mer!
 
Sv: Matråd, tack!

Vad säger bvc? Går han upp i vikt som han ska?

Egentligen så är jag en person som inte vill se det här med mat som ett problem, och så länge han är pigg och glad och beter sig som vanligt så borde han ju överleva ;) Jag tror egentligen också att ju mer man stressar över mat och matsituationer desto svårare tror jag det blir. Om han nu är som vanligt och går upp i vikt som han ska, så strunta i att "jaga" honom med maten.

Mitt råd blir såhär: Bestäm dig för hur dagen ska se ut med måltider (frukost, mellis, lunch, mellis, kvällsmat, och amning däremellan), exakta tider behövs inte, bara det är någorlunda regelbundet. Bestäm också vad som ska serveras, om det så är havregrynsgröt eller kex eller frukt eller något annat, men HÅLL dig till det du bestämt!! Servera maten vid bordet, så han får äta i sin stol, och låt honom äta det han äter. När han visar att han inte vill ha mer så ta honom från bordet och säg tack tack och ta undan hans tallrik. Han kommer förmodligen visa att han är hungrig igen efter ett tag, så amma honom då eller servera på nytt något att äta (antingen mer mat eller frukt eller kex då) vid bordet så han lär sig att det är där man äter. Om han nu vill ha en leksak med så låt honom ha EN grej med, men håll inte på och byt grejer fram och tillbaka. Lås dig inte heller vid att han ska äta så allsidigt som möjligt, det kommer säkert så småningom, utan som ameo skrev, börja med det du tror han skulle vilja ha för dagen, sen om han äter en sked eller tio är mindre viktigt. Tror det är mer rutinerna här, och att visa att "såhär gör vi i vår familj när vi äter". Det finns inga barn i sverige idag (i "normala" fall) som svälter ihjäl eller drabbas av skörbjugg :smirk:

Ett annat tips är att prova med olika vällingar om ni inte gjort det, majs eller risvälling t.ex.

Stort lycka till! :)
 
Sv: Matråd, tack!

Jag är nog egentligen inte den rätta att råda dig så mina småflickor alltid ätit bra men de tips jag kan tänka mig är nog följande;

1. Hunger är bästa kryddan så se till att du inte har honom "halvfylld" genom att "småamma" konstant. Bättre att ge amningen som efterrätt då du/ni ätit klart. Försök strukturera upp amningen som mål så att han hinner bli sugen emellan.

2. Försök att inte fokusera så mycket på själva maten, erbjud honom att kladda själv (vissa vill bara äta om de själv får hålla skeden/ta med fingrarna). Verkar mina barn inte vara "på" så lägger jag dit några bitar på deras "ikeabord" och koncentrerar mig på att äta själv så brukar de ofta peta i sig bitarna.

3. Vi kör ibland "var är mikron?", var är golvet?" etc då de faktiskt gapar automatiskt när man kommer med skeden och de koncentrerar sig på någonting annat.

4. Antagligen tar han sitt näringsbehov vid nattamningen vilket gör att han faktiskt inte behöver peta i sig speciellt mycket på dagen. Där är det upp till dig om du anser det vara ett problem eller ej. Vill du hellre att han får i sig mat bör du antagligen begränsa nattamningen, att erbjuda välling på natten lär inte vara fullt lika populärt som bröstet vilket kan innebära att han kommer att äta bättre mat på dagen. Men det är alltid känsligt att råda någon att dra ner på amning så det vill jag inte göra. Men det kan vara värt att tänka över hur du ska lägga upp amningen för att få den att fungera med maten. Amningen har ju många fördelar och är en bra näring i sig så barnet far ju inte illa på något sätt av att få i sig mesta näringen genom bröstmjölk.

Lycka till!
 
Sv: Matråd, tack!

Tack igen för att ni engagerar er. Sonen är lång och har alltid följt sina kurvor bra på BVC:s mätningar. Över medellängd och över medelvikt. Han är minst sagt pigg. Andra mammor brukar skratta när vi kommer för då blir det fart. Så näring nog får han nog...

Känner mig redan lugnare och vi känner att vi behöver strukturera matvanorna mer. Såsom flera av er skrivit om.

Tack!
 
Sv: Matråd, tack!

Ojoj vad lika "problem" du har som jag med min son som blir 1 år nu den 9 nov! Men vetduvad...han äter MYCKET bättre om oxå storebror tuggar på ngt samtidigt. Du bodde i gbg va? Vi skulle ju kunna träffas hemma hos varann ( om vi trivs i varandras sällskap ) och bara luncha hemma, ngt min större son oxå behöver då han VERKLIGEN inte äter mycket, dricker mest välling och mjjölk. Så att lillebror oxå börjat tycka allt är intresantare än mat nu när han åt så bra i början, är minst sagt stressande....men han är en liten klump. Dock är han ju ingen michelingubbe längre så visst har han smalnat av. OCH en sak till, han vägrar sitta i sin stol nu, han äter i mitt knä helt enkelt och plockmat är liiite kul iallafall...häromdan åt han massa skruvmakaroner själv och försökte t om med sin lilla gaffel. Man får inte glömma hur mättande bröstmjölk ändå är, den sätter igång mättnadsproccesser och så. Min son har ju ammning som mellanmål och nattmål samt frukost, så till frukost blir det mest plocka med frukostflingor typ cheerios utan mjölk,, eller smörgås men oftast ingenting. Sedan efter kort tupplur om man har en bra dag äter han en halv 1 årsburk eller motsvarande hemlagat och efter det får han fruktpure för att få i sig mer mat då äter han oxå absolut max ½ burk. sedan får han samma till middag men oftast får jag bara i han lagad mat 1 gång om dagen. Till kvällen får han så mycket gröt vi kan få i honom men sällan full portion enligt förpackningen.
Har börjat med att försöka få i honom välling då odå men han tar det bara om det är oboy i, suck. Svårt lämna bort honom när han inte tar välling gärna...
 
Sv: Matråd, tack!

Vill bara ge lite medlidande, har en fyraåring som började vägra mat runt 8 månader, han är fortfarande helt hopplös, idag har han tex enbart ätit två smörgåsar på hela dagen, vid middagen fick han nog i sig 3-4 hela spagettistrån :smirk: ...

Vi har bråkat, vi har krånglat, vi har lagt om mattider, vi har ignorerat, vi har kört samma mat (som han verkat ha gillat), vi har ätit tillsammans, vi har låtit han äta framför tv:n, *suck*.
Tror att vi testat ALLT, ja även låtit honom göra som idag, gå hungrig, ändå fick vi tvinga i honom kvällsmackan, för han var inte hungrig :crazy: ....

Jag hoppas ju evinnerligt att din son inte blir en lika stor matkrånglare som våran.
Men det jag vill säga är, ta det med ro.
I perioder äter sonen numera jättebra (för att vara han) andra dagar är som dag.
Han ligger över medelkurvan på både vikt och längd, har alltid gjort.
Se bara till att ni ger honom just mat, inte en massa "fika", kanske kommer han även att äta bättre när du slutar amma.

Bvc har alltid sagt till oss "klok unge, han vet precis hur mycket han behöver" :) . (han har ju heller inte fått godis eller fika när han inte ätit mat vilket har gjort att han inte stormäter det heller längre, om det inte bjuds på kakor förståss, hans stora last :D )
 
Sv: Matråd, tack!

Lustigt att de är så lika! Du har nog rätt i att han ibland äter bättre borta, tex går smörgåsar alltid ned på caféer så pappa var chockad häromdagen när jag bara konstaterade lite lamt att sonen äter smörgås, för de brukar inte gå ned härhemma men gick bra den dagen.

Borde kanske köpa en till barnstol så vi kan ha lunchparty ihop... ja, jag bor i Gbg.
 
Sv: Matråd, tack!

Jag läste BVC:s små foldrar och böcker som ger förslag på en dags mat för olika åldrar. Frukost, mellanmål, lunch osv och lämplig mat att ge. Sen gjorde vi helt enkelt så att vi kompnerade ihop menyer åt henne efter de råden och serverade på regelbundna (nåja) tider.
Ofta åt hon inte allt, men nåt gick ofta ner.

Jag ser det som så att så länge du ser till att erbjuda honom bra och varierad kost varje mål så får han själv bestämma vad av det han vill äta, då har han iaf fått chansen och jag är säker på att de vet vad de behöver, precis som vi vuxna blir sugna på olika saker då och då.

Vår lilla tjej älskar majskorn så det får hon nästan varje dag, och har fått sen hon var så där 10mån. Jätteroligt att sitta och pilla i sig själv.
Smörgåsrån med leverpastej var också en höjdare ett tag.
 
Sv: Matråd, tack!

Ja jösses jag orkar inte göra mig till längre, sålänge jag själv inte störs så why?? Till och med min superpedanta mormor och mamma förstår mig, jag har ju 2 vildar :love: Likaså med maten, det blir mat som barn gillar ( tja min Dominic äter ju typ bara köttbullar framför tvn men han är ju en story försig...) Men typ falukorv med kokt potatis eller mos, ägg och spenatröra och gröna ärtor gillar ju små barn peta med. Sedan åt min son faktiskt en hel vixen portion soppa igår så det ska jag nog börja med till lunch faktiskt :banana:

pma mig så kan vi nog komma överens om en dag, jag är ju mest hemma. Hämtar sonen på dagis bara vid 15.30 varje dag men nästa vecka går han bara tis-tors och då till 11.30 pga att det är lovvecka för många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Vad äter era små på en dag? Det är ju tänkt att jag ska sluta amma men behöver lite tips vad man kan ge. Vad ger ni era små till...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Diana
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: Björk
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 772
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp