matolja, majsolja?

Gilette

Trådstartare
Varför ger man hästen matolja i fodret??
Varför ger man majsolja?

Vad har de för positiva effekter??

Sv: matolja, majsolja?

Jag ger matolja för att få en finare päls, men man kajn ju oxå ge det för att få upp energin i foderstaten.

Det viktigaste är att oljan vegetabilisk. Jag har gett det för det ger en fin och blank päls samt att det smörjer tarmarna på hästen.

Vet att en tränare sa att solrosolja gör så hästarna tar upp mer energi i från fodret:)

det är väl bra att ge till magra hästar också? eller har jag fel? :o

Dom ska bli piggare iaf...:) .. Vet en ponny som dom gav det som var väldigt slö innan han for som en dåre i hagen typ massa överskottsenergi och han rörde sig knappt i hagen inann:p

Dte vet jag inte alls:S..Kan ske var därför min häst gixk ner i vikt när jag slutade med det och den andra pållen gick med ner;)..hehe..skoja..Ne vet faktiskt inte alls:p

Jag ger det till min valack som har haft förstoppningskolik flera gånger. Han får det alltså för att hålla fart i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar