Matolja i diket - flipp eller flopp

Sv: Matolja i diket - flipp eller flopp

Matoljan i diket är betydligt värre, för det försvinner inte. Olja är inte nedbrytbart. Ska man tvätta och man har egen grus/sand bädd så ska man ha speciella tvättmedel, utan fosfater och fosfonater.
Det här är FEL. Olja bryts visst ner. Det tar dock olika lång tid beroende på vilken olja det är. Om matoljan inte bröts ner skulle vi ju inte kunna få ut någon näring ur den när vi äter den. Om man häller ut lite matolja i ett dike så skulle jag gissa på att mikroorganismer har brutit ner det inom någon/några veckor eftersom matoljan är precis rätt typ av olja att leva på. Miljöpåverkan blir altså väldigt lokal och väldigt marginell. Motorolja tar längre tid att bryta ner men det går det med.

Shaggy;12492313Motorolja tar längre tid att bryta ner men det går det med.[/QUOTE skrev:
Lite utanför tråden men

Hur mkt längre tid tar det att bryta ner motorolja? Jag hade nog nästan gissat på att det inte fanns några organismer som kunde göra det - eller i alla fall inte så många? Jag har ingen aning egentligen......

Det beror lite på vad det naturligt finns för mikroorganismer i jorden, vad det finns för andra organiska komponenter som bakterierna kan leva på och hur hög koncentrationen är. Men talar vi om 1,5-2 ggr gränsvärdet för mindre känslig mark ner till gränsvärdet så säg ca 2 år. Med fel bakterier i så tar det mycket längre tid med rätt bakterier och optimalt med näring så kanske 1 år.

*kl*, det här var en av de roligaste trådarna jag läst på länge :D

Vi har satt upp "standard"-holkar om det nu finns nåt sånt... Dvs vanliga med rätt litet hål. Det tog kanske 3 min innan det kom en flugsnappare och flyttade in :idea: Det gav oss idén om fler såna holkar! Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka