Matolja i diket - flipp eller flopp

Sv: Matolja i diket - flipp eller flopp

Och ???????

Det är naturligtvis en utmärkt anledning att fortsätta att förstöra miljön!

OBS jag är inte ngn som alltid tänker på miljön i första hand. Men om man kan undvika utsläpp så tycker jag att man bör göra det.
Ett 60 m dike och 1 dl Yes - det beror naturligtvis antagligen på hur pass brett diket är och antagligen också på hur djupt det är, hur mkt det blåser, regnar osv. Men visst jag har ingen aning om hur mkt som går åt för att hålla insekter borta en hel sommar. Det tycker jag är ganska ointressant.

Dom som tvättar bilen hemma, med ex avfettning är betydligt mera miljöbovar än detta. Så om ts ex inte tvättar bilen en gång hemma utan där man sak så har miljö tjänat på detta iaf. Ellar så kan jag göra det åt ts..

Jag kan säga att vi tvättar alla bilar/maskiner/traktorer hemma, MED avfettning. Vi har 2-3droppar diskmedel i en 200liters vattentunna för att slippa mygg. Vi har också trekammarbrunn som filterar bort de stora partiklarna i avloppsavvattnet, och en grusbädd som filterar resten. Och jag kan säga att jag använder mer än en dl diskmedel på en månad.. Vi är 4 som duschar och jag kör ett antal tvättmaskiner i vecka. Och ALLT går ut i grusbädden i backen.. Och majoriteten av oss som bor på landet har samma typ av system.

SÅ några droppar diskmedel i ett dike är som en piss i nilen..;)

Just det! Du klipper inte gräset eller åker båt va?

Det är bland det värsta du kan göra!

Man får se det stora hela istället för det lilla. Och alla kan göra nåt, men då ska man börja med det värsta.

Matoljan i diket är betydligt värre, för det försvinner inte. Olja är inte nedbrytbart. Ska man tvätta och man har egen grus/sand bädd så ska man ha speciella tvättmedel, utan fosfater och fosfonater.

Så det man kan göra som "vanlig" person är att:

* Förbruka så lite el som möjligt.
* Kör så lite som möjligt. (vilket vi med hästar faktiskt kan tänka på.Är det nödvändigt att åka och träna, tävla osv. Åka och hämta hö/halm/övrigt foder flera gånger och inte ta ett större lass när man väl åker. Hästar är nöjen och miljön får stå tillbaka för våra nöjen.)
*Kolla så inte miljöfarliga produkter kommer i kontakt med naturen. Ex spillolja(oljeläckage, vilket är vanligt på traktorer)
*alternativ till traditionella gräsklippare och båtmotorer, som släpper ut skiten rakt ut utan någon som helst rening.
*hästfolk kan kolla så att hästens foder påverkar miljön så lite som möjligt, används bekämpningsmedel? Används konstgödning?

Osv. (Hjärnan är trött..(meckat traktor och slåtter, och slitit lite på miljön idag med;)) Men ni fattar väl?)

Det jag vill belysa är att ta hand om dom stora grejjerna som verkligen spelar roll. Vill man/kan man inte dika ut mera så det inte står vatten (vilket är ju det bästa, om man ska slippa mygg. ) Så är ett par droppar av ett relativt miljövänligt diskmedel ingenting jämfört med vad vi skitar ner annars. Så dra ner på nåt annat som är värre, så kan man sova gott iaf.

Man kan också gå med en håv och fånga upp mygglarverna. Kalasfoder till firrar i akvarium :D.

/Lizzie - vars fiskar älskar levande foder...

Måste bara skriva att jag först missuppfattade det där med "dykare"....:p Började fundera vad det var för galningar som dök omkring i grunda diken...

Ja, och sedan att man aldrig hört talas om att de ligger drunknade i dikena efter att folk har hällt matolja i.... :rofl::rofl::rofl:

Det jag vill belysa är att ta hand om dom stora grejjerna som verkligen spelar roll. Vill man/kan man inte dika ut mera så det inte står vatten (vilket är ju det bästa, om man ska slippa mygg. ) Så är ett par droppar av ett relativt miljövänligt diskmedel ingenting jämfört med vad vi skitar ner annars. Så dra ner på nåt annat som är värre, så kan man sova gott iaf.

Jag är egentligen helt med på vad du menar och håller med dig om att det är de stora utsläppen som spelar roll. Min uppfattning är tex att industrin står för en hel del av onödigt resurs slöseri och utsläpp av miljöfarliga ämnen. Ett annat ex är här hemma hos oss där alla fastigheter har blivit tvungna att anlägga nytt avlopp för att minska utsläpp till en sjö som ligger ett par mil härifrån. Jag undrar verkligen om det är de enskilda hushållens utsläpp som är det värsta för denna sjö.

Men på ngt sätt så verkar det för mig helt fel att hälla diskmedel/matolja i ett dike. Men det är mkt möjligt att det bara är min uppfattning. Det handlar nog mer om ett tänkesätt än om ngt annat.

Självklart spelar det stor roll även vad vi som enskilda individer släpper ut för skit, oavsett om det är dåligt renade avlopp till sjöar eller om det är hårschampo. Allt har en negativ påverkan och nog fasen påverkar det åt helvete fel att låta kloakvatten från båtar och hushåll gå orenat direkt ut i vattnet! :eek::p:crazy:

Lite DDT kanske? Ska fungera skitbra på mygg och annat lewande. Wisserligen förbjudet i Swerige, men eftersom det anwänds i massor i wissa u-länder så blir ju nån deciliter i ett dike bara en piss i Nilen, som du själw uttryckte det.

Lite DDT kanske? Ska fungera skitbra på mygg och annat lewande. Wisserligen förbjudet i Swerige, men eftersom det anwänds i massor i wissa u-länder så blir ju nån deciliter i ett dike bara en piss i Nilen, som du själw uttryckte det.

+1..

Från mig som sopsorterar allt och är så miljömedveten som det bara går!

(allt som inte gäller bilen från helvetet:o)

*kl*

Flytta till Nordpolen eller någon annanstans där det är insektsfritt istället för att påverka vår miljö här.
Vad ska fåglarna leva av om insekterna försvinner? De är väl ändå rätt trevliga.

Ja det var ju en bra jämförelse!!:crazy: Jag misstänkte att någon var bara tvungen att misstolka det..

Delvis knapplån

Haha, vilken miljödebatt det blivit!

Det låter som om jag ensam tänkt utrota både alla mygg och dessutom tänkt förstöra planeten.

Jag frågade ju om det hade några effekter på miljön, och om det var ett effektivt sätt att minska andelen mygg. Alltså var jag redan från början medveten om det lite "tveksamma" i metoden - dvs att smutsa ner i diket.

Och jag har nog aldrig i min vildaste fantasi trott att metoden skulle vara så effektiv att alla stackars fåglar som lever av mygg skulle falla ner och dö pga bristen på mygg :angel:

Hm, inte kan väl någon på allvar sätta likhetstecken mellan någon dl yes i ett dike och DDT? :eek:

Var finns nyanserna? Måste allt vara svart eller vitt?

Ojoj :D Detta var underhållande att läsa :P Som du skrev både om fåglarna och myggor och planeter o grejer. Det handlade om ETT dike. Men iaf.. Det blir ju miljöförstöring i vilket fall som helst. Men visst alla stora fabriker släpper ut saker och så. Men en sak fattade jag inte? Menade ni att man ska ta tag i dom stora problemen och så angående hushåll. För som man säger.. många bäckar små. Det om man jämnför är jag ganska säker på att vi privatpersoner är precis lika förorenande som fabrikerna? För man ser ju bara sig själv som en lite ensam person och då kan man väl tycka att "Skitsamma" Men om alla skulle tänka så skulle det gå illa. Men nu halkade jag ur lite. Men var tvungen o skriva det :P

Lycka till med Myggorna x)

Hm, inte kan väl någon på allvar sätta likhetstecken mellan någon dl yes i ett dike och DDT? :eek:

Det är Buke allt är svart eller vitt finns inga nyanser att snacka om här inne ;):crazy:

kl

Det finns väll ändå väldigt miljövänligt diskmedel? Som bryts ner.
Sen tänker jag inte lägga mig i hurvida det kommer funka eller inte, men vad jag vet så finns det diskmedel nuförtiden som inte innehåller en massa skit. Jag hittade en nu precis som vad gjord av mineraler och växtoljor typ. fast det lär väll bara göda de små larverna xD

Men tänk på alla andra som behöver dricka! Allt från fåglar, rådjur, älgar till alla små kryp som lever i och nära vattnet... skaffa holkar till fugsnappare som nån skrev, det gjorde vi och vi har mycket mindre nu! :)

Hm, nu är jag nog skrämmande okunnig. Men ser holkar till flugsnappare ut på något speciellt sätt? Eller är det vanliga holkar som man hoppas att det kommer "rätt" sorts fåglar till?

Nej, inte är det jämförbart i giftighetsgrad, men det är tankesättet som är skrämmande. Att det inte spelar någon roll wad den lilla människan gör eftersom det finns så mycket som är wärre. Det gör ju att man kan strunta i allt wad sopsortering och miljömedwetenhet heter - det spelar ju ingen roll så länge man DDT:ar i tredje wärlden och fabrikerna spyr ut rök.

Jag tror också på "många bäckar små".

Wad gäller diskmedel eller olja i ett dike; kanske inte förödande för planeten men wäl för biotopen och de wattenlewande organismer som finns där. Är det ok? Är det ok att med flit hälla ut ffa diskmedel när det diskuteras så mycket om öwergödning och fosfater?

delvis kl

Det är tankesättet jag vänder mig mot. Jag skulle nog aldrig komma på tanken att hälla diskmedel i ett dike. Jag vet inte hur bra argumentet om miljövänligt diskmedel är. Det kanske inte är lika effektivt på att sänka ytspänningen?

Tänk om alla tänkte likdant om allting?
Sedan förstår jag inte argumenten om typiskt buke det måste vara svart eller vitt. Antingen argumenterar man väl för ngt eller så emot det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka