Mätning..Växt så mycket?!

Sv: Mätning..Växt så mycket?!

ta 1 cm extra på hovarna?
Ni som vet, går det ens utan att gå ut med en häst som är extremt halt på alla 4?

Det går knappt vet två som fick ta avbrott i ca 9 månader för att hästarna var så halta efter att hovslagaren hade verkat hovarna

fick min ena travare född 06 i juni 09, han var då 158. januari 10 var han 167.5.

Det kan mycket väl ha varit så att den förra ägaren fuskat med mätintyget. I min kompis ponnys pass står det att hon är 138cm(slutmätt) men när hon mättes hemma för ett tag sedan var hon 143cm(utan skor och mätt med "riktiga grejer"), vet inte när hon blev slutmätt men nu är hon 19, så hon har gått som c-ponny ett bra tag för länge.

Plus att de kollar det nu, en speciell människa kollar genom hovarna innan mätning (: + kollar om de är nerdrogade

Skämtade om nerverkning fattar ni väl?! Haha ;)

Vadå skämt? Det är ju bra om det inte funkar att göra så idag, men det var inte länge sen det inte var helt ovanligt. Ett annat "knep" var att inte ge ponnyn vatten ett par-tre dygn innan mätning. Vet inte hur effektivt det var, men jag vet att det gjordes.

Förstår inte vad du är så förvånad över. Du har köpt en ungponny som ej är färdigväxt och klar i kroppen. Klart att den växer!
Det är väl precis som med barn, bara för att man är en viss längd vid 18 ålder betyder inte det att man inte kan växa efter det. Många killar skjuter ju på höjden så att säga.

Kolla bak i stammen för att se vart det stora kommer ifrån. Hos ponnyraser för olika sporter, speciellt hoppning avlar man på så stora individer som möjligt i de olika kategorierna.
En maxad d-ponny är alltid större än en 145cm eller 141cm hög d-ponny och varje millimeter är ett plus i tävlandet (oftast!). Dessutom får man mer pengar för dem, därför chansar många genom att betäcka stor hingst med stor sto. Alt hingst eller sto som lämnar stort.

Lite tankar från lilla mig

om det är möjligt för en häst att växa så mycket på 1½

Min arabherre var 147,5 som sexåring, och som åttaåring var han 151 cm.

Så japps, det går alldeles utmärkt. Muskling osv kan öka på, men de kan också regelrätt växa efter 6 års ålder.

Ska bara säga hur det gick!
Han fick slutintyg 153 cm :)
Vill bara säga att de(mätmännen) tyckte att det var väldigt konstigt att han var 147,5 på förra mätningen(när han var 6 år). Så jag hade rätt! De förra ägarna hade antagligen inte matat honom ordentligt, han var jätte mager när han kom till oss och vi mata på honom som f*n plus att han har musklat på sig jätt mycket! :D

Behöver som sagt inte alls bero på det, utan de kan även välmatade osv växa och så vidare så du får den skillnaden mellan 6 till 8 års ålder.

Jag tycker heller inte det är konstigt, och i vilket fall som helst kan man räkna med att ponny som är 147,5 och 6 år har väldigt stor risk att hamna över det magiska 1,48, risken att en äldre ponny gör det är också stor, det är skillnad mellan en vältränad lite spänd ponny som behöver skos och en halvtrött otränad som precis blivit verkad. Det kan säkert skilja uppemot 5 cm kanske tom något mer, lägg sedan på vad hästen växer på ett par år.

Jag tror ju mer på mätmännen än på er, de sade att det var väldigt konstigt att han växt så mycket :)
De sa att det inte var någon idé att mäta honom någon mer gång i år för det kommer inte att gå att få ner honom 5 cm, nu är ha ju inte i toppform men han är inte mager heller ;)

Jo det är väl inte så vanligt att ponyer växt så mycket, men sannolikehten att den inte gjort det utan att det handlar om lite trixande på några av cm förutom det hästen växt är stor. Och sannolikheten att ponny inte ska växa mellan 6 och 8 års ålder är väldigt liten.

Vad förstår du inte?

Att en häst kan växa och att det är vanligt att de växer mer än en halv cm mellan 6 och 8 år eller att det finns saker som påverkar hästars mankhöjd såsom muskling, verkning trötthet, vätskebrist etc?

Men du har ju fått en massa exempel. Tror du folk här inne sitter o ljuger?
Att köpa en såpass stor ponny som inte är slutmätt är alltid en risk.

Fast nu är det ju så att han växt 5 cm, inte en halv. Och jag tror mer på mätmännen som säger att det är väldigt ovanligt och konstigt att han växt så mycket, medan ni säger att det är vanligt och såklart de kan växa så mycket osv..;)

Ja du får självklart tro på vem du vill, och ingen här vet ju hur "mätmännen" utryckte sig eller hur du uppfattade det. Men faktum är -och det kan du nog få stöd i om du söker information och pratar med alla möjliga kunniga (inte bara här) är att det inte är ovanligt att en ponny växer mellan 6 och 8 års ålder.

Dessutom -även om dom tagit i nedåt vid förra mätningen så handlar det troligtvis kanske om någon centimeter, och detsamma uppåt vid den senaste mätningen -vips pratar vi om 3 cm istället för 5. :grin:

Det finns ingenting konstigt med detta alls. Att en person som mäter ponnyer på regelbunden basis tycker att det är "väldigt ovanligt och konstigt" gör mig ganska tvivlande om dennes kompetens, om det nu var exakt så det uttrycktes. Det konstigaste som jag ser det är att man inte köper en ung ponny med mer marginal SAMT kontrollmäter själv om det nu är viktigt.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 548
Senast: Em_E_liE
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet