Mätning..Växt så mycket?!

Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Men han är belgisk new forest, belgiska raser är tidiga i utvecklingen... och vem vet, han kanske är 149 , jag kan ju inte mäta exakt + att han somsagt inte är skodd på länge nu..

New Forest är knappast en belgisk ras, även om just denna individ kanske är från Belgien (New Forest är ett distrikt i Södra England där rasen stammar från).

Lycka till med mätningen.

en svenskfödd islandshäst är ingen svensk ras eller hur?

Många ponnyer växer långsamt.

Min irländska ponny var 140cm när hon slutmättes som 8 årinng. När vi mätte henne som tio åring var hon 144cm

Absolut kan en ponny växa så mkt. Min ponny var 147cm året före slutmätning och vi var rädda att han skulle växa över. Som tur är gjorde han inte det.
Vår halvblodsvalack var 150cm som 3,5-åring och är idag 160-162 cm.

Jag skulle nog vara osäker på att köpa en ponny på över 146 cm som inte är slutmätt. Hur stora är föräldrarna? Ras?

Många ponnyer växer färdigt sent.

Mvh JV

Såg nu att han var en NF = en typisk ponnyras som växer länge. Ni får helt enkelt hålla tummarna.

Mvh JV

Lite OT men ponnier och kallblod räknas som mycket långsamväxande, och växer länge.

Två av de mest kända belgiska raserna är extremt långsamma i fysisk utveckling: ardenner och brabanthästen. Var uppgifterna att belgiska raser (vilka?) skulle växa snabbare kommer från vill jag gärna veta, och även källa till påståendet.

Han är av rasen Belgisk New Forest -står i papprerna. BNF!
Aja, mätte honom idag vid den rätta punkten av manken - 153 cm med broddar och skor(-2 cm) så ungefär 151 cm, så han blir ju ingen mini liten häst. Han har ju en enorm kapacitet och han kommer ju vinna över alla stora klumpiga hästar så snabb och vändbar som han är (: Vet en häst som är 152 cm och går 140 klasser + att jag kan ha honom längre, så egentligen är det ju bara bra att han blir häst inser jag nu :)
Det dåliga är ju med dressyren.. liten häst där är väl ine bra?

Och skulle han nu inte räcka till på hoppbanan bland hästar så finns det hur många andra grenar som helst att prova! Främst är det ju avstånden mellan hindrena som brukar bli problem när det blir lite högre.

Jag kan tipsa om distans, där spelar inte mankhöjden någon roll, ponnyer och hästar tävlar mot varandra på samma villkor.

Han har stor galopp så nog ska det gå bland hästar :D Men vet du hur det är i dressyren med små hästar, kollar de det?

Jusst de, föräldrarna är två d-ponnier, pappan är iaf 146 cm, mamman vet jag inte. Finns även b ponny i hans stamtavla långt bak :O

Det behövs inget mätintyg för att tävla som häst, och även om det gjorde det så skulle han ju gå igenom utan problem :D

Absolut att de kan. Min ena häst växte flera cm första året och blev betydligt grövre. Då var hon ca 9 år enl. tänder.
Hon hamnade på fina 152 cm. :p
Lite synd eftersom hon var en 'typisk ponny', men mig gjorde det ju inget eftersom jag ändå var på gränsen till 18.

Dressyren ska det inte vara några problem med pga storleken, men om din häst inte ser ut och rör sig som en 'typisk häs't, så kan det vara svårt att ligga i toppen hos vissa domare.

Det behöver inte alls vara några problem att komma med liten häst på dressyrtävling, i alla fall inte i lätta klasser. Jag har under hösten placerat mig i 7 av 8 starter med min D-ponny, och det har funnits flera ponnyer och små hästar som har placerat sig på de tävlingar där jag varit. En del upplever att ponnyer och små hästar kan bli neddömda, men den erfarenheten har inte jag.

Men hur är det i stora klasser då för han har fått lovord av min dressyrtränare som är med i svenska landslaget, men har inte tränat för henne på länge nu pga vädret så har inte kunnat fråga henne..

i ett stall jag stod i tidigare var det en häst som fortfarande växte vid 9 års ålder.

Det kan jag tyvärr inte svara på, är ett par år sedan jag var på tävling med klasser över LA.

En del upplever att ponnyer och små hästar kan bli neddömda, men den erfarenheten har inte jag.

Jag har upplevt både flera ggr.
Vi var två från min klubb med småhästar, den ena hästen gick riktigt bra och blev nerdömd och min häst gick som en kratta (utan överdrift) och vi fick hyfsade procent.

Antagligen för att hon var så söt! :angel: ;)

då är han ju ingen ponny ändå, på 149..
om han bara var 4,5 år när han mättes till 147,5 så har han lätt vuxit ! (som du märkt ;) )

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 557
Senast: Em_E_liE
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 950
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar