Matmissbrukare till katt

L

Lionheart

En vän till mig har en kissekatt som har ett enormt behov av mat! Han är nyss fyllda året och hittades övergiven som ca 4-5 månader, troligtvis sommarkatt! Trots att han alltid varit överviktig har han haft ett ENORMT behov av mat. När det var som värst gjorde han ALLT för att komma åt någonting ätbart. Han får normala portioner varje dag och vännen satsar mer på motion istället för att åtminstone få ner övervikten. Då hans mage varit körig har hon inte kunnat ha dietfoder på han då han reagerade illa på det. Nu är dock hans mage iordning igen (efter många månader) och han ska snarast sättas på dietfoder. Men vad kan hon göra åt hans konstanta hunger? Han är avmaskad och veterinärundersökt. Dock inte grundligt då vet och ägare trodde att han hetsåt på grund av eventuell begränsad tillgång innan. Men nu har hon haft honom i ca 7 månader och han är fortfarande besatt av mat. Han kastrerades vid ca 6-7 månaders ålder. Vännen känner att han knappast kan må bra av att konstant leta efter mat så hon vill gärna hitta en lösning så snart som möjligt.. Just nu står dietfoder och vetbesök på listan, men ville ändå hjälpa henne att höra runt lite..
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Är han innekatt? Jag frågar för jag funderar på om det är en slags felutvecklad jaktinstink. Isället för att jaga så letar han efter ätbarheter inne... Dessutom är han en ung hane och dom brukar ha god aptit. Jag tror det är bra att dela upp maten så att han får lite varje gång man äter själv. Och jag vet inte om det hjälper, men lite fiskolja skadar inte.
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Är han innekatt? Jag frågar för jag funderar på om det är en slags felutvecklad jaktinstink. Isället för att jaga så letar han efter ätbarheter inne... Dessutom är han en ung hane och dom brukar ha god aptit. Jag tror det är bra att dela upp maten så att han får lite varje gång man äter själv. Och jag vet inte om det hjälper, men lite fiskolja skadar inte.

Ja det är han, skulle ju kunna vara så.. Menar du att man delar upp maten flera gånger över dygnet? Nu får han morgon och kväll, kan ju försöka klämma in middagsfodring då också. Men jag jobbar skift så det blir ju kanske inte de mest regelbundna tider :P
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Vilket foder får han? har ni testat om fri utfodring hjälper det kan vara så enkelt att han är en katt som behöver småäta...:crazy:
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Vilket foder får han? har ni testat om fri utfodring hjälper det kan vara så enkelt att han är en katt som behöver småäta...:crazy:

Ägaren som svarar nu ;)
Nu får han Mjau. Ja det har vi testat, det var total katastrof. Våran tanke var ju att med fri tillgång skulle han lära sig att han inte måste hetsäta utan att maten alltid finns. Detta har funkat ypperligt på mina tidigare hittekatter som ofta varit långa perioder utan mat innan. Men han åt 4-5 dagsransoner om dagen, och kunde sitta vid matskålen i en timma och bara äta.. Han gick upp i vikt och efter varje gång han ätit kunde han knappt gå på ett par timmar, sen gick han och åt mer. Det visade inte minsta tecken på att lugna sig efter ca 3 veckor så vi gav upp. Hans mage blev KATASTROF (sprayfläckar på väggarna bredvid lådan).. Om han ska gå över på dietfoder funkar inte heller fri tillgång då min andra katt har motsatt problem, svårt att gå upp i vikt.. Jag lyckas alltid ha en av varje :grin:
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Ägaren som svarar nu ;)
Nu får han Mjau. Ja det har vi testat, det var total katastrof. Våran tanke var ju att med fri tillgång skulle han lära sig att han inte måste hetsäta utan att maten alltid finns. Detta har funkat ypperligt på mina tidigare hittekatter som ofta varit långa perioder utan mat innan. Men han åt 4-5 dagsransoner om dagen, och kunde sitta vid matskålen i en timma och bara äta.. Han gick upp i vikt och efter varje gång han ätit kunde han knappt gå på ett par timmar, sen gick han och åt mer. Det visade inte minsta tecken på att lugna sig efter ca 3 veckor så vi gav upp. Hans mage blev KATASTROF (sprayfläckar på väggarna bredvid lådan).. Om han ska gå över på dietfoder funkar inte heller fri tillgång då min andra katt har motsatt problem, svårt att gå upp i vikt.. Jag lyckas alltid ha en av varje :grin:

Mitt tips är då att skippa mjau (för visst är det torrmaten ni ger?). Torrmaten är inget bra foder (innehåller mkt spannmål) utan jag skulle välja ett bätte foder då kommer katten att få en annan mätthetkänsla...
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Mitt tips är då att skippa mjau (för visst är det torrmaten ni ger?). Torrmaten är inget bra foder (innehåller mkt spannmål) utan jag skulle välja ett bätte foder då kommer katten att få en annan mätthetkänsla...

Ägaren här igen, kommer vara fortsättningsvis jag som svarar från denna användaren i denna tråden iaf ;)

Som jag skrev i UI så kommer han bytas foder på, men kommer dock fortsätta på Mjau på min andra katt då jag är väldigt nöjd med både köttmängden och resultatet på mina katter. Det har varit oslagbart mot alla andra foder jag testat. Men katten i fråga ska ju som sagt bytas foder på. När han gick på dietfoder var det dock ingen skillnad på aptiten.
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Katter vill till naturen äta små portioner flera gånger om dagen så att bara servera morgon och kväll är inte optimalt, jag förstår dock att fri tillgång inte skulle fungera på din katt så mitt tips är att du låter honom använda sig av sin jaktinstinkt/födosökande och gömma dietmat i väldigt små portioner (bara några kulor här och var) i hemmet innan du åker hemifrån. Det gör att han omöjligt kan hetsäta samt får gratis rörelse/motion och mental stimulans/utlopp för jaktbeteendet. Du kan gömma kulorna i äggkartonger, skokartonger, på bokhyllor, i papperspåsar - helt enkelt på utmanande ställen så han får använda både kropp och hjärna. I början kan det dock vara bra att gömma maten på mer lättupptäckta ställen innan han förstått vitsen och utöka svårigheten efter hand.
Jag tycker du kan fortsätta servera morgon och kvällsportioner men mycket mindre sådana och använd helst blötmat (om han tål det) då det innehåller mycket vatten och katterna lägger inte på sig lika lätt av det.
Men veterinär är ju nummer ett att kolla hos först, precis som du tänkte, för att utesluta fysiska problem med hjälp av blodprov.

/Helena - kattbeteenderådgivare :)
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Katter vill till naturen äta små portioner flera gånger om dagen så att bara servera morgon och kväll är inte optimalt, jag förstår dock att fri tillgång inte skulle fungera på din katt så mitt tips är att du låter honom använda sig av sin jaktinstinkt/födosökande och gömma dietmat i väldigt små portioner (bara några kulor här och var) i hemmet innan du åker hemifrån. Det gör att han omöjligt kan hetsäta samt får gratis rörelse/motion och mental stimulans/utlopp för jaktbeteendet. Du kan gömma kulorna i äggkartonger, skokartonger, på bokhyllor, i papperspåsar - helt enkelt på utmanande ställen så han får använda både kropp och hjärna. I början kan det dock vara bra att gömma maten på mer lättupptäckta ställen innan han förstått vitsen och utöka svårigheten efter hand.
Jag tycker du kan fortsätta servera morgon och kvällsportioner men mycket mindre sådana och använd helst blötmat (om han tål det) då det innehåller mycket vatten och katterna lägger inte på sig lika lätt av det.
Men veterinär är ju nummer ett att kolla hos först, precis som du tänkte, för att utesluta fysiska problem med hjälp av blodprov.

/Helena - kattbeteenderådgivare :)

Tack för underbara tips :love: Dock är min vovve en fena på godisgömmor runt om i lägenheten och skulle alldeles säkert uppskatta detta enormt :P Får försöka lura ut ställen som han kommer åt men inte hon.. Blir lite lurigare ställen, men lär ju innebära mer motion för honom :D Ja, jag vågar nog inte ändra på alldeles för mycket innan vi varit hos vet, är mest naturligt för mig att börja i den änden, ffa när problem pågått så länge.. Blötmat var en bra idé!

Usch vad trist det är att ha en som behöver ner i vikt och en som behöver upp..
 
Sv: Matmissbrukare till katt

Kom på ett foder som du borde testa: iams multicat. Det är ett foder som gör att katter strävar mot envikt som är bra för dem. Jag hade några katter som hade olika behov och de överviktiga gick ner i vikt, de magra gick upp och de normalviktiga stannade på sin vikt. Detta är ett relativt billigt foder som du hittar på djuraffären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 239
Senast: Sol
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 163
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp