Matkostnad?

Speedway

Trådstartare
Det här med att kattmat är dyrt brukar ju dyka upp lite då och då så jag är nyfiken på hur ni ser på det? Hur stora är era matkostnader per katt och månad? Vilken typ av foder ger ni?

Jag gjorde ett snabbt överslag på Pipens mat. Han är ju som sagt en liten växande katt och äter barf + blötmat.

Köttprodukterna jag köper kostar i snitt 45:-/kg och av detta får han två mål per dag på vardera 75g. Mål tre består av Bozita blötmat och det går åt ca 1/4 paket om dagen dvs knappt 100g. Priset per paket är 8:-/st i lokala djuraffären (vid köp av 10 paket vilket är ett väldigt lågt pris har jag upptäckt).

Sammantaget blir detta en kostnad på strax under 9:-/dag vilket i sin tur blir runt 280:-/månad. Är detta dyrt, billigt, normalt?
 
Sv: Matkostnad?

Har två hankatter som äter sterilised Royal Canine plus våtmat.
Brukar köpa en 10 kg säck för ca 630 kr & den håller i ca 3-4 mån.
Sen får dom lite våtmat varje kväll.Brukar oftast köpa Pussi där en burk kostar runt 8-9 kr & den brukar vara i 3-4 dagar.
Jag har ingen aning om det är dyrt lr inte men jag tycker att om man inte har råd med mat till sina djur så bör man inte skaffa några heller.:)
 
Sv: Matkostnad?

Jag BARFar mina katter och betalar nog i snitt 45 kr/kg för maten. Det ger ca 485 kr/mån för tre katter. Med tanke på att mina katter har hållt sig kärnfriska på denna mat och inte behövt uppsöka veterinär (inte ens för tandsten) annat än för rutingrejer på 10 år tycker jag inte att det är särskilt dyrt.:D
 
Sv: Matkostnad?

Min Mogge får torrpluttar från Eukanuba, alltid påfyllt i skålen (annars blir det ett jäkla liv :D ), har för mig påsen är på 4kg och den räcker i nästan två månader, tror jag, kanske längre.. Jag tycker det går vansinnigt lång tid mellan besöken i djuraffären iallafall. Betalar 470:- för den.

Sen har jag ju lite lyxigt förunnat en sambo som jobbar som säljare, och således har fri tillgång på olika sorters blötmat (Sheba och Whiskas), så det blir några sådana portionspåsar i veckan.

Dyrt har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara, inte före gratismaten heller. 8kr/dag som det blir nu känns helt ok, lagom och normalt! :)
 
Sv: Matkostnad?

Jag har tidigare räknat ut att mina två katter kostade mig i snitt 750kr/mån totalt (med allt från sand till vaccinationer), när dom åt Acana för tillsammans ca 350kr/mån.

Numera äter dom mest bozitatetror, och får utöver det eukanuba torrfoder (den ena har fri tillgång för att hålla uppe sin vikt, den andra får ibland i sina aktivitetsleksaker). Har ingen större koll på exakt vad det kostar, eftersom jag köper hem större lager av båda när det är extrapriser. Men jag skulle tro att totalkostnaden per månad fortfarande snittar runt 700kr, den borde definitivt inte ha höjts.
 
Sv: Matkostnad?

Mina katter äter främst foder från Royal Canin, långhår, kattunge, lite beroende på vad de behöver för tillfället. Det torrfodret står alltid framme i flertalet skålar och de får även en förpackning blötmat/dag av någon mousse eller annat gott. Det främst för kattungen och den äldre honan som gillar sådant. Köper de stora säckarna som kostar 600-700 kr och känns som att de ibland går åt jätte fort och ibland räcker i evighet. Har inte köpt något sen i sensomras tror jag, då jag spär ut med all mat man får på utställningarna vi åker på. :D
Så, kostnaden... Anledningen till att jag svarade alls. eh, ingen aning? Köper de stora förpackningarna (12 i varje) som kostar runt 50 kr av blötmaten. Ouch. Vill inte räkna på totalkostnad. Jag blundar nog.
 
Sv: Matkostnad?

Har två hankatter som äter sterilised Royal Canine plus våtmat.
Brukar köpa en 10 kg säck för ca 630 kr & den håller i ca 3-4 mån.
Sen får dom lite våtmat varje kväll.Brukar oftast köpa Pussi där en burk kostar runt 8-9 kr & den brukar vara i 3-4 dagar.
Jag har ingen aning om det är dyrt lr inte men jag tycker att om man inte har råd med mat till sina djur så bör man inte skaffa några heller.:)

Finns det så stora säckar med sterilised Royal Canine våtmat? Är de sedan i små förpackningar inne i stora påsen? Så man bara behöver ta jag tror tre (beroende på kattens vikt) förpackningar med 85 gram/påse?
 
Sv: Matkostnad?

Mina två brukar äta lite mindre än en burk Mjau om dagen tillsammans. Drygt 300 kr per månad för mat till dem bägge, sålunda.
 
Sv: Matkostnad?

Har inte tänkt på det direkt förut, men när jag snabbräknade nu så tror jag det går på runt ca 410 kr/mån för mina tre katter. De äter Iams Adult hairball (fri tillgång), får Pussi portionsförpackning på morgonen och sedan 2 mål till med Mjau tetrapack/Bozita/Pussi på burk.
 
Sv: Matkostnad?

Vi ger Royal Canin Maine Coon Kitten som vi köper för 53 kr/kg. Går åt ungefär två-tre kg i månaden samt Mjau tetror som vi köpt för 5,60 kr/st.
De äter ca 80 gram om dagen = en tetra räcker i 4-5 dagar.

159 kr för torrfodret och 34 kr för blötmaten.
Så säg att det kostar oss ungefär 200 kr i månaden för maten. Sen får de lite lyxigare ibland med Gourmet burkar och lite sånt.
Fri tillgång på torrisar har de.

Beställer torrfodret från Tyskland och köper blötmaten när ICA Maxi har bra pris.
Har två maine cooner på 7 kg och 5,5 kg, båda är födda 2012 och kommer växa ett tag till.
 
Sv: Matkostnad?

Såfin ær snart nitton år och såhær på ålderns høst kækar hon bløtmat. Hon får mest Mjau i gele och några gånger i veckan ett uppvispat ægg, lite fisk, några rækor eller något annat smått och gott. En førhållandevis lyxig dam såhær på ålderns høst! Hon kækar væl før sådær 250 kr i månaden. Førr i tiden var det mest torrmat som gællde + det hon fångade sjælv och glatt kækade upp så då kostade hon inte ens hælften.
 
Sv: Matkostnad?

Kul att ni svarar. :)

Så här långt verkar det inte skilja så värst mycket i kostnad per katt.
 
Sv: Matkostnad?

Mina ligger väl på 300-400/mån, 3 katter. Men det är ju lite olika om jag har kull osv. Svårräknat :) har nyligen bytt foder till applaws med så har inte helt koll på hur mkt som går åt.
Det absolut dyraste för mig iaf är kattsand! Här förbrukas det 20-30 kg i månaden och eftersom jag inte gillar kattlådelukt så köper jag en rätt dyr sand.
Så det går nog åt runt 500/månad i kattsand minst.
 
Sv: Matkostnad?

Vi ger Royal Canin Maine Coon Kitten som vi köper för 53 kr/kg. Går åt ungefär två-tre kg i månaden samt Mjau tetror som vi köpt för 5,60 kr/st.
De äter ca 80 gram om dagen = en tetra räcker i 4-5 dagar.

159 kr för torrfodret och 34 kr för blötmaten.
Så säg att det kostar oss ungefär 200 kr i månaden för maten. Sen får de lite lyxigare ibland med Gourmet burkar och lite sånt.
Fri tillgång på torrisar har de.

Beställer torrfodret från Tyskland och köper blötmaten när ICA Maxi har bra pris.
Har två maine cooner på 7 kg och 5,5 kg, båda är födda 2012 och kommer växa ett tag till.

såg att du köper mjau tetra och att den räcker i 4-5 dagar, kan man ha den öppen så länge?:)
 
Sv: Matkostnad?

Märker ingen skillnad på kvalitén! Står väl att de ska förbrukas inom 2-3 dagar men det varierar lite ibland på hur lång tid de är öppna beroende på vem som ger maten. Husse som väger maten eller matte som går på ögonmått. ;)
Just nu står de ute i rumstemperatur för att slippa behöva värma upp maten från kylskåpskallt (kattungar och unga katter brukar föredra något varm mat än rumstemperatur) men i somras stod de inne i kylskåpet hela tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 314
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp