matfunderingar, behöver hjälp.

Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Men ska man jämföra så åt min 30kg hund 6dl om dagen när han åt torrfoder ( ger färskfoder nu för tiden ), så det är ju verkligen skillnad på foder och foder, hundar och hundar och upptagningen av dem. :)

Färskfodret. kan du berätta lite om det? vet inte så mycket egentligen emr än att ett par bekanta fodrar med det.

skulle det vara ett alternativ för mig tror du?

färskfodret har jag hört ska vara aptitligt för hundarna

Det andra fodret är troligen, om man plussar ihop majs, korn och ris även det spannmålsbaserat. Det är dock vetefritt, och rent spontant skulle jag hellre ge det än Doggy, men det är inget foder jag skulle välja i första hand heller. Det är bättre värden än Doggyn, så hon borde ¨på samma mängd gå upp lite, samtidigt fungerar det inte alltid' såsom tänkt'. Så möjligt du kan ha det fritt med.

Färskfoder tror jag på för 9 av 10 kräsna hundar faktiskt. Äter hon burkmat med god aptit äter hon nog färskfoder med samma goda aptit. I överigt får ngn annan hjälpa dig med färskfoderdelen, har för svårt att köpa in vettig mängd/för lite lagringsutrymme att köpa in 60 kg i månaden för att kunna använda det.

Jag har haft sådana där kräsna matvägrare, så jag förstår dig absolut. Men jag skulle nog ändå försöka litegrann. Går det inte så går det inte, och det är ju bara du som kan bestämma.

Det foder som de i princip försöker bryta sig in här för att få förresten, innehåller, om du är intresserad:

22% protein, 12% fett (dvs hyfsat lika ditt)

Kalkon (måste kolla om det är kött eller köttmjöl), ris, solrosolja, betfibrer, linfrö, hydrolyserad kyckling, jäst bla bla (bla bla = mineraler osv)

Kostar 129 kr för 3 kg alt 499 kr för 15 kilo hos foderbilen (+frakt, men den är 19 kr om du köper den stora säcken)

Det andra fodret är troligen, om man plussar ihop majs, korn och ris även det spannmålsbaserat. Det är dock vetefritt, och rent spontant skulle jag hellre ge det än Doggy, men det är inget foder jag skulle välja i första hand heller. Det är bättre värden än Doggyn, så hon borde ¨på samma mängd gå upp lite, samtidigt fungerar det inte alltid' såsom tänkt'. Så möjligt du kan ha det fritt med.

Ok nej jag ville bara ha något att jämföra med egentligen.

Färskfoder tror jag på för 9 av 10 kräsna hundar faktiskt. Äter hon burkmat med god aptit äter hon nog färskfoder med samma goda aptit. I överigt får ngn annan hjälpa dig med färskfoderdelen, har för svårt att köpa in vettig mängd/för lite lagringsutrymme att köpa in 60 kg i månaden för att kunna använda det.
Ok ja lagringsutrymen är det lite tajt om här hemma också. Hon äter brukmat väldigt gärna men blir väldigt lös i magen utav det. oavsätt mängd och märke.

Jag har haft sådana där kräsna matvägrare, så jag förstår dig absolut. Men jag skulle nog ändå försöka litegrann. Går det inte så går det inte, och det är ju bara du som kan bestämma.

Det foder som de i princip försöker bryta sig in här för att få förresten, innehåller, om du är intresserad:

22% protein, 12% fett (dvs hyfsat lika ditt)

Kalkon (måste kolla om det är kött eller köttmjöl), ris, solrosolja, betfibrer, linfrö, hydrolyserad kyckling, jäst bla bla (bla bla = mineraler osv)

Kostar 129 kr för 3 kg alt 499 kr för 15 kilo hos foderbilen (+frakt, men den är 19 kr om du köper den stora säcken)

Vad är det för foder? ( du kan skicka PM om du inte vill säga här )

det går ju att kanske köpa 3 kg och blanda med doggy och se vad som blir kvar i skålen så att säga. Äter hon det så blir jag ju bara glad, vill ju ge henne ett vettigt foder.

Nu få kvällen så bajsade hon ganska mycket så jag ska hålla ännu mer koll nu och se.

Jag är supernöjd med färskfodret och har även hemleverans på det så jag plockar hem 20kg var 14e dag ungefär.

Det som krävs är ju en del utrymme i frysen, eller möjlighet att köpa ofta som jag.
20kg av det jag ger tar endast upp ett "fack" i min frys så det har jag gladeligen offrat.

Hanarna äter det med sådan aptit att jag flera gånger funderat på att limma fast skålarna så dom inte slinker med en vacker dag.;)

Tiken tycker dock att kladdig mat har så konstig konsistens så hon går kvar på torrfoder.

Om man beräknar enligt tabellen på det fodret jag ger så borde din hund hamna runt 350-400g om dagen vilket blir runt 12kg per månad om jag inte är helt ute och snurrar.

Ska jag fortsätta räkna så blir foderkostnaden på mitt foderbara 150 spänn / månad för din hund.:eek:

( shit va billigt att bara ha en liten hund )

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 595
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 996
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 792
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3