Matförgiftning

Så du gjorde en ganska dålig gissning från sidan "Tiden fram till insjuknande är mycket kort, 1 till 7 timmar." Det gällde i och för sig en viss typ av matförgiftning, i dagligt tal talar man om matförgiftning när man blir sjuk av det man äter oavsett om det är en förgiftning eller en sjukdom.
Ja jag gjorde det.

Så du gjorde en ganska dålig gissning från sidan "Tiden fram till insjuknande är mycket kort, 1 till 7 timmar." Det gällde i och för sig en viss typ av matförgiftning, i dagligt tal talar man om matförgiftning när man blir sjuk av det man äter oavsett om det är en förgiftning eller en sjukdom.
Jag var så säker på att man känner av stafylokocker så snabbt men insjuknandet var 1 timme till 7 timmar.

"Tiden fram till insjuknande är mycket kort, 1 till 7 timmar."

Står det i den länk du skickade. Jag kan absolut ha missat. Aldrig hört om 20 minuter
Vi blev matförgiftade av dålig coleslaw på en restaurant i öknen i Arizona. Det tog max 20 minuter. Vi kräktes våldsamt redan på väg ut ur byggnaden. Det var bland det värsta jag varit med om, har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Jag till och med hallucinerade på hotellet.

Nej, jag har grävt fram en gryta med ris, mungbönor m.m. från frysen och ätit. Insåg efteråt att den nog legat i frysen hur länge som helst. Kan vara åratal. Det har i alla fall hunnit gå en timme efter att jag åt det och jag har inte spytt än. Hoppas jag slipper för jag är rädd att må så dåligt.

Mitt ex blev jättesjuk en gång när vi var ute på en roadtripp. Det kom både fram och bak. Och när det väl upphörde var han dålig i tre dagar.
Men du värmde väl upp den ordentligt? Då borde eventuella bakterier ha kolat vippen.

De gånger jag helt säkert fått matförgiftning har jag blivit dålig mellan 2tim-12tim efter förtäringen.

Mat som varit fryst länge hade jag inte ens funderat över om jag blir sjuk av. Är den dålig (härsken eller sur) känns ju det snabbt, dvs inget jag skulle äta ändå.

Vi blev matförgiftade av dålig coleslaw på en restaurant i öknen i Arizona. Det tog max 20 minuter. Vi kräktes våldsamt redan på väg ut ur byggnaden. Det var bland det värsta jag varit med om, har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Jag till och med hallucinerade på hotellet.
Ja men det tar inte alltid ca 20 min. Det var min poäng... det kan ta timmar efter man ätit.

Jag tror det är lungt också. Vad var det för mat ditt ex åt på roadtrippen? Är det från nåt mathak så vet man ju inte exakt hur dålig den maten var, kan ha varit nåt som har legat framme länge etc. Skaldjur är absolut värst, det är så man kan dö. Utöver sånt som är giftigt, som svamp och kemikalier, det kan ta betydligt längre tid.

Sen kan man ju också bli allmänt magsjuk av magsjukevirus, det kan också komma från dålig mathygien, dvs mat som inte blivit uppvärmd ordentligt eller sköljd etc. Då kan man bli sjuk dagen efter också. I frysen förökar sig inte virus så det är ingen risk.

Jag tror i värsta fall så blir magen lite orolig efter, inte mer.

Själv gjorde jag bragden att äta svingammal mjölk till min musli, tänkte " Lite sur smak, men det kanske är yoghurtbitarna i muslin, jättegott!" sen kollade jag på paketet, över en vecka för gammal. Det hände mig ingenting :D

Hade mjölken varit dålig hade den kommit ut i olika skikt ur paketet. Att bäst före passerats med råge innebär ju inte att det blivit dåligt.

Fryst mat blir det ju egentligen ingenting som växer i. Den kan smaka illa om den legat i frysen länge, men det är mycket sällan någon fara. Har du dessutom hettar upp den ordentligt så finns det inget att oroa sig för.

Matförgiftning brukar komma efter 1-4 timmar men ända upp till ca 12 timmar ibland.

Var den fräsch när den åkte in i frysen, och frysen har varit på hela tiden, är det inget att oroa sig för. Bakterier som ger magsjuka förökar sig inte i frystemperatur.
Det som kan hända med mat som ligger länge i frysen är att fett härskar, men det känner du på smaken.

Äldsta frysfyndet jag ätit var 15 år, det var inget som helst fel på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
1 988
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV