Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag har grävt fram en gryta med ris, mungbönor m.m. från frysen och ätit. Insåg efteråt att den nog legat i frysen hur länge som helst. Kan vara åratal. Det har i alla fall hunnit gå en timme efter att jag åt det och jag har inte spytt än. Hoppas jag slipper för jag är rädd att må så dåligt.Det beror lite på vad det är för "matförgiftning". 1 timma till 1 dag skulle jag nog säga? Om det är typ bakterier, nåt ruttet man har ätit? Först så vill det ut munvägen, men det brukar vara rätt omedelbart. Sen andra vägen, typ runt 1-3 timmar?
Är det filen det gäller?
Brukar oftas gå ganska gå snabbt. ca 20 min. men beroende på vad det är kan det ta tid. men oftas 20 minNej, jag har grävt fram en gryta med ris, mungbönor m.m. från frysen och ätit. Insåg efteråt att den nog legat i frysen hur länge som helst. Kan vara åratal. Det har i alla fall hunnit gå en timme efter att jag åt det och jag har inte spytt än. Hoppas jag slipper för jag är rädd att må så dåligt.
Smakade den eller luktade dåligt? Om inte skulle jag tro att det inte är någon fara.Hur snabbt kommer symptomen om man blivit matförgiftad? När är faran över så att säga om man ätit något som kanske inte var bra?
Hur snabbt kommer symptomen om man blivit matförgiftad? När är faran över så att säga om man ätit något som kanske inte var b
Men svara inte om du gissar...20 min?Brukar oftas gå ganska gå snabbt. ca 20 min. men beroende på vad det är kan det ta tid. men oftas 20 min
Jag är osäker. Maten var välkryddad. Så eventuell dålig smak kan ha dolts av kryddorna.Smakade den eller luktade dåligt? Om inte skulle jag tro att det inte är någon fara.
Du behöver inte oroa dig.Jag är osäker. Maten var välkryddad. Så eventuell dålig smak kan ha dolts av kryddorna.
Tänkte precis samma.Är det filen det gäller?
Njae?Jag är osäker. Maten var välkryddad. Så eventuell dålig smak kan ha dolts av kryddorna.
Klickade alltså inte gilla på att din pappa blev dålig.Tänkte precis samma.
TS - det brukar komma rätt fort. Pappa åt en dålig räkmacka på lunchen på jobbet en gång och han var inte kvar på jobbet resten av den arbetsdagen om vi säger så.
Okej. Ja, fet var maten definitivt inte.Njae?
Sur lukt tränger igenom starka kryddor. Kryddor brukar vara smak, medan surnar mat är mera luktsinne.
Fryst tillagad mat brukar hålla många år. 'Detär om den är väldigt fet som det blir mera risky.
på de flesta sjukvårdssidor står det att symptomen kommer inom några timmar. Men att du skulle bli förgiftad av fryst mat låter nära osannolikt.Hur snabbt kommer symptomen om man blivit matförgiftad? När är faran över så att säga om man ätit något som kanske inte var bra?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...Qw6WXIHQHy1av15nHhCZ5jGDdLNTobmBzkKCo8uao1sBUNä...
Men svara inte om du gissar...20 min?
Nej, jag har grävt fram en gryta med ris, mungbönor m.m. från frysen och ätit. Insåg efteråt att den nog legat i frysen hur länge som helst. Kan vara åratal. Det har i alla fall hunnit gå en timme efter att jag åt det och jag har inte spytt än. Hoppas jag slipper för jag är rädd att må så dåligt.
Mitt ex blev jättesjuk en gång när vi var ute på en roadtripp. Det kom både fram och bak. Och när det väl upphörde var han dålig i tre dagar.
Vi tror att exet blev dålig av en ost vi hade med oss. Våra kylmöjligheter var dåliga. Jag åt inte av osten och klarade mig.Jag tror det är lungt också. Vad var det för mat ditt ex åt på roadtrippen? Är det från nåt mathak så vet man ju inte exakt hur dålig den maten var, kan ha varit nåt som har legat framme länge etc. Skaldjur är absolut värst, det är så man kan dö. Utöver sånt som är giftigt, som svamp och kemikalier, det kan ta betydligt längre tid.
Sen kan man ju också bli allmänt magsjuk av magsjukevirus, det kan också komma från dålig mathygien, dvs mat som inte blivit uppvärmd ordentligt eller sköljd etc. Då kan man bli sjuk dagen efter också. I frysen förökar sig inte virus så det är ingen risk.
Jag tror i värsta fall så blir magen lite orolig efter, inte mer.
Själv gjorde jag bragden att äta svingammal mjölk till min musli, tänkte " Lite sur smak, men det kanske är yoghurtbitarna i muslin, jättegott!" sen kollade jag på paketet, över en vecka för gammal. Det hände mig ingenting
Vi tror att exet blev dålig av en ost vi hade med oss. Våra kylmöjligheter var dåliga. Jag åt inte av osten och klarade mig.
Det var ingen hårdost, men minns inte namnet på osten.Hårdost brukar hålla sig väldigt bra också, även i värme. Det är ju trots allt en konserveringsmetod för mjölk.
De få (två) gångerna jag själv har blivit rejält magsjuk så gick det inte spåra heller riktigt, jag hade ätit samma saker som ett flertal andra.