Material till bädd, förslag!

S

Spirelli

Förra året hade vi bara halm i boxarna ochvisst blev det bra bädd men lite klafsigt i bland om de stod inne lite för länge. Funderar på att bottna med kutterspån och kalk. Erfarenheter? Vilken sorts kalk ska man ha eller är Stallosan mycket bättre?

Sv: Material till bädd, förslag!

Kutterspån funkar bra till att suga upp urin så att det inte blir slafsigt och stallosan är mkt bra till att få bort lukt, speciellt varma sommardagar. Har aldrig testat med kalk

Alfons skrev:
Förra året hade vi bara halm i boxarna ochvisst blev det bra bädd men lite klafsigt i bland om de stod inne lite för länge. Funderar på att bottna med kutterspån och kalk. Erfarenheter? Vilken sorts kalk ska man ha eller är Stallosan mycket bättre?
Vi har grundat med kalk(25 kg på två boxar) och torv i botten, sedan halmkakor tätt packade och massor med lös halm ovanpå det! :idea:
Kan dock inte rappotera om hur det fungerar då vi inte stallat in våra än... Ser supermysigt ut iaf! :love:

Jag har permanentbädd med halm. När det börjar se lite ofräscht ut lägger jag in kalk och spån. Det blir en blandbädd, men funkar jättebra.
Kan tillägga att jag har hästar som är lugna i boxen och gräver aldrig, det hjälper ju alltid ;-)
Har själv aldrig använt stallosan, men en god vän testade och sa att det var inte värt pengarna jämfört med kalk.

fragansia skrev:
Vi har grundat med kalk(25 kg på två boxar) och torv i botten, sedan halmkakor tätt packade och massor med lös halm ovanpå det! :idea:
Kan dock inte rappotera om hur det fungerar då vi inte stallat in våra än... Ser supermysigt ut iaf! :love:

En sådan bädd har jag oxå och har haft samma koncept i tre års tid nu och det funkar jättebra! Vänder ner högar på pissområdena ibland och ser till att det alltid finns mycket fräsch löshalm, luktar inget och bädden brinner kanonbra! Fast jag har ju inget vanligt stall utan uteboxar med grusbädd i botten.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken sorts kalk ska det var`? Vad heter den? Nu tänker jag bottna med kalk i alla fem boxarna, kutterspån på det och sen fylla på med halm.

Jag använder vanlig trädgårdskalk från Granngården. Kostar 25 :- för 25 kilo har jag för mig. Så var generös med den!

Jag har bädd med kutterspån och kalk och sen en massa halm över.

Funkar bra tycker jag, spec nu i vinter då det inte blir lika kallt för dom :)

Tackar. Ska inhandlas med råge. Fyller du på under säsongen? Hade bädd för första gången med nån ordning förra vintern, men som sagt bara halm blev lite sörjigt i bland. Annars funkade det jättebra och varmare var det ju, annars är det ett kallstall.

När jag gör bädd så har jag först ett ordentligt lager med kalk (trädgårdskalk, 2st 25-kilos säckar för min 28kvadratmeter stora box) sedan har jag torv (5 st balar till samma box) sedan låter jag hästen stå på det nån natt och sprider ut det bajset och kalkar en säck till över det och sist ett tjockt lager med halm.

28 kvadratmeter box??? :eek:
Vad har du för jättestall?

Hehe själv ska man ha allt då i sin box.=) Kalk (suger upp bra),torv(blir bra bädd),sågspån(mjukt att sova på över torv bädden,lätt mockat som tusan) sen halm (ha nåt att tugga på och bädda lite med) men nu så används bara spån och lite halm

Stallosan e toppenbra tycker jag!
vi har bara spån åt våra hästar och det funkar bra

Bara spån är enklast tycker jag men det måste vara tillräckligt mycket så de inte krafsar upp allt längs väggarna och det blir tomt på liggytan

Har haft halm och vanlig kalk(granngården)har på typ ett kilo i veckan.Mockade ur allt i förrgår,den var superbra jag är såå stolt luktade ingenting..
Har köpt stallmattor till installningen och ska ha torv och kalk.Har alltid "hatat" torv (kan bli kladdigt med fel häst) men har helt konverterat knappt en halv säck i månaden=inte dyrt!! :banana:

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar