Material i vinterhagar

stjarnfrugt

Trådstartare
Vad har ni med inackorderingsstall för material i era vinterhagar?

Jag står inhyrd i ett större stall där man har elband till alla hagar. På vintern utan el såklart, vilket stör mig. Min häst är ingen som rymmer i regel, men idag upptäckte hon att hon kunde krypa under tråden och stå mellan två hagar (i avgränsningen mellan). Efter detta insåg hon ju att hon även kunde luta sig på tråden utan att nåt hände, vilket även tagit bort hennes respekt för tråden i övrigt - så när hon tyckte att hon varit ute tillräckligt vid 17-tiden så kröp hon under och gick helt sonika ut ur hagen.

Jag tycker inte att det känns okej att ha så dåliga hagar vintertid. Frågan är hur andra löser det? Jag förstår ju att jag inte kan kräva av min stallägare att det ska byggas trästaket till alla hagar, det måste ju bli lika dyrt som att bygga ett nytt stall. Eller nåt. Men jag vill heller inte ha en häst som börjar rymma bara för att hagen är otillräcklig. Går hon lös där ute på dagarna vill jag inte tänka på allt hon kan skada sig själv på...
 
Sv: Material i vinterhagar

Så ser det ju tyvärr ut vintertid när det kommer mkt snö. Finns inte många anläggningar som har varken tid eller möjlighet att ploga under alla staket.
En mindre hage, men bättre kräm brukar väl dock kunna erbjudas om man har en rymmare
 
Sv: Material i vinterhagar

Jag förstår inte heller varför man inte kan ha el? Där jag har ponnyn är det elband som gäller och det är alltid ström på, oavsett årstid. Samma sak när jag hade stall själv, polarband för hela slanten.

Däremot måste man ändå dra av snö och skotta under så att banden är fria från snö.
 
Sv: Material i vinterhagar

Sånt resonemang slutade med två lösa hästar på riksvägen varav en dog innan vet hann dit på juldagens morgon förra året. Det hände ett par km från mitt stall. Tack och lov har vi elen på året runt och om man inte ids ta väck snön på nedre tråden kan man koppla strömmen på enbart den övre.
 
Sv: Material i vinterhagar

Åtminstone el i de övre trådarna borde ju gå att ordna tycker jag :/, vi har 2 hagar utan el. Detta då vi inte kopplat in ngn än, och hästarna går inte nära i alla fall. Men då är det bara våra egna vi har här, skulle jag få in en inaccordering så är det bara att koppla in elen. Man slarvar inte så med andras hästar.
 
Sv: Material i vinterhagar

Har man flera trådar i staketet, vilket jag antar att de flesta har, så kan man vara noga med att de olika trådarna inte är ihopkopplade med varandra och helt enkelt koppla bort nedersta tråden, eller för all del trådarna om man har många, när snön börjar närma sig staketet. Röja snö som fastnat på trådarna måsta man förstås ändå.
 
Sv: Material i vinterhagar

Vi har vanlig eltråd (rep med metallslingor) och svarta plaststolp i vinterhagarna. Ström enbart på övre tråden (enbart stora hästar i stallet) och ett rejält spett nerkört typ 50 cm i backen som jordning.

Hade problem med jordningen för några år sedan, då kördes detta spett ner och sedan dess har det inte varit några problem trots typ 1 m snö i två vintrar.
 
Sv: Material i vinterhagar

Det stora problemet på vintern är oftast inte att snön ligger mot trådarna, utan att snön på marken isolerar så att hästarna inte kommer i kontakt med marken - vilket de behöver göra för att det ska bli en sluten strömkrets som ger dem en stöt.
Bästa sättet att lösa detta är att dra en extra tråd (eller flera, om det behövs) som är mellan de andra trådarna och INTE får ha kontakt med någon av ström-trådarna. Denna extratråd ska vara kopplad till ett jordspett och sitta tillräckligt nära de ledande trådarna för att hästen ska kunna lyckas ha kontakt med både denna och den strömförande. DÅ blir det nämligen en stöt som heter duga... Detta funkar även om somrarna när marken är torr...
 
Sv: Material i vinterhagar

Sånt resonemang slutade med två lösa hästar på riksvägen varav en dog innan vet hann dit på juldagens morgon förra året. Det hände ett par km från mitt stall. Tack och lov har vi elen på året runt och om man inte ids ta väck snön på nedre tråden kan man koppla strömmen på enbart den övre.

Jag säger bara hur det brukar se ut.

Har man en häst som rymmer, och ingen som skottar, så får man väl antingen skotta själv, eller sätta hästen i en liten hage som är lättskottad.
 
Sv: Material i vinterhagar

Min häst är ingen som rymmer i regel, men idag upptäckte hon att hon kunde krypa under tråden och stå mellan två hagar (i avgränsningen mellan).

Så länge inte snön når upp till nedersta bandet är det väl bara att ha elen på.
Eftersom hästen kröp under antar jag att det inte var särskilt mycket snö.


Så min fråga är. Hur motiverar stallägaren att det inte är el när det uppenbart är bara lite eller ingen snö?
 
Sv: Material i vinterhagar

Jag tror att de menar att elen ändå inte fungerar på vintern.

Vi har ingen snö alls, vi har tom gräset framme. Nu har det såklart frusit på men emellanåt har vi plusgrader och lera.

Att röja snö i min hage hade jag inte motsatt mig alls, jag är mer intresserad av att ha min häst i hagen än att vara lat. Jag ska höra idag med personalen varför elen inte fungerar. Jag har tröttnat på detta och det har bara hänt en gång att hästen rymt, men det behöver inte bli en vana så att säga. Hon är ju inte dummare än att hon nu insett att de inte spelar nån roll om staketet är i vägen, hon kröp under vid grinden där vi bara har en tråd. Ska skaffa två trådar dit men hon har ju uppenbarligen insett att man kan luta sig mot tråden och äta utanför hagen...
 
Senast ändrad:
Sv: Material i vinterhagar

Det finns små hagar i modell dubbel sjukhage. Men min häst som inte är helt lobotomerad blir vansinnig av att stå där mer än nån dag i undantagsfall. Jag är faktiskt inte säker på att det är el i dom heller.
 
Sv: Material i vinterhagar

Polarband låter intressant. Vad är det för nåt? Är det dyrt? Kanske kan man erbjuda sig att köpa eget och dra om hela hagen inför vintern... men av princip tycker jag att man betalar en hyra som motsvarar att man ska kunna räkna med att hästen håller sig i hagen på dagarna :meh:
 
Sv: Material i vinterhagar

Snö leder inte bort strömmen.
Jag har alltid elen på och skottar aldrig under trådarna.
Vid vissa besvärliga situationer så har jag jordat nedersta tråden i stället för att ha el i den.

Så ni trasslar.
Jag har utbrytare av det svårare slaget och utan el så går de ut.
 
Sv: Material i vinterhagar

Polarband är ett elband som har två skilda trådar inspunna. den ena kopplar man till plus och den andra till minus på elaggregatet vilket gör att hästen alltid får en stöt oavsett markförhållanden. :)
 
Sv: Material i vinterhagar

Det stora problemet på vintern är oftast inte att snön ligger mot trådarna, utan att snön på marken isolerar så att hästarna inte kommer i kontakt med marken - vilket de behöver göra för att det ska bli en sluten strömkrets som ger dem en stöt.
Bästa sättet att lösa detta är att dra en extra tråd (eller flera, om det behövs) som är mellan de andra trådarna och INTE får ha kontakt med någon av ström-trådarna. Denna extratråd ska vara kopplad till ett jordspett och sitta tillräckligt nära de ledande trådarna för att hästen ska kunna lyckas ha kontakt med både denna och den strömförande. DÅ blir det nämligen en stöt som heter duga... Detta funkar även om somrarna när marken är torr...

Så här fick vi göra i vintras då min ena häst kom på att elen inte fungerade och stod över översta tråden och hängde. Vi hade inget rejält jordspett och det märkte vi för sent då marken var frusen så vi drog ståltråd en bit över det översta tråden och hade den som jord. Har inte sett honom göra så något mer ;) Nu har vi jordat bättre så hoppas det fungerar som vanligt i vintern, annars så är det ju redan fixat för att kunna ha tråden som jord istället.
 
Sv: Material i vinterhagar

Varför i hela friden har de inte el i staketet, det är ju inte ens snö ute?

vi har elband och trästolp och har aldrig problem med att elen inte fungerar vintertid? Vi har gjort det enkelt för oss och har ingen ström i understa tråden. rejäla avdelare och dubbelstaket i övertråden. alltså som en T-stolpe. Har rejält med kräm i övertrådarna.
 
Sv: Material i vinterhagar

kl

Våra stora hästar skulle aldrig drömma om att rymma men shettisen däremot :meh:

Viktigt att ha ström i tråden i hennes höjd eftersom hon snabbt lär sig när det inte är ström. Fick nyligen nys om polarband och nu sitter det sådant :D
Funkar bra här, vi har en del snö också.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 393
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 168
Hästhantering Har en unghäst som bara rymmer ur hagen. Hon har ingen som helst respekt för eltråden, har även provat med elband ifall hon inte ser...
Svar
15
· Visningar
1 772
Senast: smedsussie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp