Matematik 2c

@As_Vegas och @labb jag hoppar in lite :p

Använder ni samma minus? TI84 har ju två olika minus, ett för att beteckna minusoperationen och ett för att beteckna tecknet. Tecknet minus hör till talet och är inte en plus-minus-operation.
Jag får att -2^2 blir -4, som jag anser att det ska vara. - är inte i parentesen och räknas därför inte med.

Ursäkta om ni redan tagit upp det :)

Jag förstår inte det jobbiga i att använda parenteser, används de så blir det lätt rätt! :angel:

I uppgiften är det 10x^2, och med x=-2 blir x^2=4. Jag tror efter senaste inlägget att @labb försökt rätta mig på hur jag skrivit uppgiften fast det inte har något med sammanhanget att göra.

I uppgiften är det 10x^2, och med x=-2 blir x^2=4. Jag tror efter senaste inlägget att @labb försökt rätta mig på hur jag skrivit uppgiften fast det inte har något med sammanhanget att göra.

Ah. Ja, för det du gjort är i alla fall rätt :)
Är det oklart kan man prova att skriva ut det, dvs 10*x*x = 10*(-2)*(-2) = 10*4 = 40

@As_Vegas och @labb jag hoppar in lite :p

Använder ni samma minus? TI84 har ju två olika minus, ett för att beteckna minusoperationen och ett för att beteckna tecknet. Tecknet minus hör till talet och är inte en plus-minus-operation.
Jag får att -2^2 blir -4, som jag anser att det ska vara. - är inte i parentesen och räknas därför inte med.

Ursäkta om ni redan tagit upp det :)

Jag förstår inte det jobbiga i att använda parenteser, används de så blir det lätt rätt! :angel:
Jag tycker absolut det hör till sammanhanget, det här är ett bra exempel på hur lätt det blir fel om man inte noga (exakt) följer räknereglerna. Miniräknaren gör helt rätt när den svarar -4 på -2^2 för man skall räkna upphöjt till före minus om det inte finns en parentes.

Enkla tal kan man slarva med hur man skriver och ändå få rätt men med långa avancerade tal är det ett absolut måste och att följa reglerna gör det också väldigt enkelt med matematik - man slipper tänka själv :)

Jag tycker absolut det hör till sammanhanget, det här är ett bra exempel på hur lätt det blir fel om man inte noga (exakt) följer räknereglerna. Miniräknaren gör helt rätt när den svarar -4 på -2^2 för man skall räkna upphöjt till före minus om det inte finns en parentes.

Enkla tal kan man slarva med hur man skriver och ändå få rätt men med långa avancerade tal är det ett absolut måste och att följa reglerna gör det också väldigt enkelt med matematik - man slipper tänka själv :)

Jo, precis, det var precis det jag menade och skrev? :)

Här kommer ett nytt problem!
Nu håller jag på med att derivera potensfunktioner.
Jag har kört fast på detta tal:
g(x)=8x^3/4
Så här gör jag:
g'(x)=3/4*8*x^3/4-1= 6x^2/4
Men svaret blir 6x^1/3

Vad gör jag för fel?

Jag löste det själv! 3/4 minus 1 är ju inte 2/4, det blir ju -1/4.
Och svaret är 6/x^1/4. Skrev fel..

Hej! Nu har jag tagit mig till Ma 4 och har en fråga. Vad betyder en bokstav nedsänkt med 0?
Ex: S nedsänkt med 0 + V nedsänkt med 0 +2×0^2=S nedsänkt med 0=100

Ex2: S'(0)= V nedsänkt med 0 + 4×0=V=10

Måste säga att jag är sjukt imponerad av dig som läst ända till Ma4! Fixade 2an förra veckan och känner mig så där halvpepp på att läsa vidare 3an! Var 3an lättare än 2an?

Hej! Nu har jag tagit mig till Ma 4 och har en fråga. Vad betyder en bokstav nedsänkt med 0?
Ex: S nedsänkt med 0 + V nedsänkt med 0 +2×0^2=S nedsänkt med 0=100

Ex2: S'(0)= V nedsänkt med 0 + 4×0=V=10

Det brukar skrivas S_0, med _ för att beteckna nedsänkt.
Handlar det inte om något speciellt så är det en variabel som vilken som helst, oftast numrerad för att bokstäverna börjar ta slut.

Annars brukar det beteckna ett initialvärde, dvs om vi har S(x) så är S_0 vid x=0 (dvs S(0)) eller motsvarande.

Måste säga att jag är sjukt imponerad av dig som läst ända till Ma4! Fixade 2an förra veckan och känner mig så där halvpepp på att läsa vidare 3an! Var 3an lättare än 2an?

Allt är lättare efter kurs 2 då du fokuserar på samma räknesätt! :) Större tal och längre uträkningar men en lättnad att slippa alla regler och skit som man ändå bara blandar ihop :D:p

Tack snälla! Jag är helt obegåvad vad det gäller matte så jag är ganska imponerad själv faktiskt. :p Jag tycker nog att de var likvärdiga. Alltså lika svårt för mig... 4:an nu är till och från rena grekiskan...:yuck:
Vad kul att du klarade 2:an! Då klarar du 3:an med. :)

Allt är lättare efter kurs 2 då du fokuserar på samma räknesätt! :) Större tal och längre uträkningar men en lättnad att slippa alla regler och skit som man ändå bara blandar ihop :D:p
Det låter förvisso positivt! Kan inte påstå att jag var nån stjärna i 2an precis, men jag tragglade mig igenom, dock blandade jag ihop varenda jädra regel... :mad: Ska jag läsa 3an nån gång så är det nu när jag har det i färskt minne.

Tack snälla! Jag är helt obegåvad vad det gäller matte så jag är ganska imponerad själv faktiskt. :p Jag tycker nog att de var likvärdiga. Alltså lika svårt för mig... 4:an nu är till och från rena grekiskan...:yuck:
Vad kul att du klarade 2:an! Då klarar du 3:an med. :)
Det är verkligen betoning på att jag _klarade_ 2an, fick godkänt liksom och var fullt nöjd med det (hysteriskt roligt så här i efterhand att jag satte som betygsmål B/A i början av kursen. :rofl:). Kan ju ge 3an ett försök iaf, inte hela världen om jag inte klarar det. :) Läser du på flex eller reguljär? 3an finns tyvärr bara som flex hos oss. :(

Det är verkligen betoning på att jag _klarade_ 2an, fick godkänt liksom och var fullt nöjd med det (hysteriskt roligt så här i efterhand att jag satte som betygsmål B/A i början av kursen. :rofl:). Kan ju ge 3an ett försök iaf, inte hela världen om jag inte klarar det. :) Läser du på flex eller reguljär? 3an finns tyvärr bara som flex hos oss. :(
Jag klarar också bara precis godkänt. Eller E som de kallar det. (När jag gick i skolan hade vi betygsystemet 1-5) Jag läser på nätet, NTI-skolan. Flex och reguljär ved jag inte vad det är..:o
Jag har haft E som mål hela tiden...:D

Det brukar skrivas S_0, med _ för att beteckna nedsänkt.
Handlar det inte om något speciellt så är det en variabel som vilken som helst, oftast numrerad för att bokstäverna börjar ta slut.

Annars brukar det beteckna ett initialvärde, dvs om vi har S(x) så är S_0 vid x=0 (dvs S(0)) eller motsvarande.
Jag är rädd för att jag inte riktigt förstår ändå.
Hur kan det bli 100 i ena exemplet och 10 i andra?

Jag klarar också bara precis godkänt. Eller E som de kallar det. (När jag gick i skolan hade vi betygsystemet 1-5) Jag läser på nätet, NTI-skolan. Flex och reguljär ved jag inte vad det är..:o
Jag har haft E som mål hela tiden...:D
Haha gud vad skönt att veta att det är fler som har samma ambitiösa mål som mig själv. ;) Ok, jag läser upp via komvux här i stan, flex är typ hemmastudier och man går bara till skolan för att göra proven och om man behöver hjälp med nåt särskilt, men det är ingen lärarledd undervisning så. Jag läste 2an reguljärt, då har man lektioner några gånger i veckan, det passade mig rätt bra.:) Får ändå vara hyfsat glad att jag ens genomförde kursen, tror vi var typ 30-40 elever i början, medan max 20 skrev Nationella förra veckan. Slut på trådkap. :)

Jag är rädd för att jag inte riktigt förstår ändå.
Hur kan det bli 100 i ena exemplet och 10 i andra?

Det är väl olika exempel? Precis som att Ex1: x=1+5, Ex2: 5x=15

Ex: S_0 + V_0 +2×0^2 = S_0 = 100
Ex2: S'(0)= V_0 + 4×0=V=10

I ditt Ex2 är det S'(0) som behandlas, och i Ex1 är det S_0. :)
V_0 måste vara olika i de två exemplen, det är 0 i första och 10 i andra.

Det är väl olika exempel? Precis som att Ex1: x=1+5, Ex2: 5x=15

Ex: S_0 + V_0 +2×0^2 = S_0 = 100
Ex2: S'(0)= V_0 + 4×0=V=10

I ditt Ex2 är det S'(0) som behandlas, och i Ex1 är det S_0. :)
V_0 måste vara olika i de två exemplen, det är 0 i första och 10 i andra.
Ja, det är nog hela talet som jag har missförstått.
Men mer allmänt då, så V_0 kan lika gärna vara V eller Q eller vad som helst. Nollan i sig betyder inget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka