Sv: Matdags

Mia_R: Jag växlar mellan att ge fiskolja och linfrölja.

Francess: Kan hända att vissa väljer att ge sina hundar/katter spannmål, men då är det inte BARF man sysslar med utan någon annan (mer lik Dr. Pitcairn's) utfodreingsmetod. Jag säger inte att den är sämre, men det är inte BARF för enligt BARF skall spannmål uteslutas. Enligt BARF ger man visserligen vegetabilier, men inget spannmål.

Korvarna vi pratar om innehåller hela nermalda kycklingar eller kalkoner dvs. en perfekt blanding av kött och ben. Man behöver bara tillsätta lite grönsaker för att måltiden skall vara klar. Man beställer dem ifrån Ergodoc Jillbera AB: http://www.mamut.se/jipotimas

Nu måste jag bara vara lite allmänt näsvis! På hemsidan du länkar till...BARFsida...så finns det med recept på gröt av bovete, hirs och avoriris...och ändå kallar de sig BARFare.

Jag VET i övrigt att BARF endast är råa köttiga ben etc, men vet samtidigt att många föredrar en kombination av tex ovan nämda ben/kött och fruset färskfoder av helfodertyp. Just för att det är smidigare.

Själv undviker jag helst all spannmål, men särskilt vete. Hunden får inget spannmål alls (verkar ha ett inbyggt motstånd mot det?), förutom det lilla ris + majs som finns i Standarts torrfoder, som hon får lite grand av utöver allt det andra. Katterna käkar ju torrisar förutom det jag nämt tidigare, mest för att det är smidigt att alltid ha nåt att erbjuda dem i stallet. Men jag vill inte ge dem 100% torrfoder av olika orsaker.

Tack för länken förresten! Många intressanta produkter! Vissa betydligt dyrare än man kan få tag på tex hos Maxi, andra nästintill billiga.

Francess skrev:
Nu måste jag bara vara lite allmänt näsvis! På hemsidan du länkar till...BARFsida...så finns det med recept på gröt av bovete, hirs och avoriris...och ändå kallar de sig BARFare.

Jag VET i övrigt att BARF endast är råa köttiga ben etc, men vet samtidigt att många föredrar en kombination av tex ovan nämda ben/kött och fruset färskfoder av helfodertyp. Just för att det är smidigare.

Själv undviker jag helst all spannmål, men särskilt vete. Hunden får inget spannmål alls (verkar ha ett inbyggt motstånd mot det?), förutom det lilla ris + majs som finns i Standarts torrfoder, som hon får lite grand av utöver allt det andra. Katterna käkar ju torrisar förutom det jag nämt tidigare, mest för att det är smidigt att alltid ha nåt att erbjuda dem i stallet. Men jag vill inte ge dem 100% torrfoder av olika orsaker.

Tack för länken förresten! Många intressanta produkter! Vissa betydligt dyrare än man kan få tag på tex hos Maxi, andra nästintill billiga.

Njae, Jill (som har Ergodoc) använder sig numera inte gärna av BARF utan hon har en egen benämning: "Funtional Food" och det är där hon petar in spannmål. BARF-metoden är skapad av Ian Billinghurst och han utesluter kategoriskt spannmål. Att det sedan finns de som anammar hans metod delvis, men väljer att ge spannmål är en annan sak. Jag kan ju kalla mig jude, men tro på Allah ;)

Utgår man från BARF-principen skall inte spannmål ges. Att folk mer eller mindre kallar sig BARF-are när de inte följer BARF-principerna kan man inte göra så mycket åt.

Det har du alldeles rätt i. Det har kommit så många benämningar, alla ska visst ha sin alldeles egen! BARF har ju blivit lite av ett samlingsnamn...precis som jacuzzi är för bubbelbadkar. Eg är ju jacuzzi bara ett märke! Originalet liksom. Men alla säger ju jacuzzi... BARF är ju dessutom lättare att säga än Functional Food. Och "alla" vet vad man menar (i stort sett).

Trissa skrev:
Om man bor i Stockholm ja... :mad:

Ergodoc skickar iväg en bil till Helsingborg, en till Göteborg och en till Sundsvall 1 ggr/månaden så man måste inte bo i Stockholm, men man måste tyvärr bo hyfsat nära någon av ovan nämnda städer för att det skall fungera. Jag bor i Eslöv (en bra bit från Helsingborg) men har som tur är fått kontakt med en tjej som BARFar sina hundar och hon jobbar i Lund så hon hämtar mina beställningar i Helsingborg samtidigt som hon hämtar sin egen beställning och så tar hon med mitt till Kund så möter jag upp henne där. Jag har varken bil eller körkort så jag kan inte åka till Helsingborg och hämta själv.

Man kan även köpa köttblandingar från Nordic, Klass eller BRAVO (säljer även rå lever billigt) och de flesta välsorterade djuraffärer säljer antingen Nordic eller Klass färsfoder så de kan ta hem köttblandningarna också om de inte redan har dem hemma.

Man kan ge rå mat billligt utan att köpa från Ergodoc, det har jag gjort i nästan ett år.

Mina får både blötmat och torrfoder.
Köper Maju. Varför vet jag inte...stora killen är lite kinkig med andra märken...

Jag var mest ute efter deras märgben, vom och sånt, till hundarna. Eftersom den lilla äter medicinskt foder har jag ju ingen möjlighet att ge dem färskfoder eller barf, tyvärr.

Mina far fri tillgang pa Hills torrfoder, plus lite Hills eller Whiskas blotmat morgon och kvall. Och ibland (hmm ratt ofta :o ) farska rakor. De ar i perfekt hull, har fina tander, glansande pals och massor av energi sa jag ser ingen anledning att andra :D

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vilket torrfoder anser ni är bäst? Katten är kollad av veterinär nyligen med blodprov osv utan att ha hittat några uppenbara fel...
Svar
2
· Visningar
355
Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 491
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Inkar
  • Nytt namn på "Skogsmulle"