Mätdagar på sommaren??

beauspirit

Trådstartare
Har letat i mitt distrikt (på hemsidan) men verkar hopplöst. brukar det inte vara några mätdagar på sommaren :( :confused: ?
skulle behöva mäta honom snart, min nya ponny, och vill åka på mätdag då det blir mkt billigare och enklare än att ta hem (dyr) veterinär och (dock billig) mätman.

var på en mätdag med förra hästen i slutet av augusti tror jag förra året så vid den tidpunkten börjar ju de komma upp mer tror jag.

och jag har en tävling bestämd så här nu och det är den 17e september, men skulle vilja åka på en redan början på augusti nu.

så är det någon som vet om någon mätdag i västmanland nu i sommar?
eller i distrikten i närheten?

vore jättesnällt. ska försöka leta vidare själv oxå :p

Sv: Mätdagar på sommaren??

jag har aldrig hört talas om mätdagar förut. Här brukar vi ta ut själva, oftast går man ihop några stycken för att få det billigare (sen har man lite tur att det stod en veterinär i förra stallet så den kostnaden försvann). Känner du inga andra som behöver mäta sina ponnyer? Prata med din klubb kanske? de kan veta om lite ponnyer som behöver mätas. Min klubb brukar ordna kring årsskiftet en-två dagar för mätning.

Åker man till mätdagen eller kommer mätmannen till dig? För jag tycker det verkar konstigt att åka dit, hästen ska ju helst mätas i en miljö den känner sig bekant med annars är det som gjort för att få hästar som blåser upp sig ju...

okej, jo men det brukar anordnas hos ridklubbar lite då och då, och brukar finnas med på distriktens hemsidor osv.

nej jag känner igen som ska mäta sin ponny :/ när jag mätte min travare så åkte vi först iväg till en ridklubbs mätdag, och de kostade 100 kr och då fanns två veterinärer och mätmannen på plats, och allt ordnat = skönt.
dock så blåste han upp sig och blev 150 cm, men för "säkra" ponnysar kan man ju åka dit och sådana man vet inte blåser upp sig.

så därför tog jag hem en mätman och en veterinär (i samma veva som han skulle vaccineras).
mätmannen kostade 100 kr (billigare då han var väldigt försenad) och veterinären kostade 1080 kr, dock med en vaccinspruta.. ponnyn klarade iaf mätningen denna gång som tur var.

så därför vill jag åka iväg, samt min ponny är bara runt 144-145 så han kommer ju klara mätningen, samt så blåser han inte så mkt upp sig när man åker iväg.

Det är väl din foderponny?
Då kan du kanske be ägaren att fixa mätningen då det antagligen ligger även i hennes/hans intresse att få sin ponny tävlad.
Fast om det är din egen så får du nog ordna själv :p

vad var det för veterinär? :eek: Hutlöst pris ju! Jag tycker allt att du ska försöka hitta en lite billigare veterinär, det måste ju finnas. Men säger som Notorius att du bör kolla med ägaren, det är ju faktiskt dens ponny så ponnyn får ju ett större värde om den är tävlad och att ni har mätt den. Ni kanske i alla fall kan dela på kostnaden?

Jo det är inte jag som ska betala men det är ändå skönast och åka iväg, än att fixa allt själv, har ju gjort båda tidigare.
har bra kontakt med ägaren osv och hon fixar licenserna och betalar mätningen och allt, men jag kommer ju åka iväg på mätningen med hästen (vet inte om hon kör).

starcraft:
nej det är i princip normalpris för veterinärerna här ju, kostanden för att åka ut, sprutan samt att han var är i 1½ timme eller mer för mätmannen var sen och mätningen tog lång tid.

sen så har vi en mkt bättre veterinär (min låtsaspappa är ju hovslagare och kommer i kontakt med en hel del och känner vissa) så det var inte vår ordinarie veterinär som vi känner en del och brukar få bra pris och hon är väldigt sjysst, men hon har varit mammaledig och denna var vikare.

Jag tycker också det var högt pris :eek:

jo men veterinärer är ofta väldigt duktiga på att ta betalt ;) :galen:
sen som sagt är det inte vår ord. veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Om några månader är det sommar och jag har ganska mycket jag vill göra. Till exempel tror jag att jag vill åka på hundläger. Men var...
Svar
8
· Visningar
1 525
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka