matchande stammar....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 129
J

jupiter-judex

ser i en del inlägg vid val av hingst att en del har väldig koll på vilka stammar som passar ihop....hur ser man om stammarna passar ihop?

Sv: matchande stammar....

ingen som vet och vill förklara???:(
kanske ni kan säga vilka stammar som passar ihop med homosassa - gaspadin - immer?

Det man i första hand ser på är ju befintliga avkommor och vilka som är framgångsrika.

Det finns ju några sk Golden Crosses till exempel Cor De La Bryere blod och Landgraf blod brukar bli braiga hoppehästar.

som nämnts tidigare så är det vissa golden crosses som är kända för att lämna bra. Det finns också en del linjeavel som lämnar bättre än linjeavel med andra.
Jag vet inte om man bara kan förlita sig på att välja hingst efter stammen. En del väljer mycket efter blup, och andra efter något helt annat, tex vad stofamiljen lämnat bra med tidigare.
U

ok, ja då blev jag nog inte så mycket klokare på det;)
men jag tyckte det var ganska smidigt att läsa blup siffrorna, lätt att förstå när man ser i siffror var man behöver kompensera stot och med vad! men problemet kom ju när det inte fanns blup index på alla, då blev jag lite nollställd i mitt matchande, haha!

med sto familjen...menar du alla ston i hennes led bakåt då eller?

Japp, en stofamilj är en linje ston som härstammar ur ett "ursto". Finns ett antal, runt 50 (?) stofamiljer i Sverige.

Idag finns det 60 officiella, namnade stofamiljer, men det har numrerats åtminstone 12 ytterligare stolinjer men exakt vilka är inte officiellt ännu.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
920
Senast: Ketrawzc
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka