Matcha sadel och pad...

H

Heira

Finns det några stilregler inom detta man bör känna till? Typ ljus sadel och ljus pad... eller nåt sånt?

Vad tycker ni passar till en ljusbrun sadel, respektive mörkbrun och mörkröd sadel? (Ehm, färgerna har nog något snyggt namn också, men gröngöling som man är... ;) )

Sv: Matcha sadel och pad...

Jag tror inte att det finns några regler på det. Till ljusa sadlar passar mörka paddar. Till mörka, lusa paddar. :)

Ok, då kan jag välja och vraka i paddjungeln utan att göra bort mig förhoppningsvis då... :angel: ;)

Några tips om bra hemsidor med någorlunda billiga paddar? Har inte råd att lägga en lax på en padd riktigt än... :crazy: :(

Grafströms där du bor finns det någorlunda billiga westernsaker... :)

Nämen du, var ligger det? :) Ännu bättre om man kan åka dit å klämma å känna lite. :D

Vid bergsåker... "där den asfalterade vägen precis tar slut" :)

Om du har tänkt tävla, välj gärna en pad som matchar din klädsel, annars kan du ta vad som helst som du gillar!

Undvik rött och orange till rödbaserade hästar och rödaktiga sadlar, det brukar inte bli särskilt vackert även om det säkert finns undantag. Blått och grönt funkar till de flesta hästar. Svart pad på svart häst är rätt meningslöst. Olika bruna-beige-sand-creme passar på många hästar om man inte vill sticka ut.

Försök att ha såpass skillnad på häst, sadel och pad att det syns var det ena börjar och var det andra slutar. Och se gärna till att du passar med resten. Vill du framhäva en färg hos hästen eller sadeln, välj något som inte ligger för nära i färgtoncirkeln, eller ta samma färg fast mindre mättad. Vill du dämpa en färg, välj något med samma färg fast klarare. Tex rödaktig häst + rödbrun pad -> den röda tonen dämpas. Rödaktig häst + beige pad -> rödare häst, fast kanske inte så snyggt.

Har du en gulaktig skimmel kan det vara riktigt fult med en kallgrå pad, eftersom allt paden hamnar brevid kommer få någon färgton, och hästen kommer bli gul.

/Ida

och vill man verkligen sticka ut ska man ha "chockerande" färger såsom chockråsa, knallgult, slimegrönt, klarorange :) :p

Hahaha, chockrosa till kallblodshingsten blir nog fint det. :D

Nu går han visserligen med en lila vojlock...:o så han har nog vant sig vid den bögiga stilen. ;)

Jag funderar på en pad med blått i, ska ha den på en vanlig brun häst... sadeln är ljus. Låter det ok? SKa inte tävla eller något sånt... inte än iaf. ;)

Det låter som om det kan funka fint. Blått går på de flesta hästar, och med de flesta sadlar. Du kanske till och med kan matcha det mot jeansen.

/Ida

blir jättebra de! :) sedan kan du ju köpa en billigare filt om du vill "ändra" färg... :)

Precis det jag tänkt... man kan ju utöka färgskalan med filtar sen om man vill variera sig lite å se snygg ut. ;)

Fast just nu knatar vi mest ute i skogen, men man vet ju aldrig om man tänkt åka iväg nångång. ;)

Hur är det med sadel å träns då, matchar era grejer varandra? Det får väl bli ett ljust träns sen när plånboken tillåter det, men tyvärr måste jag nog fortsätta med det svarta jag har än så länge... :crazy:

jag har både sadel och träns som är bruna åt lite rött. men man behöver ju inte de, om man inte vill att det ska se snyggt ut såklart ;)

Jag hade ljus sadel (naturfärgad) med röd/marinblå randig pad som jag matchade med marinblå lindor/skydd och jeans. Snyggt som tusan. Har mörkbrun häst.

Tänkte att jag inte skulle starta en helt ny tråd, någon kanske ser min fråga trots allt!

Nu har jag fått hem både sadel och pad, men har hittat ett litet problem! Hur ska jag lägga padden?

Hur långt fram kan man ha padden egentligen? Min häst har ganska kort rygg, samtidigt som han har lite hingsthals. Jag har studerat bilder och kommit fram till att många har padden ganska så långt fram, och jag skulle också vilja ha den längre fram men jag tror det är omöjligt då halsen liksom gör att det tar stopp! Detta resulterar istället i att padden hamnar alldeles för långt bak, och det verkar ju inte alls särskilt bekvämt för kusen, och fult ser det ju ut med.

Nej, det verkar som om jag får köpa en ny pad helt enkelt... :( :cry:

lägg på padden där du tycker att den ska ligga, lägg på sadeln och tag sedan tag i padden (vid manken) och "lyft upp" padden så att det blir lite mellanrum mellan padden och halsen på hästen. Förstår du hur jag menar?
Annars kan du också köpa en annan pad som är "utskuren" fram och då trycker den inte lika lätt på hästen...

Många paddar är 32x32 tum. Se om du kan få tag på 30x30 istället, om du tycker den andra är för stor. Till araberna där hemma har vi 30x30 och cutback, just för att de blir för långa annars. Brukar lägga så det är lika mycket framför och bakom sadeln ungefär.

/Ida

Åh, tack för tipset, det ska jag testa! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 981
Senast: Buzzter
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 627
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈