Matbekymmer

Mysgrisen

Trådstartare
Vi har tre katter, två vuxna (hankastrater) och en 13 veckors kattunge (honkatt).

Våran ena vuxna katt är ett riktigt matvrak, och nu äter han upp all kattungemat. Han har redan hunnit bli rund (iofs blir han alltid lite rundare på vintern) Jag blir orolig över hur han kommer att må om han ska fortsätta vräka i sig kattungemat?

Måste kattungen ha mat för kattungar? Kan hon äta vuxenmat och sedan få burkmat för kattungar några gånger om dagen (finns det?)?

Vet inte riktigt hur jag ska lösa "tjockisproblemet".

Sv: Matbekymmer

Hade nästa samma problem, fast tvärtom.
Min lilla katt vägrade äta bebismaten, hon skulle äta de stora katternas mat. Fyllde jag på var hon där först och smällde i sig så mycket hon orkade (spydde ofta upp osmält och otuggad mat).
Jag slutade köpa bebismat, det var de andra som åt upp den iallafall, jag serverade vanlig mat men lite mosad och krossad, det gick hur bra som helst. Annars kan jag rekomendera Bilanx som inte har så stora bitar, men mina katter tappade hull när jag prövade Bilanx.. så jag vet inte.

Men svarde jag inte alldeles nyss, äro vi blinda?

Matbekymmer

Ge den lilla en låda med en så liten glugg att dom stora glufsarna inte
kommer in, så kan den æta ifred.
Eller låt den æta storingarnas mat och ge den lite extra køtt och fisk
i tillægg så får den nog i alla fall och væxer bra.

vacasso skrev:
Men svarde jag inte alldeles nyss, äro vi blinda?

Nej, då, det äro vi inte;)

Jag ville bara ha lite fler svar, eftersom din inte ville äta så hade du inget val. Men min äter gärna kattungematen, tyvärr också de vuxna.

Ringde vet igår, och hon sa att visst är det bättre om kattungen äter sin mat. Men de vuxna skulle absolut inte äta kattungematen.
Hon kunde äta vuxenmaten, men jag skulle försöka ge henne kattungemat en gång om dagen.

Tack för ditt svar!:)

Nu har du ju redan fått svar, såg inte den här tråden förrän nu.....
Jag hade i alla fall gjort som så, att jag gav alla katterna samma foder, och tilläggsmatade den lille med kattungemat. Om du har möjlighet, kanske ta in den lille i ett rum med dig, o stänga till dörren en stund. Så kan ni snacka o käka lite ;) Jag fick göra så med mina ett tag, då ungkatten var så taskig i kistan. Hon fick bara äta specialfoder, så då fick de blötmaten i olika rum, och sen fick de båda äta specialtorrisarna. Går ju liksom inte att sära på dem hela dagarna. Det blev dyrt, men det är det ju värt :angel:

Du kan ju ge torrisar med lite mindre bitar, tex royals, de har ju bilder på bitarna på påsen. Eukanuba har oxå småtorrisar, som passar i bebismunnar :)

Ja, vi får pula på lite med maten ett tag. Ska köpa mat med mindre bitar. Nu häller jag i så mycket (lite) kattungemat som hon nästan äter upp. Så blir det inte mycket över till tjockisarna;)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Lager
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama