Nu är tanten död, men jag kan skriva lite om hur det gick för oss.
När jag köpte henne vid fem års ålder så visste jag att hon hade hypotyreos och var extremt kräsen med maten / mager. Förra ägaren hade försökt "allt" för att få henne att äta men gett upp.
Jag tog naturligtvis nya tag i det och provade dvs knep som brukar rekommenderas för kräsna hundar inklusive dvs olika torrfoder, färskfoder och BARF. Inom ett år så kände jag att detta går bara inte. Jag hade en hund i sina bästa år som åt max ett par dl i veckan, som kräktes galla minst ett par gånger varje vecka och som var så slö att hon gick flera meter bakom oss på promenaderna. Hon ville äta.. stod länge och tittade på maten innan hon suckade och gick därifrån. Varvid jag bestämde mig för att mata henne med "tvång". Jag köpte klass färskfoder och stoppade in lagoma bitar i munnen på henne - spottade hon ut så fick hon göra det, men 99% av tiden så tuggade hon och svalde, fick mer energi och såg allmänt gladare ut. Tills dagen då hennes ögonvita svulllnade upp och hela ögat såg ut som att det höll på att explodera.
Akut till veterinär som menade på att det inte kunde vara något annat än allergi, troligtvis foderallergi som provocerats fram av tvångsmatningen.
Först åt hon hills z/d i nio veckor. Åt inte bra, men mycket bättre än tidigare. Dock blev hon stenhård i magen och hade stora problem med detta. Provade sedan alla sorter av hills "en protein + ris" foder, men hon reagerade på alla genom att sluta äta helt och hållet (varvade alla med 9 veckor enbart hills z/d). Insåg tills slut att det måste vara riset hon inte tål och började leta andra alternativ.
Fick tips om arcana lamb and apple och oh and behold - hunden åt, var bra i magen och ögonen höll inte på att explodera. Dock var det fortfarande lite si och så med att få henne att äta tillräckligt för att hålla vikten, så efter en hel del funderande så provade jag även oscar power plus vilket fungerade bra. Så i alla fall sista året hon levde så åt hon en del arcana och en del oscar och mådde relativt bra på det. Hon blev aldrig en hund som "åt det som serverades" vilket jag tror beror på att hon gick i totalt nästan åtta år på mat som hon egentligen inte mådde bra av. Men genom ett jäkla pusslande och fjäskande varje dag så blev det i alla fall okej.
Jag kommer aldrig att få veta exakt vad hon inte tålde, men det som hon reagerade kraftigt på var ris, lax och kyckling. Sen tror jag att hon inte tålde andra spannmålsprodukter och älg heller, men det stannar vid misstanke.