Matallergiker

Lokkur

Trådstartare
Hej! Ni som har hundar som är matallergiker, vad använder ni för mat till era hundar? Eller har ni fått reda på vad de är de är allergiska mot, hur går man till väga för att göra de? Enligt min veterinär så går de inte att ta reda på de (Om man såklart inte testar hemma) Men de enda jag vet är att när han äter så kallad "vanliga" hund mat eller kattmat får han reaktion.

Nu äter han royal canins "Anallergenic" Han är inte helt kli fri, tycker han kliar sig lite mer än andra hundar. Sen är han ett mat vrak och går som en dammsugare både inne och ute så får säkert i sig lite smått och gott.

Tydligen innehåller detta väldigt mycket spannmål så de skulle va roligt och se vad ni använder till era hundar.
Nyss pröva jag färskfoder "Vom hundemat" men det gick inte alls.

Sv: Matallergiker

På vilket sätt funkade inte vom o hundemat? För min hund tog det nästan 3 veckor innan hon accepterade den maten, hon åt Axess torrfoder hos förra ägaren. Nu älskar hon sin Voh med lax:p

Min hund har ingen konstaterad allergi men när jag tog över henne så kliade hon sig väldigt mycket. Läste här på bukefalos att det är väldigt vanligt att hundar kliar sig om dom är allergiska mot spannmål. Så jag köpte Voh och ett spannmåls fritt torrfoder, Orijen, och gav henne och redan andra veckan med det fodret så var klådan mkt bättre. Nu efter ett halvår på spannmålsfritt foder är hon nästintill klådfri:)
Kan tilllägga att jag provade väldigt många olika foder innan jag hitta nått hon tyckte om och åt med bra aptit.

Vet att det går att ta reda på exakt vad hunden är allergisk mot men vet inte hur det går till.

Själv tycker jag att Rc fodren inte är bra, det är alldeles för mkt spannmål och annat jox i för att det ska vara bra för de hundar som är allergiska.
Jag föredrar att ge ett så "rent" foder som möjligt, utan massa tillsatser osv.
När jag kollar på olika foder så vill jag ha få ingredienser, hög kötthalt, lite eller inget spannmål eller ris men det får gärna innehålla frukt och bär. :)

Sök här på forumet om allergiska hundar, det finns massor av trådar med bra tips på olika foder och vad man ska tänka på när man har en allergihund osv:)

Min äter i dagsläget bravo vilt. De tål generellt det de inte ätit förut, för att veta annars får man testa ja. Men testa inte färdiga foder utan en sak i taget så att du faktiskt vet vaf han reagerar på i så faöl. Viktigt är att hab är symtomfri innan och mellan provokationerna.

Min åt hills z/d innan men det var inte så omtyckt.

Tack för svaren=)

Han åt vom hundemat i 1.5 vecka och klia sig som en tok efter redan 5 dagar. har nu gått 4 dagar sen jag sluta med de och klådan har inte slutat men är absolut inte lika illa, han blev också rätt slö av det (Kan också bero på värmen).

Men bravo vilt lät intressant. Står ju på torrfodret att de är till hundar med viss foderallergi.. skadar ju inte att prova. Var kan man köpa detta eller beställer man?

ja de här med spannmål vill man ju komma bort i från.
Fick tips om Barf foder som jag kikar lite på också.
Har väldigt svårt med att ge färskfoder också då vi är väldigt mycket ute i stallet och på tävlingar i flera dagar. Svårt att hålla de färsk i kylen så pass länge=/

Senast ändrad:

Bravo vilt är färskfoder (med korn i), återförsäljare hittar du på deras hemsida.

Vad har din hund ätit för foder/proteinkällor tidigare?

Gällande torrfoder har jag blivit tipsad om canagan och nåt mer som bla finns med kanin vars namn jag just nu inte kommer på. Inte testat själv dock.

Att det på vissa torrfoder står "lämpligt för foderallergiker" tycker jag är ganska intetsägande så länge det inte är medicinska foder. Det beror ju helt på VAD de är allergiska mot men med så få ingredienser som möjligt är det såklart lättare.

Tänk på att hunden måste bli helt klifri emellan (kan ta upp till 8-9 veckor) innan du testar något nytt. Och som sagt, hellre enstaka ingredienser (jag blandade tex allergifoder med fläskfärs under en provokation).

Ett par dagar klarar sig färskfoder i kylen.

Min åt också Bravo vilt. De tål ju oftast ett protein de aldrig ätit förut.
Då jag har svårt att få tag på Bravo vilt ibland så gick jag över till Standart Hjort och det funkar bra.

Min tål inte ägg, kyckling/fågel, nöt, lamm, gris. Fisk är jag osäker på men tänker inte prova.

Min lilla vovve hade väldigt mycket kli, var mjällig och irriterad i öronen (kliades sig mycket, men inget inflammation eller svamp mm) samt hade torra trampdynor.
Jag lite av en slump testade Eukanuba Sensetive skinn och märkte att hon blev mycket bättre. Irritationen i öronen var helt borta och hon kliade sig inte längre.
Sen blev det att jag vill testa färskfoder (hej hej buke ;)) men till min lilla vovve fungerar det inte optimalt då hon har ett konstigt mönster på sitt ätande och jag i sådana fall får mata henne lite under nattens timmar bla. plus att magen inte riktigt blev bra på de två olika jag testade)
Så gick tillbaka till torrfoder, då en ANNAN typ av eukanuba och hon började klia sig igen:(

Jag ville av en jätte fjantig anledning inte gå tillbaka till sensitive skin, för den var gjord på fisk och seriöst vad min hund fick dålig andedräkt, luktade verkligen FISK. Så letade lite och hittade Hill's science plan sensetive skin som är baserat på kyckling och kalkon och inte innehöll spannmål. Detta har hon blivit jätte fin på, pälsen är så otroligt blank och len, inga problem alls med öronen, inget kli, trampdynorna är mjuka och fina och hullet är perfekt.

Många tycker är torrfoder är skit för att det innehåller så mycket "annat"
innehållsförteckningen på Hill's science plan sensetive skin är:
Grovmalt ris, grovmald majs, torkat kyckling- och kalkonprotein, majsglutenmjöl, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, linfrö, digestiv, animaliskt fett, kaliumklorid, DL-metionin, salt, L-lysin hydroklorid, L-tryptofan.
(går att söka på vad metionin och L-lysin mm är, tror det mesta av det är aminosyror)

Ibland ger jag även min kokt ris som är blandat med mycket kokt svenskt kött (när det finns billigare fläsk kottletter, färsk kyckling eller liknande) För att lyxa till det lite. Men ibland har jag inte tid att mata henne i små doser flera gånger om dagen och då blir det alltså torrfodret som gäller.

Kan passa på att säga att min hund inte äter rått kött:crazy:

Senast ändrad:

Bravo vilt är färskfoder (med korn i), återförsäljare hittar du på deras hemsida.

Vad har din hund ätit för foder/proteinkällor tidigare?

Gällande torrfoder har jag blivit tipsad om canagan och nåt mer som bla finns med kanin vars namn jag just nu inte kommer på. Inte testat själv dock.

Att det på vissa torrfoder står "lämpligt för foderallergiker" tycker jag är ganska intetsägande så länge det inte är medicinska foder. Det beror ju helt på VAD de är allergiska mot men med så få ingredienser som möjligt är det såklart lättare.

Tänk på att hunden måste bli helt klifri emellan (kan ta upp till 8-9 veckor) innan du testar något nytt. Och som sagt, hellre enstaka ingredienser (jag blandade tex allergifoder med fläskfärs under en provokation).

Ett par dagar klarar sig färskfoder i kylen.

Hej! Ja jag såg detta, att de fanns ca 3 mil bort en återförsäljare.
Men jag ska först testa olika sorters kött/grönsaker m.m och se vad han reagerar på.
Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad han har ätit innan mer än att det var hills diet mat då han är rund om magen, och eukanuba när jag köpte han=) men nu då äter han roayls annalgenic som min veterinär rekommendera (De var iof de ända hon hade till allergier,) den vet jag innehåller kyckling ialf. Man liksom bara tog den maten eftersom veterinären rekommendera den.

Detta med färskfoder är så nytt för mig, nästan pinsamt att erkänna att jag inte äns visste om de här med rå föda föräns ca 3 veckor sedan.
Men ska ialf nu börja testa med nötfärs om ca 1 vecka eftersom han fortfarande kliar sig lite efter vom o hundemat. Den innehöll ju iof lax som han aldrig ätit förut och de reagera han på (innehåller ju mer än så men de kan ju vara fisk han inte tål)
Ja detta med mat allergi verkar vara en hel vetenskap^^

Eftersom bravo vilt innehåller korn, kan man testa och ge de också i maten här nu när jag prövar mig fram? För jag anatar att du menar sädeslaget korn?=)
Tack för hjälpen igen=)

Senast ändrad:

Min lilla vovve hade väldigt mycket kli, var mjällig och irriterad i öronen (kliades sig mycket, men inget inflammation eller svamp mm) samt hade torra trampdynor.
Jag lite av en slump testade Eukanuba Sensetive skinn och märkte att hon blev mycket bättre. Irritationen i öronen var helt borta och hon kliade sig inte längre.
Sen blev det att jag vill testa färskfoder (hej hej buke ;)) men till min lilla vovve fungerar det inte optimalt då hon har ett konstigt mönster på sitt ätande och jag i sådana fall får mata henne lite under nattens timmar bla. plus att magen inte riktigt blev bra på de två olika jag testade)
Så gick tillbaka till torrfoder, då en ANNAN typ av eukanuba och hon började klia sig igen:(

Jag ville av en jätte fjantig anledning inte gå tillbaka till sensitive skin, för den var gjord på fisk och seriöst vad min hund fick dålig andedräkt, luktade verkligen FISK. Så letade lite och hittade Hill's science plan sensetive skin som är baserat på kyckling och kalkon och inte innehöll spannmål. Detta har hon blivit jätte fin på, pälsen är så otroligt blank och len, inga problem alls med öronen, inget kli, trampdynorna är mjuka och fina och hullet är perfekt.

Många tycker är torrfoder är skit för att det innehåller så mycket "annat"
innehållsförteckningen på Hill's science plan sensetive skin är:
Grovmalt ris, grovmald majs, torkat kyckling- och kalkonprotein, majsglutenmjöl, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, linfrö, digestiv, animaliskt fett, kaliumklorid, DL-metionin, salt, L-lysin hydroklorid, L-tryptofan.
(går att söka på vad metionin och L-lysin mm är, tror det mesta av det är aminosyror)

Ibland ger jag även min kokt ris som är blandat med mycket kokt svenskt kött (när det finns billigare fläsk kottletter, färsk kyckling eller liknande) För att lyxa till det lite. Men ibland har jag inte tid att mata henne i små doser flera gånger om dagen och då blir det alltså torrfodret som gäller.

Kan passa på att säga att min hund inte äter rått kött:crazy:

Ja jag är absolut inte emot torrfoder men man vill ju komma i från spannmålen =) Min plan var att ge lite blandat så man har torrfoder som plan B när vi är borta någon vecka. Men alla hundar är ju olika så de gäller att hitta de som passar sin hund=) Alla fungerar inte på färskfoder heller även om de sägs ska vara så bra så är huvudsaken att man har en frisk och lycklig hund=)

Min åt också Bravo vilt. De tål ju oftast ett protein de aldrig ätit förut.
Då jag har svårt att få tag på Bravo vilt ibland så gick jag över till Standart Hjort och det funkar bra.

Min tål inte ägg, kyckling/fågel, nöt, lamm, gris. Fisk är jag osäker på men tänker inte prova.

Visade din hund genom att klia sig när han reagerade på dessa sorter?
Märkte du de snabbt?

Förstår ju att alla regerar olika men kan vara intressant att veta!

Hitta innehålls förteckningen på internet för hills
Spannmål, vegetabiliska proteinextrakt, kött och animaliska biprodukter (min. kyckling 16%), vegetabiliska biprodukter, cellulosa, oljor och fetter, DL-metionin, l-lysin hydroklorid, mineraler, L-tryptofan.

--------------------------------------------------------------------------------

och här är för den vi har nu :
SAMMANSÄTTNING: majsstärkelse, fjäderhydrolysat med låg molekylvikt (innehåller L-aminosyror och oligopeptider), kokosolja, sojaolja, mineral, cellulosafiber, cikoriamassa, frukto-oligosackarider, fiskolja, mono- och diglycerider av fettsyror förestrade med citronsyra, animaliskt fett, tagetesextrakt (innehåller lutein).

TILLSATSER (per kg): Näringstillsatser: Vitamin A: 30600 IE, Vitamin D3: 800 IE, E1 (Järn): 42 mg, E2 (Jod): 3,7 mg, E4 (Koppar): 13 mg, E5 (Mangan): 55 mg, E6 (Zink): 198 mg, E8 (Selen): 0,1 mg – Konserveringsmedel – Antioxidanter.

GENOMSNITTLIGT ANALYSVÄRDE: Protein: 18% – Fettinnehåll: 16,5% – Råaska: 8,8% – Växttråd: 2,2% – Essentiella fettsyror: 41,8 g/kg.

Förstår ungefär hälften av detta.
Dock fungerar han ju bra på detta fodret. Dock lite hård i magen och kan behöva ge han messmö i mellan åt. Kliar sig en aning mer än andra hundar, inte mycket men lite.

Men VOH är ju massor av olika sorter, en med ren kyckling, en med ren nöt och sen några med blandning. Vilken testade du?
Jag testar nu James Bellowed lamm o ris och hittills funkar det bra.
Min tål inte kyckling och det är det ju i praktiskt taget allt som har lågt spannmålsinnehåll. Hopplöst.

Allergifodret är hydrolyserat så tanken med det är att han inte kan reagera även om han inte tål kyckling då drt är för små beståndsdelar för kroppen att känna igen.

Lax borde han ju tåla om han aldrig ätit det förut, men svårt att veta när det är omplacering.

Allergifodret är hydrolyserat så tanken med det är att han inte kan reagera även om han inte tål kyckling då drt är för små beståndsdelar för kroppen att känna igen.

Lax borde han ju tåla om han aldrig ätit det förut, men svårt att veta när det är omplacering.

Vad menar du med omplacering? Har haft han sen han var 3 månader, De jag mena var att jag har dålig koll om vad fodrena innehöll, han är min första hund och har bara blivit rekommenderat massa foder från veterinärer och självklart lyssnar man på sin veterinär=) Det var min hundfysiolog som rekommendera VoM och efter de börjat bli mer intresserad av färskfoder=) Men skulle vilja ge 50/50.

Nej lax har han inte ätit förut.
Men läste nu att de innehöll Färsk kyckling, innanmäte, nötvom samt lax. Vitaminiserat

Men du menar alltså att det kan vara kyckling han inte tål pga allergifodret hydrolyserat?

Ja dags att utreda detta ialf=)

Men som sagt har de ju varit kyckling i de mesta han har ätit... Har ju även hört att de kan vara matkvalstret de kan vara allergiska mot och i de fodret jag har ska de ju vara hämande. Men hur tror ni de är gällande färskfoder om de nu är mat kvalster? VoM fungerade ju inte alls ialf inte nr 25.

ååh hopplöst känns de som=(

Senast ändrad:

Min hund är antagligen allergisk mot nöt, gris och korn och säkert fler spannmål. Jag BARFar och gör alltså hans mat själv och jag ger bara rått och animaliskt. Det fungerar jättebra och han får huvudsak lamm, häst, rådjur, kalkon och kyckling :)

Vi genomgick 8 veckor på hypoallergenic, provokation och sedan har vi testat oss fram vad som funkar och inte.

Visade din hund genom att klia sig när han reagerade på dessa sorter?
Märkte du de snabbt?

Förstår ju att alla regerar olika men kan vara intressant att veta!

Ja och kladd i öronen. Nu är hon kvalster allergisk också så ibland är det svårt att veta vad som är vad.

Ja det gick snabbt, märker direkt när hon kommit åt kattens mat.

Är hundeb diagnosticerad med foderallergi? Kan ju ha atopi (omvärldsallergi, tex kvalster) också iof.

Färskfoder är bättre om hunden är kcalsterallergiker eftersom man slipper kvalster i foder, men det finns ju på andra ställen också.

Jag missuppfattade, fick gär mig att du köpt hunden som vuxen. Sorry.

Ja precis, han kan vara allergisk mot kyckling utan att reagera på allergifodret.

Nu är tanten död, men jag kan skriva lite om hur det gick för oss.

När jag köpte henne vid fem års ålder så visste jag att hon hade hypotyreos och var extremt kräsen med maten / mager. Förra ägaren hade försökt "allt" för att få henne att äta men gett upp.

Jag tog naturligtvis nya tag i det och provade dvs knep som brukar rekommenderas för kräsna hundar inklusive dvs olika torrfoder, färskfoder och BARF. Inom ett år så kände jag att detta går bara inte. Jag hade en hund i sina bästa år som åt max ett par dl i veckan, som kräktes galla minst ett par gånger varje vecka och som var så slö att hon gick flera meter bakom oss på promenaderna. Hon ville äta.. stod länge och tittade på maten innan hon suckade och gick därifrån. Varvid jag bestämde mig för att mata henne med "tvång". Jag köpte klass färskfoder och stoppade in lagoma bitar i munnen på henne - spottade hon ut så fick hon göra det, men 99% av tiden så tuggade hon och svalde, fick mer energi och såg allmänt gladare ut. Tills dagen då hennes ögonvita svulllnade upp och hela ögat såg ut som att det höll på att explodera.

Akut till veterinär som menade på att det inte kunde vara något annat än allergi, troligtvis foderallergi som provocerats fram av tvångsmatningen.

Först åt hon hills z/d i nio veckor. Åt inte bra, men mycket bättre än tidigare. Dock blev hon stenhård i magen och hade stora problem med detta. Provade sedan alla sorter av hills "en protein + ris" foder, men hon reagerade på alla genom att sluta äta helt och hållet (varvade alla med 9 veckor enbart hills z/d). Insåg tills slut att det måste vara riset hon inte tål och började leta andra alternativ.

Fick tips om arcana lamb and apple och oh and behold - hunden åt, var bra i magen och ögonen höll inte på att explodera. Dock var det fortfarande lite si och så med att få henne att äta tillräckligt för att hålla vikten, så efter en hel del funderande så provade jag även oscar power plus vilket fungerade bra. Så i alla fall sista året hon levde så åt hon en del arcana och en del oscar och mådde relativt bra på det. Hon blev aldrig en hund som "åt det som serverades" vilket jag tror beror på att hon gick i totalt nästan åtta år på mat som hon egentligen inte mådde bra av. Men genom ett jäkla pusslande och fjäskande varje dag så blev det i alla fall okej.

Jag kommer aldrig att få veta exakt vad hon inte tålde, men det som hon reagerade kraftigt på var ris, lax och kyckling. Sen tror jag att hon inte tålde andra spannmålsprodukter och älg heller, men det stannar vid misstanke.

Min hund är antagligen allergisk mot nöt, gris och korn och säkert fler spannmål. Jag BARFar och gör alltså hans mat själv och jag ger bara rått och animaliskt. Det fungerar jättebra och han får huvudsak lamm, häst, rådjur, kalkon och kyckling :)

Vi genomgick 8 veckor på hypoallergenic, provokation och sedan har vi testat oss fram vad som funkar och inte.

Jag har läst detta om BARFa, gick med i deras fb grupp nyss så jag läser allt jag bara kan=)

Ja de ska bli spännande detta och se=)

Tack för hjälpen

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Myrten
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej! Ville bara kolla med er ang allergifoder. Hunden min går på allergiutredning och får bara äta allergifoder. Han äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp? Jag for till veterinären med honom och han...
Svar
15
· Visningar
5 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka