Mäta unghäst

B

Bergmutt

Jag har en foderhäst som är 6 år. Nu vill vi mäta henne för att kunna åka på tävlingar mm. Pratade med ägaren för någon dag sedan och hon sa att man skulle ta ett nytt mätintyg varje år. Paratade även med en vetrinär nyss. Han kunde inte svara på min fråga, så nu frågar jag er:D
Hur gör man för att mäta hästen? och hur får man tag i en mätesman?

Även tips på hur man kan mäta ner den nån cm skulle behövas :p

Sv: Mäta unghäst

Man mäter normalt ponnyer vid fyra, sex och åtta års ålder. (Är de inte mätta vid fyra och man mäter dem vid fem års ålder måste de ändå mätas om vid sex).

I dagsläget behöver du en mätman och en veterinär på plats. Det finns en lista över godkända mätmän på Svenska Ponnyavelsförbundets hemsida, www.spaf.info

Det som krävs för övrigt är att du har ett jämnt golv att utföra mätningen på, att du har hästens pass och hästen på plats. Hästen kan vara skodd eller barfota (mätmannen drar av så många mm som skon/broddar/sulor är).

Vet inte riktigt vad du menar med "mäta ner". Ponnyn/hästen är så stor som den är, men självklart bör man se till så att hästen är avslappnad. Ridning innan är väl ingen dum idé, sen är det ju bra om den är nyverkad.

M

Det som krävs för övrigt är att du har ett jämnt golv att utföra mätningen på, att du har hästens pass och hästen på plats.
Vet inte riktigt vad du menar med "mäta ner". Ponnyn/hästen är så stor som den är, men självklart bör man se till så att hästen är avslappnad. Ridning innan är väl ingen dum idé, sen är det ju bra om den är nyverkad.
Hästen ska även vara chipmärkt, annars brukar dom kunna göra det på plats bara så du har det med i beräkningen

Just ja....

Sedan har man väl också en viss tid på sig att få hästen avspänd från att mätningen börjar tills den ska vara klar. Är det 1 timme? Någon som vet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar