Mycket möjligt att den milda vintern kan spela in en del.Oj, ja det var stor skillnad! Själv hör jag till dem som både slarvat med rapporteringen i år och har inte heller haft riktig kontinuitet i matningen.
Det är bara en gissning, men kan den milda vintern möjligen spela in på något sätt? Några tydligare köldknäppar kanske pushar en del av dem som inte matar jämt att sätta igång, och sedan hålla igång matningen? Men här har det i alla fall aldrig kommit någon köldknäpp, knappt ens på "skrapa bilrutorna"-nivå. Såklart att de små behöver mat också en mild vinter, men jag hade nog kunnat känna mer dåligt samvete om det varit minusgrader och fruset ute och det var helt tomt i förråden längre perioder.
Vid vår fågelmatning, så har vi haft ungefär lika många individer som tidigare år, men en del arter som finns här, men som ser "fågelmat" som i allra högsta grad nödmat, har uteblivit helt, eller bara varit här någon enstaka gång.
Andra arter, som vanligen bara väldigt sällan är här vid fågelmaten, eftersom de brukar flytta lite längre söderut, har varit här istället.
Jag har t.ex. aldrig haft så många gulsparvar runt fågelmaten som i år, liksom grönsiskor.
Tyvärr så blir det glesare och glesare med grönfinkar, de har problem med en parasitsjukdom https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/trichomonas-hos-gronfink/