Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har redan gjort av med 100 kg solrosfrön i år.Sv: Mata småfåglarna
Hackspettar gillar talg framförallt.
Mina pippisar får talgbollar, jordnötter, hampfrön och solrosfrön. Blir nog över 100 kg foder varje vinter som går åt och jag har flera automater uppsatta.
Fågeln låter som det skulle vara en nötväcka?
Fast då räknar du med förra vinter efter årsskiftet, för inte har du väl hunnit med över 100 kg nu i höst?Har redan gjort av med 100 kg solrosfrön i år.
Jo nu i höst. Är inne på min sjätte säck med solrosfrön.Fast då räknar du med förra vinter efter årsskiftet, för inte har du väl hunnit med över 100 kg nu i höst?
Själv är jag bara inne på min andra 20 kg-säck i höst. Talg"korvarna" var poppis, mycket mer än talgbollarna, men nu har jag bollar som de får äta upp innan det blir något annat. När väl kylan kommer ska jag ge dem hampfrön också, men så länge det är fuktigt ute får de inga. De fastnar och fryser lätt ihop till en klump annars har jag sett.Jo nu i höst. Är inne på min sjätte säck med solrosfrön.
Vi gör egna bollar på talg eller kokosfett. Blandas i lite som finns hemma. Frön, müsli, russin, jordnötter. Dom är mycket populära.Själv är jag bara inne på min andra 20 kg-säck i höst. Talg"korvarna" var poppis, mycket mer än talgbollarna, men nu har jag bollar som de får äta upp innan det blir något annat. När väl kylan kommer ska jag ge dem hampfrön också, men så länge det är fuktigt ute får de inga. De fastnar och fryser lätt ihop till en klump annars har jag sett.
Kolla här:http://www.wildlifegarden.se/levande-tradgard/vad-ater-faglarna.htmlVad tycker domherrar om för fröer? Kom flera par till trädgården idag, men såg inte en enda av dom vid fågelmaten .
domherre o fru
Dom flesta fågelmatare som man köper har för nära mellan sittpinne och hål för att domherrarna ska kunna nå, dom är ganska stora o klumpiga. Men nu vet ju inte jag vad du har för matstation åt dom förstås men det är en vanlig anledning. Dom äter dom flesta frösorter som dom kommer åt.Vad tycker domherrar om för fröer? Kom flera par till trädgården idag, men såg inte en enda av dom vid fågelmaten .
Bra med prisuppgift, jag brukar köpa på Citygross för 186 kr/20 kg tror jag det var, men jag ska ändå in och köpa strö så då kan jag passa på och köpa solrosfrön. Tömde säcken igår och fick fylla på med hampfrön så de inte svälter tills jag köpt mer.Var in på Granngården för några veckor sedan (är inte så ofta där längre nu när man är hästlös). De hade bra pris på solrosfrön 179kr/20 kg. Köpte 2 säckar till farsan som julklapp.