Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pssst... gulsparvar vill ha havre på marken...Sedan jag testade att byta till vildfågelblandning, mest med tanke på ev gulsparvar, så lyser de flesta med sin frånvaro. De har inte varit så flitiga annars heller, annat än när det var riktigt kallt men då fick de solrosfrön. Förvånande nog har varken talgbollarna eller jordnötterna varit speciellt populära och jag som bunkrat upp med massor!
MeeeeeeenÄnda sen de tog ner den stora busken på gården nedanför balkongen har besökarantalet sjunkit.. Jag är mycket besviken! Får plantera ett stort buskage på balkongen tror jag, så kanske de kommer tillbaka. Såhär kan jag ju inte ha det!
Suck, jag minns första vintern.. Då hade jag till och med en gröngöling på besök. Men nu, knappt en blåmes så långt ögat når!
Det är ju fullt med havre på marken, de andra slänger ju ner allt de inte vill ha själva, dvs nästa allt om jag ska döma av drivorna under automaterna. Mina baskade höns plockar i sig av resten.Pssst... gulsparvar vill ha havre på marken...
Så klartI helgen (och imorgon) har SOF (tror jag det förkortas) fågelräkning. Är ni med? Jag tittade lite idag, ska göra en koll vid fågelmaten imorgon igen och sen rapportera in.
Jag såg det för sent, räknas höns?Så klart
Sista chansen ikväll...
Men så tristSedan grannen högg ner skogen bredvid där jag matar fåglarna, har jag hittills bara haft talgoxar, blåmesar och talltitor. Många förvisso, men det är artfattigt
Ja, jag har gett dem solrosfrön och testa med "talgkorvar" jag köpte på Granngården förra veckan.Idag har jag hängt ut matarna till småfåglarna, med snö på marken och minusgrader så är det dax
Har ni börjat mata än?
Jag kikade på sådana när jag var dit sist, men så tänkte jag att den inte får vara ifred för skatornaJa, jag har gett dem solrosfrön och testa med "talgkorvar" jag köpte på Granngården förra veckan.
Inte samma märke men samma konstruktion, väldigt smidig att fodra med men jag har även vanliga talgbollar som jag ska sätta upp + jordnötter. Man skär ett snitt runt korven i båda ändar, ca ett par cm plast ska vara kvar. Skalar den på mitten och hänger upp den i snöret.
Jag har nog aldrig haft något problem med skator tror jag, ändå finns det gott om dem här. Vad jag kan se så är det småfåglarna som brukar klänga på matarna, bortsett från en och annan hackspett eller ekorre som ibland får lite nötter av mig.Jag kikade på sådana när jag var dit sist, men så tänkte jag att den inte får vara ifred för skatorna
Hur går det, får småfåglarna ha den för sig själva?