Mata småfåglarna

Det har gått åt kanske 5 dl skalade solrosfrön här.. Mycket dålig uppslutning bland matgästerna!
Bara just därför köpte jag en stor matare till, jordnötter och talgbollar med russin, jordnötter och solrosfrön.
Behöver jag säga att det inte hjälpte?

Ända sen de tog ner den stora busken på gården nedanför balkongen har besökarantalet sjunkit.. Jag är mycket besviken! Får plantera ett stort buskage på balkongen tror jag, så kanske de kommer tillbaka. Såhär kan jag ju inte ha det!
Suck, jag minns första vintern.. Då hade jag till och med en gröngöling på besök. Men nu, knappt en blåmes så långt ögat når!

Sedan jag testade att byta till vildfågelblandning, mest med tanke på ev gulsparvar, så lyser de flesta med sin frånvaro. De har inte varit så flitiga annars heller, annat än när det var riktigt kallt men då fick de solrosfrön. Förvånande nog har varken talgbollarna eller jordnötterna varit speciellt populära och jag som bunkrat upp med massor! :(

Sedan jag testade att byta till vildfågelblandning, mest med tanke på ev gulsparvar, så lyser de flesta med sin frånvaro. De har inte varit så flitiga annars heller, annat än när det var riktigt kallt men då fick de solrosfrön. Förvånande nog har varken talgbollarna eller jordnötterna varit speciellt populära och jag som bunkrat upp med massor! :(
Pssst... gulsparvar vill ha havre ;) på marken...

Ända sen de tog ner den stora busken på gården nedanför balkongen har besökarantalet sjunkit.. Jag är mycket besviken! Får plantera ett stort buskage på balkongen tror jag, så kanske de kommer tillbaka. Såhär kan jag ju inte ha det!
Suck, jag minns första vintern.. Då hade jag till och med en gröngöling på besök. Men nu, knappt en blåmes så långt ögat når!
Meeeeeeen :mad:
Du får plantera en ny buske :angel:

Det är inte nu det är läge att tala om att jag har utökat min fågelflock... :o:angel:
Jag har flera olika matstationer i och runt det gamla äppelträdet, men i år har jag även satt upp matstationer vid päronbusken och det blev väldigt uppskattat. Jag har fler fåglar än på många år :love:

I helgen (och imorgon) har SOF (tror jag det förkortas) fågelräkning. Är ni med? Jag tittade lite idag, ska göra en koll vid fågelmaten imorgon igen och sen rapportera in.

Sedan grannen högg ner skogen bredvid där jag matar fåglarna, har jag hittills bara haft talgoxar, blåmesar och talltitor. Många förvisso, men det är artfattigt :(

Sedan grannen högg ner skogen bredvid där jag matar fåglarna, har jag hittills bara haft talgoxar, blåmesar och talltitor. Många förvisso, men det är artfattigt :(
Men så trist :(:down:

Jag har nästan tvärtom, många arter men inte så stora antal... det ser lite udda ut tror jag när jag fyller i min fågelräkning... :o:p (1, 4, 3, 5, 2, 1, osv...)
Det är vissa tider under höst/vinter/vår som det kan vara många (typ 20 st) av samma art, men aldrig samtidigt... varför det är så vet jag inte :confused:
I år hade jag 16 st domherrar precis under fågelräkningshelgen - det har aldrig hänt förr :up:

Idag har jag hängt ut matarna till småfåglarna, med snö på marken och minusgrader så är det dax :up:

Har ni börjat mata än?

Idag har jag hängt ut matarna till småfåglarna, med snö på marken och minusgrader så är det dax :up:

Har ni börjat mata än?
Ja, jag har gett dem solrosfrön och testa med "talgkorvar" jag köpte på Granngården förra veckan.

577490.jpg

Inte samma märke men samma konstruktion, väldigt smidig att fodra med men jag har även vanliga talgbollar som jag ska sätta upp + jordnötter. Man skär ett snitt runt korven i båda ändar, ca ett par cm plast ska vara kvar. Skalar den på mitten och hänger upp den i snöret. :up:

Ja, jag har gett dem solrosfrön och testa med "talgkorvar" jag köpte på Granngården förra veckan.

577490.jpg

Inte samma märke men samma konstruktion, väldigt smidig att fodra med men jag har även vanliga talgbollar som jag ska sätta upp + jordnötter. Man skär ett snitt runt korven i båda ändar, ca ett par cm plast ska vara kvar. Skalar den på mitten och hänger upp den i snöret. :up:
Jag kikade på sådana när jag var dit sist, men så tänkte jag att den inte får vara ifred för skatorna :cautious:
Hur går det, får småfåglarna ha den för sig själva?

Jag kikade på sådana när jag var dit sist, men så tänkte jag att den inte får vara ifred för skatorna :cautious:
Hur går det, får småfåglarna ha den för sig själva?
Jag har nog aldrig haft något problem med skator tror jag, ändå finns det gott om dem här. Vad jag kan se så är det småfåglarna som brukar klänga på matarna, bortsett från en och annan hackspett eller ekorre som ibland får lite nötter av mig. :)

Tänker börja mata så fort vi flyttat. Vet inte om det är ok att mata från balkongen men gör det ändå. Hyresvärden får väl säga ifrån om det inte går bra

Började mata för en 3-4 veckor sen.
Har hittills haft besök av större hackspett, både hane och hona :), gråsparvar, pilfinkar, blåmesar, talgoxar och en ekorre :D
Ett par kajor har försökt norpa mat också, likaså en skata.

Jag har fyllt på med talgbollar, talgkorvar och solrosfrön idag. I morgon ska jag fylla den andra automaten med med solrosfrån och hänga ut jordnötterna. Jag såg att man kunde köpa ekorrmatare med på Granngården, men jag fortsätter nog mata dem som jag brukar, lägger fram lite nöter speciellt åt dem. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka