mata "godis! i hästarna ??

videnlis

Trådstartare
hur ser ni på det här, med att mata bröd o äppel eller vad det nu är för godis i era hästar?
ger ni det från handen? bara från matskålen? efter varje ridtur? eller när? o framför allt VARFÖR?
jag har en halv häst, som var rena rama godistiggarmontret när den kom till sin förra ägare, hästen blev störtförbannad, då den inte fick godis genast man öppnade dörren..dom förra ägarna hade matat godis i den ,av rädsla tror jag..lockade in den osv ..
hästen bara inte passar att ge godis åt, huvet håller liksom inte, hon nafsar o blir bossig.den andra ägaren har problem, som inte vill erkännas, just med detta.(av den ägaren får hästen godis)
jag själv fattar inte riktigt vitsen med att mata godis i hästen ,vem blir glad av det? hästen? eller den som ger godiset?
jag tycker det e onödigt.
vad tycker ni? o hur komma till rätta med reglerna för vår häst?
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger min häst några morotsbitar eller färdiga hästgodisar när jag har ridit klart.
Ett bra sätt att berömma djur så att dom förstår är att ge dom något gott att äta.
Så mitt svar är alltså; jag ger min häst några godisbitar när jag precis hoppat av eller tömkört klart.

M-oaa
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag måste erkänna att ibland ger jag pålle godis direkt från handen.
Han blir inte tiggig eller bossig av det.
Varför är svårt för mig att svara på, är väl för att jag vill gulla lite m honom antar jag, kan inte komma på annan orsak till att jag gör det.

Jobbar vi från backen kan jag använda lite godis till belöning också då han blir mer motiverad av att verkligen göra rätt då.

Men oftast ger jag äpple/morot i foderhinkarna i stället.

Till en häst så som du beskriver er häst skulle jag aldrig handmata. Enbart i krubban i så fall eller i fodret. Jag skulle vara stenhård på att inte främja tiggandet eller göra så att hästen blev odräglig genom att bitas, knuffas osv.

Så får ingen häst göra med eller utan godis för min del, det är big no no.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

jag berömmer mycket med rösten, o jag klappar o kraffsar,så hästen får beröm,o hon gillar oxo det berömmet,det ser man.
men sedan just som du skrev alla hästar funkar inte så( att dom fixar godiset sas),o jag blir så lessen/arg då vi inte kommer överens om vår häst.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Min häst får godis som äpplen och morötter direkt ur handen ibland.

Annars får hon alltid morötter i sitt kraftfoder
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Vi ger våra efter ridturen som en belöning.
Annars slänger jag in äpplen i hagen eller lägger i krubban.
De får inte om de tigger.
De började tigga som den i somras när vi skulle ta in dem. Då hade vår gamla granngubbe gett dom godis varje dag i hagen :cool:
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag gav min gamla medishäst godis när vi kom ut från hagen (absolut inte inne i hagen).....Hon kunde vara lite trist när man skulle hämta henne ibland i hagen men gjorde hon rätt så fick hon belöning.
Sen fick hon morot efter ridturen om hon hade sköts sig vill säga :p.....

Men hon blev aldrig tiggig och det är skönt faktigst.
Annars fick hon i krubban eller i fodret.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger mina godis ur handen. Har aldrig haft problem med tiggande hästar så jag kommer fortsätta med det för både jag och mina hästar är nöjda med det.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger som belöning efter någon form av arbete, då hon utfört något jag ber om korrekt. Ibland för att det är allmänt mysigt eller "bara för att". Ger från handen, och oftast ligger några äpplebitar i betforn.
Tiggeri puttas undan och belönas aldrig någonsin på något sätt.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

det e just det där "bara för att", jag inte förstår.
alla gör ju självklart som dom vill ,med sin häst,
i vårat stall ger nästan alla, o det e jobbigt att stå o förklara sin syn på saken ..dom förstår inte min syn, o jag inte deras..men som sagt,så länge dom inte matar min utan lov eller står o matar sin framför näsan på min..
men det e ju lite knivigt då vi är 2 ägare o har helt olika syn på saken.
 
Senast ändrad:
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Har jag med godis till stallet (hon äter inte hästgodis, bara morötter och äpplen), så får hon i hagen å i stallgången innan å efter ridning.

Hon är inte tiggig, däremot kan hon bli lite nä hon vet att jag har morotspåse (eller, allt som prasslar kan vara godis :p).

Men hon är mer så hon frågar och ser söt ut, alert på minsta steg jag tar!! Hon skrapar inte med hoven och biter efter en osv. När jag säger att det är slut så är det.

För mig får hon gärna tigga på ett "sött sätt", dvs lite gnägg, extra spetsade öron, böja ner huvudet när jag borstar benen osv.

Ibland "leder" jag henne till hagen som åsnan i bamse :rofl: håller en morot framför mulen :angel:
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag klickertränar min häst, så hon får från handen när jag sagt klickerordet, när hon gjort något bra (sen händer det att jag fuskar och ger en morot utan att hon gjort något speciellt, men då säger jag ju inte klickerordet iaf).
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

har en häst som varit jobbig att ta in, få fast i boxen, så då har de blivit mutor. har numera med en brödkant eller liknande som hon får EFTER att ja knäppt fast henne. men i lördags fick ja fast henne för första gången utan muta. jag ger för att de skall vara nått positivt med att jag kommer.
o ser inte alls några tendenser till tiggeri :p eller hon får tigga best hon vill tex när jag ryktar, de lönar sig ändå inte. om hon slutar KANSKE de kan bli en godbit
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag mutar hästar med godis ofta...ur handen...och har gjort det i alla år.
Och har under dessa 40 år hittills aldrig blivit biten av ngn häst...:)
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Har efter ett antal år kommit upp med devisen, "gamla hästar kan man skämma bort, unga hästar ska hållas kort"

Vilket betyder att jag glatt delar ut godis till min gamla tant, i handen eller i hinken, hon skulle aldrig få för sig att tigga annat än att gnägga när hon ser hinken. Varför, för att det gör henne glad! Hon behöver inte alls ha arbetat, rids inte då hon är för gammal och går sönder av större ansträningar. Hon har slitit färdigt och hennes ålderdom ger jag gärna en guldkant med äpplen i tid och otid.

Unghästarna däremot får inget, i de allra flesta fall leder det till hästar som tigger. De behöver inte bitas för det, men puttas och puffas och slita knappar av jackor. Jag vill inte ha häst över hela mig när vi umgås tack.

Däremot använder jag gärna en hink med godis vid lastning de första gångerna. Om de kopplar samman lastningen med nåt positivt så underlättar det resten av livet.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

teilani sa ett bra ord..det där tror jag mera på!
och som sagt,bara hästen "håller" för godiset så,kanske..om man nu vill det så.
min håller inte, vet inte varför hon blir så där bossig,så hon får nöja sej med klappar o krafs.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag brukar slänga ett par äpplen åt dem efter ridningen. Inte för att de har varit duktiga eller så utan bara för att träna upp bollsinnet :D
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Min gammeltant får äpplen och morötter ganska ofta faktiskt. :o Men aldrig om hon tigger, vilket hon aldrig gör längre.
Hon var ganska tiggig när jag fick hem henne så då fick hon inget alls. Nånsin. Sen försvann det beteendet och då började jag ge henne efter ridning eller när vi tränar på något nytt.
Hon tigger aldrig numera och hon får ganska mycket godis. Men hon är ju gammal och ska skämmas bort de sista åren av sitt liv tycker jag. :love: Plus att hon blir så lycklig när hon får något.

Den lille får aldrig något och kommer väl inte få det direkt på ett antal år. Jag har det som belöning när man tränar in nya saker, men än så länge är han ju bebis. Min förra häst fick sällan godis (nu menar jag äpplen och morötter) ur handen men alltid efter ridning i sin spann.

Olika från häst till häst skulle jag säga. Men min egen tant skämmer vi bort ganska mycket. Det är hon värd. :)
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Ja är ni inte överens kan det ju bli svårt spec om hästen tigger och får godis på ett håll (belöning) och sedan från ditt håll får den inte.
Det blir för otydligt för hästen att kunna veta var gränsen går.

Ni måste komma överens hur ni ska göra.

Påpeka kanske att du inte tycker att det är roligt att bli biten, knuffad på eller att den tigger överhuvudtaget. Hästen kan lika gärna få godiset i krubban, den uppskattar det lika mycket, förutom att det inte kommer att nafsa efter händerna.

På en del ridskolor brukar det vara strängt förbud mot att handmata, just för att många hästar börjar naffsa i kläder, bitas, knuffas osv för att tigga godis. De lägger i krubban i stället.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Våra hästar kan få något gott ur en skål ibland. Det finns ingen rutin i det så hästarna vet inte när utan blir bara glatt överraskade. Det är bara för att piffa upp dagen lite någon gång ibland.

Annars är det mina grabbar som kan få godis ur handen men enbart vid trickträningen när dom gör rätt. Dom vet att man bara får godis då och har förknippat godis med att göra rätt och trickträning. De vet också att godiset kommer när matte säger så. De går att trick träna utan med. Ger det mkt för min egen skull, för att jag vill visa dom hur mkt jag uppskattar att dom gör det jag ber om. Dessutom ger det ju lite med motivation. Gör jag rätt kanske jag får en godis. Det kan även funka som extra motor om de vet att gör jag rätt nu kanske jag får en smarrig äppel bit. Så gör de rätt och får bara en massa beröm och klappar. Nästa gång de gör rätt så kommer den smarriga äppelbiten. Då vill de göra rätt igen ifall den smarriga äppelbiten kommer. Det blir som ett spel, de blir lite beroende av att göra rätt för man vet ju aldrig nästa gång kanske stor vinsten kommer.
 

Liknande trådar

Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Anläggning Hittade ingen tråd om detta (eller snarare hade ingen aning om vad jag skulle söka på) Det är så att jag sen en tid tillbaka har två...
2
Svar
36
· Visningar
5 030
Senast: Svartfot
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp