mata "godis! i hästarna ??

Sv: mata "godis! i hästarna ??

*kl*
Eftersom jag har en väldigt oblyg, matglad shetlandsponny i en 172 cm hög halvblodskropp är jag restriktiv med att mata ur handen utan anledning. Han får ibland belöning ur handen efter jobb, men äpplen o morötter läggs i krubban. Märker direkt på honom om någon matat honom (fast jag sagt till i stallet att man inte får....:grin:), han luktar igenom hela jackan och smakar gärna på fingrar o annat som kommer ivägen lite försiktigt. Han vet dock var gränsen går och passerar den inte, men jag tror säkert han skulle bli odräglig om jag inte höll honom rätt kort;)
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

mina hästar brukar få äpple eller morot efter att vi ridit om de varit duktiga, och det vet dom. Jag ger aldrig ur handen, utan bara ur hinken eller på golvet. Och de nafsar inte.

Vi började med det till dotters ponny som vi hade för några år sen, dels för att han skulle sluta nafsa men även för att han skulle springa hem till stallet istället för att rusa runt och vara en trafikfara i byn, de gånger hon trillat av. För han visste att hemma i stallet fick han godis. (kanske lite kontroversiellt sätt, men det fungerade, han lärde sej på nån dag bara)ville ju inte ha en överkörd ponny.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

*kl*

Ibland får han en morot eller ett äpple i krubban. Men jag försöker att inte skapa något mönster av det. Det får helt enkelt bli en trevlig överraskning de gånger han får någonting. Förra ägaren gav honom ofta bröd från handen vilket gjorde honom nafsig när han trodde att jag hade något i händerna. Det har blivit bättre men inte helt bra. Därför ger jag aldrig honom något från handen.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag försöker att inte ge godis i 'tid och otid' men nu tränar vi streching av hals efter inrådan av Et, då går det lite morötter:) Men hon får ju jobba för dom i varjefall!!
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

*kl*
Jag är så trött på den här diskussionen...

Jag skulle vilja säga att det är kvalificerat bullshit att man inte ska använda mat/godis som förstärkning till hästen. Om det uppstår problem är det bara ett symptom på att man behöver arbeta med relationen.

Däremot är det kontraproduktivt att locka/muta med hjälp av godis. Precis som i alla andra fall där positiv förstärkare ges så är det viktigt att det är resultatet av en prestation, inte sporadiskt givande.
För att säkerställa att hästen dels förstår varför den får godis, men också för att visa den hur den kan "tjäna mer" är det enklast att använda sig av en överbryggande signal, en betingad förstärkare.

Har man en bra relation med sin häst så tål den absolut att bli handmatad utan att man får problem!!

/Migo
som alltid handmatar träningshästarna.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

ja migo, alla är väl inte lika duktiga som du då.

som jag sa i början har jag inte direkt problem med hästen,men hon som matar den har.därför fattar jag inte varför hon ska fortsätta med det, trots att jag flere gånget sagt min åsikt.
idag märkte jag tydligt att det hade vankats godis,..
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

kl
Min får godis i tid och otid, både ur handen och ur krubban - och när vi övar på grejer.
Hon får aldrig när hon tigger, var extremt tiggig när hon kom till mig, nu kan det hända nån gång då och då.
Jag ger godis för att jag gillar att se pållan glad.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger hästen som ett trevligt inslag i vardagen.
Tycker hästen om godis så ser jag ingen anledning att inte ge det.
Jag kan ge det efter ett bra träningspass, om jag bara råkar ha något i handen eller vad som.

Dock så ger jag ju inte varje dag, inte ens varje vecka ibland.

Min förra häst fick något nästan varje dag - det uppskattade hon :)
Dock en vinter blev hon väldigt nafsig och bufflig så då fick hon vara utan ett tag, men sen efter det har jag kunnat ge hur som helst.

Blir hästen odräglig och aggressiv är det klart man inte ska ge hästen massa godis i tid och otid, men precis som någon skrev så är det nog andra saker man måste jobba med också om den blir det.
Jag är väldigt bestämd med om jag ger hästen. Är den bufflig och på sig så får den helt enkelt ingenting/får när den har lugnat ner sig, samt att jag tillrättavisar den om den visar för mkt tjurighet. (Med rösten)
De flesta hästar lär sig såsmåningom att det lönar sig att vara söt om man vill ha godis ;)

Om det är så att ni är oense om det så borde ni väl mötas på halva vägen. Att den andra ägaren får ge i krubban efter ridning exv.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger min häst direkt ur handen efter att jag ridit som belöning. Det funkar på honom utan att han börjat tigga eller sura, men många hästar funkar det ju inte på, så då är väl det bästa att ge i maten eller hink osv.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Ger min pålla godis direkt ur handen, när hon varit duktig eller bara för att hon är så söt. Hade hon blivit besvärlig och tiggit hade jag låtit bli.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag ger alltid något litet när jag suttit av och tagit hand om stigbyglar, lättat på gjorden osv. Alltså inte direkt utan han får vänta ett par minuter, det enda tiggande han gör är att vända på huvudet så han ser när det är godis-dags. Han är inte alltid jobb-villig men det brukar synas på honom när han vet att han har ansträngt sig -hårt jobb från hans sida belönas.

Ger morötter eller annat ganska ofta, i många fall som belöning då det fanns en del beteende-problem när jag började rida honom som nu har blivit väldigt mycket bättre. Gav en bit efter varje moment i början, nu görs flera moment innan det belönas. Hovis är glad då hästen numer står still tex. Jag är noga med att vara konsekvent och han får inte nafsa efter godis.
Tiggeri och krävande miner belönas inte!
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Jag handmatar aldrig hästar, antingen är det från marken eller i krubban som gäller. Som beröm efter en ridtur klappar jag dom och ibland får dom lite kraftfoder eller annat. Men att muta hästar fungerar inte, det man får är som du beskriver en "aggressiv" häst som vill ha något gott för minsta lilla och i stort sett när som helst.
Har man fått en sådan häst är mitt tips att sluta ge godsaker ett tag och framförallt ingen handmatning. Visa/motivera hästen till att arbeta för att den gör det av egen vilja inte för att den erbjuds något. Efter ett tag kan man kanske ge lite belöning i krubban.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

Ibland får han som belöning, men inte för ofta för då blir han tiggig och ska hela tiden leta efter godis.
 
Sv: mata "godis! i hästarna ??

kl

min får godis, ffa ur handen, i tid och otid. Som belöning, eller bara för att jag känner för det. Varför? Varför inte?!

Visst händer det att hon söker igenom en efter godis, men det är ungefär så långt hon går. Eller nu ljög jag, hon kan humma och nicka också. Det brukar dock inte resultera i att hon får något om det inte är hon som sköter stallet som står framför henne, hon kan bara inte låta bli :P

Min häst vet vad hon får/inte får göra så det är inga problem med att hon handmatas, jag kan mycket väl hålla en morot framför käften på henne utan att hon rör den om hon inte får. Hon gillar det, jag gillar det, kommer därför inte sluta med det :)
 

Liknande trådar

Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Anläggning Hittade ingen tråd om detta (eller snarare hade ingen aning om vad jag skulle söka på) Det är så att jag sen en tid tillbaka har två...
2
Svar
36
· Visningar
5 030
Senast: Svartfot
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp