Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?
Håller med fullständigt!
Vi bor mitt i en by och har ofta barn som klappar alla djur, har även sett att de matar dem. Jag har gjort så att jag förklarat för alla att man GIVETVIS får klappa våra djur utanför staketet när vi inte är med då man annars kan skada sig och att om man vill mata så får man ge den tillåtna maten (som jag gått igenom´) på marken då hästar annars blir nafsiga.
funkar superbra.
Håller med fullständigt!
Vi bor mitt i en by och har ofta barn som klappar alla djur, har även sett att de matar dem. Jag har gjort så att jag förklarat för alla att man GIVETVIS får klappa våra djur utanför staketet när vi inte är med då man annars kan skada sig och att om man vill mata så får man ge den tillåtna maten (som jag gått igenom´) på marken då hästar annars blir nafsiga.
funkar superbra.
De flesta vuxna vet inte heller varför man inte får mata hästar eller varför man inte bör gå in till dem. Det är så enkelt och självklart för oss som håller på med hästar men det är helt okänt bland många andra. Att skälla och gorma på dem som gör saker på grund av okunskap är inte särskilt konstruktivt.
Så eftersom Kosmostanten håller med mig så håller jag med henne
När jag var liten gick mormor en kvällspromenad varje kväll och hade fickorna fulla med morötter, knäckebröd och sockerbitar som hon matade i den där trevliga lilla ponnyn som stod längs promenadvägen. Inte på något sätt för att vara elak utan för att hon blivit "kompis" med den lilla kusen och tyckte så mycket om den. Inte hade hon någon aning om hur jobbig en tiggig och nafsig ponny kan vara och inte kände hon till något om fång heller.
Kan ju tänka mig att ägaren hade varit måttligt road av tilltaget. Men om denne skällt ut min mormor hade det ju varit helt fel, om denne i stället förklarat för mormor varför och kanske kommit överens om att hon bara skulle ge någon morot och kanske att hon inte skulle ge moroten ur handen utan hellre lägga in den på backen så hade det blivit en helt annan sak.
Man kan välja att kriga mot världen eller att försöka få världen på sin sida.
Min tanke är att om man får folk med sig så blir det så mycket enklare än om alla är emot en... men det är ju MITT sätt förstås.
Själv har jag en shire och till den är det i alla fall ingen som går in... folk tror att en större häst är farligare än en mindre - en sanning med stark modifikation för de två söta små tvåårshingtarna är ju till exempel en klart större risk för skada...