J

Jordgubben2

Om man ska ha sin ponny i ett stall med kallhyra, då ingen mat ingår förutom hö, vad behöver hästen? Säg allt en c-ponny behöver äta och ungefär hur mycket, allt från mat till vitaminer, vitlök och vad det är för sorts mat till en tävlande ponny?
Tack för svar!

Sv: Mat!

Det beror ju helt på vad det är för ponny, lättfödd, het, cool, hur värdena i höt är, går inte att svara bara sådär allmänt rätt upp och ned:laugh:

Det beror ju helt på vad det är för ponny, lättfödd, het, cool, hur värdena i höt är, går inte att svara bara sådär allmänt rätt upp och ned:laugh:

Men jag menar, behövs det betfor, havre eller vad är det?
Och med vitaminer, vilka behövs?

Det beror precis som shallow har skrivit på främst GROVFODERANALYSEN. Genom det provet får du ju näringsvärdena för höet, och då kompletterar du med kraftfoder.

Har du ett bra hö behövs kanske inte ens kraft som havre eller betfor. Har du ett uselt hö kanske inte havre räcker, utan du måste kolla lucern, eller rena proteinfoder.

Allt räknas givetvis ut efter ponnyn. Verkar inte foderstaten funka så ser du det på hästen och korrigerar. Inför kommande säsonger vet du sen vad just den hästen behöver.

Det beror precis som shallow har skrivit på främst GROVFODERANALYSEN. Genom det provet får du ju näringsvärdena för höet, och då kompletterar du med kraftfoder.

Har du ett bra hö behövs kanske inte ens kraft som havre eller betfor. Har du ett uselt hö kanske inte havre räcker, utan du måste kolla lucern, eller rena proteinfoder.

Allt räknas givetvis ut efter ponnyn. Verkar inte foderstaten funka så ser du det på hästen och korrigerar. Inför kommande säsonger vet du sen vad just den hästen behöver.

Okej, då frågar jag väl så här: Vad ger ni till era c-ponnyer som tävlar?

Okej, då frågar jag väl så här: Vad ger ni till era c-ponnyer som tävlar?

Det har du i stort sett ingen nytta av att veta, eftersom ni inte baserar era foderstater på samma hö. Grovfodrets näringsvärde kan skilja mycket mellan olika vallar, beroende på vad som såtts, hur vädret varit och vid vilken tidpunkt det skördats.

Kraft- och mineralfoder ger man bara om höet saknar något.

OK, i verkligheten är det ju många som ger tillskottsfoder "bara för att", men det är inte säkert att det behövts egentligen... ;)

Fråga efter en höanalys i stallet du ska ha hästen, och ta hjälp av någon foderkunnig (som är kunnig på riktigt, och inte bara läser på fodersäcken!) för att ta reda på vad din ponny behöver. Har du tur så räcker det med bara höet. :laugh:

Det bros på vad du har för värden på höet och om ponnyn är lätt/svårfödd osv.. Men rent generellt sett så skulle jag säga minst 7 kg hö, 1-3 kg lusern och ev. kraftfoder + mineraler. Det behövs nästan alltid sättas till extra protein, därav lusernen..

Om ponnyn är normalt lättfödd och tävlar på regionalnivå, och hö´t har bra värde, dvs en kvot på/över sex så behöver den förmodligen mineraler som tillskott til hö´t.

Det är helt omöjligt att ge bättre svar än så utan att veta hur mycket ponnyn tränas/tävlas, om den är lättfödd eller svårfödd, vad den har för hull vid installningen och vad höanalysen visar.

vad har hästen ätit innan, normalt behöer sällan en äldre häst speciellt mkt protein,lucern utan energi, havre, sport elr grund, men ring kraffts foderrådgivning om du är osäker, våra ponnyer står på mellan 1-2 kg grund/havre per dag, de tränas ganska hårt

Såna råd kan du inte ge utan att veta höanalys värden, det kan bli på tok fel, med för hög mj värde o för lite smrp. Dessutom har du noll koll på mineralkvoten

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 885
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka