A

agnes_90

jag vet inte riktigt vart den här tråden ska vara menmen.

Min häst får 3kg hö morgon, 1kg hö förmiddag, 1kg hö eftermiddag och 3kg hö kväll. och sen får han 1kg kraft grund morgon, middag och kväll? Ska han få någonting mer? tex. betfor (han ska inte behöva det när han äter kraft grund säger dom) havre eller vitaminer? Tacksam för svar!

Sv: Mat?

Vad för kraftfoder du ska ge din häst beror helt o hållet på vad du har för värden på ditt hö.

lite hö i förhållande till 3 kg kraftfoder.

har man ett bra hö så behöver man inte så mycket kraftfoder.
har man ett sämre hö så ger man mer hö samt kraftfoder att kompensera med.
det är ju bäst att ge så mycket hö som möjligt.
är det en stor ponny så räcker 8kg rent tuggmässigt, om det är hö med hög torrsubstans.
är den mager eller tävlar den i fälttävlan med tanke på mängd kraftfoder.
är det energi eller proteinet du är ute efter med kraftfodret.
det är ju avgörande för vilken typ av kraftfoder
antar att du inte har analys, det underlättar att ha.
nu är jag ingen foderexpert, ta hjälp av någon som kan.

Vad har du för häst, hur stor är den(mankhöjd och vikt), är den normalviktig, har du analys på höet, hur mycket jobbar den?

Vad har du för häst, hur stor är den(mankhöjd och vikt), är den normalviktig, har du analys på höet, hur mycket jobbar den?

Det är 158 cm i mankhöjd, rätt kraftig, vikten vet jag inte. Han är 6 år så jag jobbar honom rätt länge men inte så jätte hårt hela tiden. Han fick så här innan han kom till mig och då fick han äta det så länge tills jag ser om han behöver någonting annat.

P.s Han får hösilage inte hö kom jag på!

Det är 158 cm i mankhöjd, rätt kraftig, vikten vet jag inte. Han är 6 år så jag jobbar honom rätt länge men inte så jätte hårt hela tiden. Han fick så här innan han kom till mig och då fick han äta det så länge tills jag ser om han behöver någonting annat.

P.s Han får hösilage inte hö kom jag på!

Om han får hösilage så låter det på tok för lite.... men du borde ta reda på en analys.

Vet du vad det är för ras på hästen?

Gör en analys på Hösilaget, så du vet vad hästen får i sig den vägen.

Innan du fått analysresultaten skulle jag nog rekomendera att du ökar på hösilaget några kilon och minskar på kraften så länge du inte rider hårdare än du gör nu. Kraft ska vara ett så kallat färdigfoder (mad andra ord ska fodret tillsammans med "normalt" hö täcka hästens behov). Kraft är rätt dyrt och kan ofta bytas ut mot t.ex. havre/korn, betfor och mineraler samt ev. lite lusern. det finns många bra foder program på nätet som du kan använda, när du har värdena på hösilaget.

Om det inte är möjligt att få hösilaget analyserat skulle jag använda ögonen och se om hästen verkar ha rätt foderstat... är den för fet... tappar den över ryggen=proteinbrist... ovs.

är hösilaget fuktigt så får du öka högivan rejält.10-13 kg kanske.
är det blött så får du dubbla mängden.
sen hade jag minskat kraftfodret med minst hälften.
med den foderstat han får nu så finns risk för magsår.
som sagt ta experthjälp.
gå in på foderstatsrådgivning på nätet och få lite hjälp.
hippocampus

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 834
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka