Mat till stallkatter

P

ponygirl

Jag har fått reda på att stallet jag var i för många år sedan ska läggas ner. Kvar finns 2 stallkatter, en hona och en hane på ca 11 år. Jag har bestämt mig för att mata dom i fortsättningen, men behöver råd angående vilken mat som kan passa? Både torrfoder och våtmat, eller det räcker med torrfoder?
Tacksam för svar
 
Sv: Mat till stallkatter

Men vadå, ska du åka till det f.d. stallet och matta katterna som ska bo kvar där trots att stallet inte finns där längre?
 
Sv: Mat till stallkatter

Stallet finns kvar, kommunen äger det, men vet inte vad dom ska göra med det. Och dom bryr sig inte om ngr gamla stallakatter. Ev ska det rivas och då får man ju titta över andra alternativ, om där finns ngr. Men så länge finns det kvar och därmed katterna
 
Sv: Mat till stallkatter

Undrade, för det är olagligt att "flytta ifrån" katter, och det gäller förstås även kommuner. I så fall bör du kontakta länstyrelsen i ditt län för anmälan.
Men har dom bara ett uppvärmt rum att vara i så går det säkert bra ett tag om dom får mat och vatten. Enligt lag måste dom också ha tillsyn 2 ggr/dygn, det är ju kommunens ansvar om katterna tillhört stallet.
Men torrfoder är förstås det enklaste i ditt fall, men blötmat är det bästa för katterna.

Härligt av dig att vilja ta hand om dom, men jag blir lite orolig för hur det ska bli sen. Dom är väl inte dina antar jag?
 
Sv: Mat till stallkatter

Vi köpte katterna till stallet för 11 år sedan, eftersom där var problem med möss. Det är därför jag känner ansvar för dom, trots att jag inte varit där sen 2008.
Katterna har alltid tagits hand om de som varit i stallet, eftersom det varit ett krav från kommunen. Men nu när där inte är ngn så är det ju problem.
Antar att kommunen kommer att lösa det genom att avliva dom om vi inte fixar nått till dom. Problemet är att omplacera 2 st 11 åriga stallkatter som aldrig varit inne. Strömmen är avstängd, så de har ingen tillgång till värme. Funderar på alternativ till det oxå. Just nu är det viktigaste att de får bra mat.
 
Sv: Mat till stallkatter

Men annonsera på blocket tex, kan vara någon som nappar och vill ha vuxna stallkatter.
Jag skulle kunna tänka mig att ta emot vuxna stallkatter så det finns säkert fler där ute som tänker likadant.
Hoppas det går bra för kissarna, bra att du ställer upp för dom:)
 
Sv: Mat till stallkatter

För att kattens naturliga mat innehåller mycket vätska och katter är dåliga på att dricka tillräckligt.
 
Sv: Mat till stallkatter

Dels det TinyWiny skrev och dels för att torrfoder innehåller en hel del spannmål som katten inte har ett dugg användning av i sin mat. Som att ge hästar kött. Katten är ren köttätare (till skillnad från hunden t.ex) och äter i det naturliga inte spannmål. Blötmat (bra blötmat, inte alla sorter är bra)innehåller mycket mer kött än torrfoder generellt. Finns nya torrfoder med hög kötthalt, men dom är inte helt lätta att få tag på och fortfarande är vätskehalten för låg i torrfoder vilken jag tror riskerar orsaka njursvikt.
 
Sv: Mat till stallkatter

Ingen som kunde ta med dem till ett annat stall?? Jag tog med stallkatterna när jag flyttade, vågade inte lämna dem kvar.

Om det finns lite hö att ligga i inne i stallet eller några mysiga filter så klarar de sig utan värme, bara de får mat och vatten. Inte optimalt men de får tjock päls.

Jättebra att du vill fodra katterna! :)
 
Sv: Mat till stallkatter

Det var tyvärr ingen som kunde ta med katterna, eller det var nog ingen som brydde sig eftersom de flyttade utan att ta med dom.
Vi ska knåpa ihop en annons och se om ngn nappar. Katterna har tyvärr blivit ganska skygga sen jag flyttade därifrån, men förhoppningsvis blir det bättre igen.

Olagligt eller inte så kommer kommunen förmodligen att lösa det genom att skicka ner kommunjägaren. Jag vill ju undvika detta till varje pris, men jag måste säga att det känns ganska hopplöst just nu. Vet liksom inte vad vi mer ska göra:(
 
Sv: Mat till stallkatter

Säkert klarar dom sig utan nått varm ställe, men likväl är det olagligt.

Inget av det TS gör (tänker göra) kan väl anses olagligt. Att ge mat och filtar till några katter som uppehåller sig i en obebodd fastighet man inte äger kan ju knappast vara olagligt. Det är ju som att mata fåglar. Skulle det ändå av någon bisarr anledning vara olagligt så ser jag det som ett utmärkt exempel att praktisera civil olydnad på.


Till TS:
Angående maten så tror jag att torrfoder funkar bra, det gör det ju även enklare då man kan fylla på mer åt gången. De lär ju få i sig en massa annat (t.ex. möss och fåglar) och då borde ju torrfoder gå bra. De problem som uppstår med katter och torrfoder gäller väl mest innekatter som nästan enbart får torrfoder. Tänk på att lägga maten på ett sådant ställe att andra djur får svårt att komma åt den. Hos mig tar t.ex. igelkottar gärna och käkar upp kattmaten ifall man har den på marknivå.
 
Sv: Mat till stallkatter

Inget av det TS gör (tänker göra) kan väl anses olagligt. Att ge mat och filtar till några katter som uppehåller sig i en obebodd fastighet man inte äger kan ju knappast vara olagligt. Det är ju som att mata fåglar. Skulle det ändå av någon bisarr anledning vara olagligt så ser jag det som ett utmärkt exempel att praktisera civil olydnad på.

MissFideli menade nog att det är olagligt av stallägaren att lämna katterna vind för våg, inte att det TS tänker göra är olagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mat till stallkatter

Precis.
Den som äger katterna MÅSTE enligt lag ta hand om dom. Det närmar sig en vinter som enligt uppgift ska kunna innehålla mycket snö och kyla. Katterna måste ha ett nytt hem innan dess, eller nått uppvärmt ställe.

TS gör en hedersvärd grej, självklart! Jag tycker det är kanon att hon tänker på katterna nu när ägaren (vem det nu är) inte gör det. Men jag skulle alla gånger slagit en signal till Länsstyrelsen i länet stallet finns och anmält kattägaren (om det finns nån) för brott mot djurskyddslagen. Eftersom det faktiskt är olagligt att flytta ifrån dom och låta dom leva som dessa gör. Det är alltid hedersvärt att nån tar sig an katterna, men tyvärr görs sällan någon anmälan. Hade det handlat om en häst hade anmälan gjorts direkt, men på något vis så klarar sig alltid kattägare från sitt ansvar? Det är oftast nån som tar hand om katterna, matar, sköter om och ger hem. Vilket såklart är det bästa för djuren. Men ska vi någonsin få nån form av ordning på hur vanligt det faktiskt är att folk lämnar katterna vind för våg så måste anmälan ske. Även om man samtidigt tar hand om katterna.
 
Sv: Mat till stallkatter

Men jag skulle alla gånger slagit en signal till Länsstyrelsen i länet stallet finns och anmält kattägaren (om det finns nån) för brott mot djurskyddslagen.


I just detta fallet tycker jag inte det är ett bra råd till TS. Effekten lär ju garanterat bli att kommunen låter avliva katterna. Många kommuner har ju redan folk som avlivar diverse djur som anses vara till besvär.

Om man ordnar bra sovplatser med t.ex. filtar inne i stallet så tror jag inte det går någon större nöd på katterna under vintern. Bondkatter som är ute på vintern brukar ju ha ganska rejäl vinterpäls.
 
Sv: Mat till stallkatter

kl

Hahah, förlåt, men jag läste rubriken som "Mat till stalker"... Märks att jag lider av sömnbrist :p

Åter till tråden, vilket tråkigt situation... Men jag säger som andra, du kan inte höra med andra stall i närheten ifall de skulle vilja ta emot katterna som stallkatter?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp