Mat till mager häst (pga sjukdom)

Rumbla

Trådstartare
Min häst har varit sjuk i sex veckor, stått boxad hela denna tid och tappat uppskattningsvis 75 kg underhudsfett och muskler.

Vet har sagt att allt han äter är av godo, dvs fri tillgång på allt. Idag äter han pellets, müsli och hösilage samt färskt gräs. Nu är tanken att han inom en vecka ska släppas ut i hagen. Jag vill givetvis att han ska ha så mycket energi som möjligt inför detta. Är olja ett bra komplement och hur ger ni detta? Min grabb är lite kinkig med maten och gillar inte när man kladdar ner den...

Min häst har varit sjuk i sex veckor, stått boxad hela denna tid och tappat uppskattningsvis 75 kg underhudsfett och muskler.

Vet har sagt att allt han äter är av godo, dvs fri tillgång på allt. Idag äter han pellets, müsli och hösilage samt färskt gräs. Nu är tanken att han inom en vecka ska släppas ut i hagen. Jag vill givetvis att han ska ha så mycket energi som möjligt inför detta. Är olja ett bra komplement och hur ger ni detta? Min grabb är lite kinkig med maten och gillar inte när man kladdar ner den...

Jag tror du bara ska ge honom tid att äta upp sig igen. Får han fri tillgång till mat så är det nog tillräckligt.

Min stora tappade matlusten och gick ner sig när han fick boxvila/vila

Åt ganska snabbt upp sig då fort han fick hitta på något igen.

Hoppas han lägger på sig snart.

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 353
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: tolksele
·
Hästvård Fått hem en häst jag lämnade bort tidigt i somras. Har haft hästen en vecka nu och han får fri tillgång på hösilage, äter nog ungefär...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 381
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar