Mat till höns?

B

Bennie

Ja, vad ger man till hönor att äta? Majs har jag förstått ger gulare gulor, men vad ger man mer?

Sv: Mat till höns?

Jo du kan ge dem allt du kan tänlka dig att äta själv i matväg. Fast lök har jag flörstått att de inte är så förtjusta i. Annars finns det hönsfoder på granngården,

Sv: Mat till höns?

Hönsfoder finns på Granngården och andra lantbruksaffärer. Det brukar stå på påsen hur mycket man ska ge. Utöver detta behöver dom snäckskal, för att inte skalen på äggen ska bli sköra och gå sönder när man tar i dom. Småsten behövs för magens skull. Ja, dom äter sten....!!! Hönans mage funkar så att dom äter sten. Stenarna ligger i magsäcken, och musklerna runt magsäcken jobbar så att stenarna maler sönder fodret hönan äter. Får dom gå lösa ute så brukar dom lösa det där med stenarna själva. Dom äter ju inte massor.. ;)
Sedan kan man ge dom matrester, gräs och hö, beroende på årstid.
Glöm inte fri tillgång på vatten.

Häls Embla

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
563
Senast: Snövit
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Luff
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: MiniLi
·
Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
770
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar