mat till halvblod

J

johokossan

undrar bara vad nu tycker kan vara lämpligt att ge till mitt halvblod. om vi antar att höanalysen är normal.
korsning mellan halvblod/fullblod. ca 168 cm hög väger ca 550-600 kg. rids ca 5 dagar i veckan, hopptränas 1 dag, klättrar 1 dag övriga dagar ridning i skogen med dressyrarbete inblandat. är under utbildning. endast riden i 2 år men är 8år.
idag får han hippo grow alfa. men funderar på att byta till ex. grund nu vid betessläpp. vet att det krävs stödfodring vid sommaren annars tunnar han ur. vågar man skippa growen och istället köra på grund, utan att han tunnar ur?
under vintern har han fått 3 kg grow. nu när gräset kommer har jag minskat till ca 2-2.5kg per dag.

Sv: mat till halvblod

undrar bara vad nu tycker kan vara lämpligt att ge till mitt halvblod. om vi antar att höanalysen är normal.
korsning mellan halvblod/fullblod. ca 168 cm hög väger ca 550-600 kg. rids ca 5 dagar i veckan, hopptränas 1 dag, klättrar 1 dag övriga dagar ridning i skogen med dressyrarbete inblandat. är under utbildning. endast riden i 2 år men är 8år.
idag får han hippo grow alfa. men funderar på att byta till ex. grund nu vid betessläpp. vet att det krävs stödfodring vid sommaren annars tunnar han ur. vågar man skippa growen och istället köra på grund, utan att han tunnar ur?
under vintern har han fått 3 kg grow. nu när gräset kommer har jag minskat till ca 2-2.5kg per dag.

Jag antar att du menar groov? Jag tycker du ska ge så mycket hö som möjligt till en så stor häst:grin: Väger han verkligen bara 550-600 kg? Lillasyster har en häst som är 155 cm och väger ca 550 kg. Han är helt perfekt i hullet. Men det är ju omöjligt att säga vad du ska ge för kraftfoder när du inte har en analys på grovfodret! Det är ju det som bestämmer vilket kraftfoder som passar bäst :laugh: En "normal höanalys" finns inte. Om du har värden så PM dom till mig :banana:

Sv: mat till halvblod

Om du menar att du undrar vad du ska stödfodra med under bete när han endast äter gräs som grovfoder så kan man ju svara på ett ungefär:

I början av sommaren är det mkt hög proteinkvot på kraftigt bete, uppemot 11, så det du behöver stödfodra med är oftast energirika fodermedel. Jag skulle ta i princip vilket fodermedel som helst som hästen tycker är gott, ekonomiskt sett kanske t.o.m. korn skulle funka bra, billigare än de flesta märkesfoder. Sedan skulle jag röra ner lite olja i det för att få upp energin ytterligare. Problemet på bete är ju att hästen oftast redan är mätt innan man fodrar, så stora mängder foder brukar de inte vara intresserade av, vilket gör att platskrävande fodermedel som tex lucern går bort. Det är mer koncentrerat foder som behövs för en häst som har lätt för att gå ner i vikt. Krafft grund eller grow funkar nog också om hästen tycker det är gott iom att man rör ner olja som får upp energin ändå.

Ingen mening med att räkna exakt på bete man vet ändå inte hur mkt den får i sig.

I siffror kan din häst behöva allt mellan 80 och 140 Mj per dag, och 500 och 1000 g smrp. Så individuellt trots att de kan vara av samma ras, typ, storlek, kön och ålder. Så du får basera dina beräkningar på höanalysen och vad hästen ätit tidigare och jämföra de olika sorterna vilket som passar bäst. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej :) Jag behöver lite tips på foder till mina hästar. Höet har ej så bra värden i år :/ Mj 7.5 Smbl råprotein 28 Ca 2.2 P 1.9...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: MonteRose
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka