Mat till eksemhäst

I

Islanninhevonen

Eftersom man inte bör ge spannmål till islandshäst med eksem, vad finns det för andra alternativ till foder då??

Tacksam för svar /islandshästägare

Sv: Mat till eksemhäst

Eftersom man inte bör ge spannmål till islandshäst med eksem, vad finns det för andra alternativ till foder då??

Tacksam för svar /islandshästägare

Finns inget som säger att det inte går att ge spannmål till en eksemhäst, var har du fått det ifrån?

Det vi pratar om är att inte ge ett överdrivet intag av stärkelse, men det gäller merparten av hästarna oavsett status.

"* Ge inte spannmål - havre, korn, kli, müsli, pellets! En häst med hudproblem är mycket känslig och man bör inte ge något spannmål överhuvudtaget, inte ens en ynka näve om dagen!"

Står det på http://naturlighast.se/eksem.html, där har jag fått det ifrån! Jag tror jag har läst på flera andra sidor också att det inte är bra att ge spannmål, vilket jag alltid har gjort. Så nu vet jag inte hur jag ska göra.:confused:

Jag fick rysningar när det gällde den sidan, det kanske står mycket bra men jag läste inte allt då det var så många uppenbara faktafel. Jag skulle söka en annan källa.

Ja, jag blev väldigt orolig... ska kolla efter fler! :)

Ja du, jag har själv en eksemhäst som är symptomfri sommartid och han äter hör och häpna hösilage och till råga på eländet ganska mycket också. I vintras stod han på motsvarande 6 kg TS och i giva 8 kg, på det så fick han även lucern hack. Det är helt riktigt att foderstaten bör vara balanserad året om, men det finns inget som säger att spannmål inte ska ges till en eksemhäst.

Jag har en bekant som har ett halvblod utan eksem, han äter havre dagligen i en viss mängd. Vid något tillfälle så ökades havren för hästen, och mugg dök upp som ett brev på posten. Den försvann sedan lika snabbt när havren minskades, stärkelsegivan blev för stor och därför fick hästen mugg och det var mängden som avgjorde vad som blev för mycket.

Havre är annars ett väldigt bra foder faktiskt, bl a innehåller den lysin vilket även en eksemhäst har behov av.

"* Ge inte spannmål - havre, korn, kli, müsli, pellets! En häst med hudproblem är mycket känslig och man bör inte ge något spannmål överhuvudtaget, inte ens en ynka näve om dagen!"

Står det på http://naturlighast.se/eksem.html, där har jag fått det ifrån! Jag tror jag har läst på flera andra sidor också att det inte är bra att ge spannmål, vilket jag alltid har gjort. Så nu vet jag inte hur jag ska göra.:confused:

Det var en ny sida för mej. Inte i min smak.

Jag har gett mina eksemhästar olika kraftfoder/färdigfoder som jag trott varit bra, men slutade för det hjälpte varken eksemet och hästen mådde mycket bättre med ett bra grovfoder av bra kvot. Det jag hållit mej till är lite betfor att blanda ut mineraler och linfröolja med - det har jag kört med i flera år nu och nu får mina nuvarande hästar samma mat (ej eksem). Lägger till lucernpellets ifall proteinet varit lågt i grovfodret. Jag ger inte havre, korn, majs eller annat med stärkelse i och har inget behov av att ge det heller.

Tyvärr allt för många, det viktigaste ämnet att lära ut i skolan är nog källkritik, då kanske fler sluppit att gå på vad som helst. Det är problem när man blandar fakta med halvsanningar och rena lögner. Det blir inte bättre av att man ger ett seriöst sken.

Ja.. jag exempelvis gick på det.. och jag som till och med pluggat media på gymnasiet.. jag kunde Inte vara helt säker på att det inte stämde heller då jag har gett mitt sto mer müsli än vanligt, 2kg/dag pga att hon fick föl i år och det är nu som eksemet eller klådan har brutit ut mer än förra året då hon bara kliade sig på ena örat! Nu är det i stortsätt hela kroppen, men som tur är så kliar hon inte bort så mycket päls som hennes föl. :( Så kanske har fölet också fått eksem då hon kliat bort mycket av sin fölpäls på sidorna av huvudet!? :cry::cry::cry:

Maten kan påverka eksemet, men när hästar får barn så är det mycket hormonförändringar det kan lika gärna bero på det.

Kan det vara ohyra och inte eksem?

Jag hoppas verkligen innerligt att det då beror på att hon har fått föl, det har jag också funderat över, men gör såklart allt jag kan för att lindra det om det skulle vara eksem. Jag tror inte att det är ohyra, men kan ju inte vara helt 100. Har läst lite på nätet om att det kan vara det, men jag har kollat noga i svansen som hon kliar sig mycket på, men ej sett något.

OM ditt sto har eksem så ja, fölet kan få eksem. Det finns ju en viss genetik bakom det hela så helt omöjligt är det ju tyvärr inte.

Mitt sto fick blev ett år väldigt vattenfylld om man ska uttrycka sig så, så till den milda grad att hals och bog blev stenhårda och detta berodde på hormonerna. Hon stod och rev sig på halsen pga att hon var så stinn, och den del av manen som hängde på halsen rök. Men 1 vecka efter fölningen så var det väck, och har ännu inte återkommit men tyvärr så kan det tydligen hända igen om hon blir dräktig.

Hade sitt sto däremot eksem innan dräktighet och fölning, så kan det förvärras vilket inte är ovanligt.

Föl märks det oftast efter ettårsåldern, 2-3 år. Föl tappar päls också, det är normalt.

Nej inte alltid, jag har sett små föl stå och klia sig till den milda grad att jag blev gråtfärdig. Detta var avkommor till eksemston, sedan finns det ju kanske en annan förklaring och det är den att föl gör som sina mödrar. Står de (stona) och kliar sig så ska det väl vara så då och då gör man likadant.:crazy:

Nej inte alltid, jag har sett små föl stå och klia sig till den milda grad att jag blev gråtfärdig. Detta var avkommor till eksemston, sedan finns det ju kanske en annan förklaring och det är den att föl gör som sina mödrar. Står de (stona) och kliar sig så ska det väl vara så då och då gör man likadant.:crazy:

Det har jag aldrig sett även om modern haft eksem, däremot ett- och tvååringar. Min sv födda fick själv som åring. Ett- och tvååriga verkar vara "smakliga" för knotten och de kan se illa ut men som tre-fyraåringar är de jättefina igen.

Aj då, det låter inte alls bra. :S Tyvärr har det fortsatt för mitt sto och fölet är lite över 2 månader nu. Och det känns ju inte bra om fölet kliar sig bara för att mamman gör det heller, fast man vill ju inte hellre ha eksem istället. Däremot låter det bättre om det blir bättre vid tre-fyraårsålder. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka