Mat till 1 månaders föl?

cutty

Trådstartare
Har ett föl som kommer att förlora sin mamma (fång).
Vad ger jag lämpligen?
Fölet fött i april.
Är det bäst att fölet går kvar med de andra fölstona, eller är en shettis som sällskap och mer övervakning bäst.

Sv: Mat till 1 månaders föl?

Jag hade kollat av med ammajouren först.

Fölet behöver mjölkersättning och den behöver matas OFTA.... Vem den ska gå med beror på vart den är tryggast och vem som är snällast mot den. Jag har varit med om moderlösa föl som fått en ny mamma -ett snällt "mammigt" sto som tar hand om fölis även om hon inte har mjölk, försök hitta ett sådant sto om du inte hittar en amma! Fölet behöver ju fortfarande mjölkersättning då men har tryggheten av en mamma 24/7 vilket är ovärdeligt!

Men ibland går det ju inte och då får man hitta något alternativ, en annan SNÄLL häst som fölet är tryggt med. Om dom andra stona är snälla med fölet funkar ju det, det finns inget sto du tror skulle kunna släppa till juvret om du håller henne?
Mjölkersättning behöver den ju i några månader men man kan försöka lära den att dricka ut hink så blir det mindre meckigt, samt introducera mjölkpellets tidigt (samtidigt som mjölkersättningen) så att fölis blir van att äta det -det underlättar.

Jag hade med ett sådant föl sedan gett mjölkpellets länge, upp till året, som komplement till övrigt foder som introduceras.

Du kommer att vara tvungen att spendera mycket tid med fölet iom matning så övervakning kommer automatiskt.

Jag hade också ringt en duktigt "avels" veterinär och frågat om råd!

Beklagar hela situationen!

Tack för att du tog dig tid att svara.

Någon erfarenhet av kraffts föl-pellets.

Kraffts fölpellets innehåller ingen mjölkersättning. Så det är ett foder som ska ges senare och inte till så små föl.
// Linda

Det bästa du kan göra är att låta fölet gå kvar i flocken, där har fölet redan sin trygghet. Hittar du en amma så är det bra men med tanke på hur gammalt fölet är så kommer det att bli svårt att få det att dia ett främmande sto.
Fölmjölk finns i olika fabrikat och prislägen. När jag var i din sitts så använde jag Kraffts mjölk och den är klart prisvärd plus att den finns i säck vilket ger läger protionspris.
Pellets är nog inte det bästa att börja med. Det är lättare att få en fölunge att dricka välling i tillräcklig mängd än att äta pellets. Mina (har tyvärr haft ett par) föl som varit utan mamma och amma har fått välling fram tills de varit ca 6 månader och i slutet har dom sakta fasats över på fölfoder (pellets) och grovfoder.
Mitt första vällingföl blev själv mamma i år och ingen kan märka på henne att hon är uppfödd utan mamma utan hon är häst. Så om du behöver får du gärna höra av dig med frågor m m.

Jag skulle gå på Masses förslag, och använda mig av Foal Creep Pellet från Dodson&Horell som också innehåller stomjölk.

Det bästa du kan göra är att låta fölet gå kvar i flocken, där har fölet redan sin trygghet. Hittar du en amma så är det bra men med tanke på hur gammalt fölet är så kommer det att bli svårt att få det att dia ett främmande sto.

Det är ganska enkelt att få ett föl att dia vilket sto som helst. Jag har aldrig sett att de ens tvekar att prova dia när de är sugna. När jag avvänjer på hösten så provar alltid fölen som jag tagit bort stoet ifrån att dia på de ston som går kvar.

Så att hitta ett sto att ha som amma är ju klart enklast, billigast och bäst.

Min erfarenhet är också att det brukar funka om stoet accepterar.
En del kan behöva lite "hjälp" med fasthållning. Hade jag haft flera digivande ston som mjölkar bra att jag provat med dom och även kollat med ammajouren!

Idealet är, som sagt, att hitta en amma - kolla ammajouren på www.asvt.se - och det behöver inte vara samma ras, men hyfsat samma storlek är en fördel...
Annars håller jag med ovanstående om att det är bäst att fölet går kvar i den flock där den redan nu är trygg. Så gjorde jag när mitt då 6 veckor gamla föl förlorade sin mamma - flocken lärde henne att bete sig som en häst och maten fick hon. i form av fölmjölk ur hink, som sen fasades över till fölpellets när hon var stor nog att vilja ha såna (fast det dröjde några månader) Välj en sorts fölpellets som har så stor andel mjölkpulver som möjligt, för bästa smältbarhet.

Hej

Liten uppdatering.
Sökte efter D&H foal creep men ingen hade hemma. Skulle ta 10 dagar att få hem.

Ringde till Kraffts foderrådgivare, som sa att det är helt ok med enbart deras fölpellets till 6-veckors, under förutsättning att den dricker ordentligt.

Forfarande lite skeptisk, så jag har handlat Kraffts mjölkersättning, för säkerhets skull. Välling dricker den inte, men torrt går bra. Så nu blir det en mix.

Hade min turdag på Granngården, mjölkersättningen på utgångsdatum. 50 kilo kostade mig 200 SEK!!! :bow::bow: granngården

Öh, om du frågar mig är det idioti med enbart fölpellets till ett så litet föl, den behöver mjölkersättning!!! Bra att du insåg det själv!
Ju mer råd jag hör från Kraffts foderrådgivare desto mer anser jag att dom pratar tjurbajs om du ursäktar.

Fortsätt leta efter en amma.

D&H fölpellets med mjölkprotein är den bästa sedan tycker jag. Men först MJÖLK!

Håller med. När jag stod min fölunge utan mamma så visst hon drack vatten och av kvar lämnat kraftfoder. Men det första veterinärerna sa "ta bort vatten och foder, fölet ska dricka välling, om det äter och dricker vatten så dämpar det hunger och törst så att den inte vill dricka mjölken."
Kraffts mjölk är bra med inte deras pellets till ett så ungt föl. Tyvärr vill många tillverkare hellre sälja sina egna foder än att ge helt korrekta råd om vad som är bäst för hästen. Vad jag vet så finns det inget svenskt fölfoder förutom ren mjölk som innehåller mjölk. Det fanns i varje fall inte sist jag undersökte det.

Hej

Ringde till Kraffts foderrådgivare, som sa att det är helt ok med enbart deras fölpellets till 6-veckors, under förutsättning att den dricker ordentligt.

Inte förvånad, klart de vill sälja sina fölpellets.:(
Inte för att jämföra med människor men vem hade gett sin 6-veckors bebis enbart "vanlig mat" bara för att den dricker ok?
Nej, de SKA ha mjölk i någon form. Mag- tarmsystemet är inte utvecklat för att bryta ner "vanlig hästmat".

Bra att du köpte mjölkersättning.
Hoppas att allt går bra.
// Linda

Öh, om du frågar mig är det idioti med enbart fölpellets till ett så litet föl, den behöver mjölkersättning!!! Bra att du insåg det själv!
Ju mer råd jag hör från Kraffts foderrådgivare desto mer anser jag att dom pratar tjurbajs om du ursäktar.

Fortsätt leta efter en amma.

D&H fölpellets med mjölkprotein är den bästa sedan tycker jag. Men först MJÖLK!

Fölet behöver mjölk, och en mamma!
Jag kan säga att det kommer att bli femton gånger lättare och bättre att hitta en amma och pussla ihop dom, än att föda upp fölungen artificiellt.

Jag kan inte se nån anledning att inte söka en amma?

Kl

Jag har ingen bra erfarenhet av föl präglade på människor vilket den kan bli om du nappar den, hitta en amma, kosta vad det kosta vill! Oavsett hur långt du behöver hämta amman så är det värt det. :) Ge ditt föl en chans till att bli en riktig häst med uppfostran "på köpet".
Länken Ameo postade hade just nu 25 st ammor. Någon borde väl passa?

Tills du hittat amman ge den mjölkersättning och inte pellets.

Först så ska man inte "nappa" föl de ska ha sin mjölk i spann/kärl. Sedan behöver det inte betyda att fölet blir präglat på människor bara för att den behöver födas upp artificiellt. Vet man vad och hur så blir inte ett sådant föl annorlunda än andra föl. Har man inte kunskapen att ta hand om föl kan man tyvärr prägla även föl med mamma på fel sätt och få fram hästar som helt saknar respekt för människor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 707
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur