Bukefalos 28 år!

Mat på nyårsafton

Magiana

Trådstartare
Jag har ingen idé alls om vad jag skulle vilja äta på nyårsafton. Jag kommer att var hemma själv så det är bara till mat till mig som blir aktuellt men det skulle vara lite trist att ta något av standardrecepten. Det finns inga allergier att ta hänsyn till men jag lagar inte mat av någon blodig köttråvara (p.g.a. min blodfobi).

Några idéer?
 
Sv: Mat på nyårsafton

Hummer! eller iaf skaldjur :D aldrig fel, jag ska ha en hel färsk hummer bara åt mig själv.

Annars kan du göra lyxig plockmat, köp det du vill ha i någon affär med manuell chark så får du precis hur mycket (eller lite) av allt.

Förslag:
*En bit grönmögelost
*En bit hårdost
*Parmaskinka (eller någon motsvarande torkad skinka). Ät den med honungsmelon.
*Marmelad, tex fikon
*Ett gott bröd, antingen hembakt eller sådant man gräddar färdigt själv.
*En grönsallad med tex ruccola

osv, det går ju att variera i det oändliga.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Ett berg räkor, och en skål aioli att dippa dem i. Mums... Och så en färsk baguette.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Kycklingfilén såg ju smaskig ut. Jag brukar klara av att tillaga kycklingfilé även om jag kan tycka det är lite äckligt ibland om den är röd någonstans.

Men hur gör man med vinet? Jag har aldrig lagat mat med vin i och dricker inte heller så det är inget jag brukar ha hemma. Jag kan absolut ingenting om vin så jag är helt borta där. Finns det någon vinersättning i matvarubutiker?

Lite plock kan ju vara trevligt att ha framåt midnatt när middagen lagt sig :)

Svar på OT: Jo, jag blev omplåstrad på husläkarjouren. Det såg bättre ut än väntat, men jag råddes att åka till vårdcentralen för att få det omlagt i morgon.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Men åh. Blinier! Minns att min kompis mormor från Ryssland gjorde sådana när hon var på besök. Jättegott. Jag fick till och med lära mig att säga "jag tycker om dina pannkakor" på ryska. Men jag vågade aldrig säga det till mormodern.:o

Ja lublo tvajå blini Typ :p
 
Sv: Mat på nyårsafton

Det är jättelätt att göra blinier fast det tar lite längre tid än vanliga plättar eftersom de ska jäsa. Receptet på Risentas bovetemjölspåse tycker jag är bra fast jag tar mer bovetemjöl än vad det står.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Du menar rödvinssåsen? Själv fuskar jag med en flaska rödvinssås från affären (finns i kyldisk) ;) .

Vad bra att såret inte var katastrof, och att du "överlevde" besöket :)!
 
Sv: Mat på nyårsafton

Men hur gör man med vinet? Jag har aldrig lagat mat med vin i och dricker inte heller så det är inget jag brukar ha hemma. Jag kan absolut ingenting om vin så jag är helt borta där. Finns det någon vinersättning i matvarubutiker?

Köp en halvflaska vin på Systembolaget, det sk matlagningsvinet som finns i affärerna är inte speciellt gott.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Färsk laxbit som kryddas med salt, peppar, citron, dill o riven gul lök steks i några minuter. Till det kokt potatis, hollandaisesås och nån god salladsblandning.

Dessert: Vaniljglass som man blandat med krossad ananas och så strör man över lite rostad kokos.

Detta ärlätt att göra både till en och många.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Vi ska äta vegetarisk gryta med massor av godsaker i. Den ska stå och puttra länge på spisen. Ska bli jättegott.
 
Sv: Mat på nyårsafton

*kl

Lånar tråden lite...

Ska äta middag med min pojkvän. Ingen superavancerat men är ju ändå nyår. Vi tänkte göra potatisgratäng med chevre och veg. schnitzel till mig och nån köttbit till honom. Efterrätt blir glass från glassmaskinen han fick i julklapp.

Men vad ska man ha till förrätt? Nåt enkelt och vegetariskt för två pers, alla recept jag hittar är till stora sällskap. Är ju tex svårt att göra av med en hel smördeg till två pers, så gärna nåt som inte bli över mängder av...
 
Sv: Mat på nyårsafton

Jag fuskar med fryst smördeg i rutor (ca 10 cm x 10 cm). Tar fram så många jag behöver.
 
Sv: Mat på nyårsafton

Finns det att köpa i rutor eller delar du dem själv? Jag är helt nybörjare, försöker äta hälsomat normalt sett :o
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 674
Senast: hastflicka
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 641
Senast: hundtant
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 484
Senast: Askvind
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 247
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp