Mat och vatten

black_darling

Trådstartare
Herman, 6 månader har börjat äta riktig mat nu den senaste veckan (efter ganska lång tid med smakportioner) Igår åt han en hel (liten) barnmatsburk och drack lite vatten till. Eftersom han verkade mätt fick han ingen mjlökersättning efteråt som han brukar få. (Jag ammar inte) Nu till frågan. Hur vet man att de får i sig tillräckligt med vätska? Hur mycket vatte bör det dricka under dagen? Han får fortfarande ersättnimng vissa måltider, men kommer så småning om att byta ut dem mot gröt och mat.

Sv: Mat och vatten

Det är ju en hel del vätska i maten så jag tror att de reglerar det själva ganska bra :)

Jag erbjöd vatten då och då under dagen, men oftast var han som mest törstig på kvällen. Jag började med välling vid 6 månader på kvällen och då var han mer törstig än av ersättningen. Fick även rådet av tandsköterska att ge vatten efter välling och gröt för det var bra för tänderna.
Jag tror också att han säger till när han är törstig, det gjorde min även om jag inte fattade varje gång ;)

erbjud med jämna mellanrum, jag är superkass på att ge mitt barn vatten..... tänker inte på det!

men en liten slurp här å en liten där blir vätska det åxå. :)
Matilda (9 mån) dricker nog runt 1,5 dl om dan tippar ja på... ibland mer, ibland mindre.

Tusen tack för alla svar! Jag är ju så van att ha stenkoll på hans mat (och vätska) då han fått ersättning nästan hela tiden. Känns som att man tappar kollen lite nu när man börjar med mat. Jag höll på att smälla av då jag bytte blöjan i morse. Det låg en bajskorv (!) i blöjan! Haha!

precis så kände jag i början, när vi började äta mat åxå, men det går över. ;)

kom ju på att hon får nån dl till, när hon äter sin fruktsmoothie. :d
(världena bästa mag-knep BTW, vatten, päron och nån frukt till, idag blev det färsk ananas, mycket populärt!!!!!)

Smart! Då får de ju i sig vätska oxå. Jag testade ge Herman mosad banan. Det gillades inte! Men det är nog mer konsistensen än smaken han inte gillar riktigt. Är ju ganska slemmigt.

Jag ger Alicia vatten till måltiderna (hon blev 7 mån igår):
Frukost: Gröt med fruktpuré
Lunch: 1/2 burk barnmat + fruktpuré
Mellanmål: 1 tallrik naturell yoggy med frukpuré i (ska snart börja med smörgås också)
Kvällsmat: Gröt med fruktpuré
Innan läggedags: 1 flaska välling (på 2 dl vatten)
På natten äter och dricker hon inget

Annars glömmer jag så gott som alltid också att erbjuda henne vatten. Men jag försöker tänka på det om det är väldigt varmt. Tipset med att hålla koll på blöjan tycker jag var bra! Men som sagt, det är ju ganska mycket vätska i maten också.

På tal om välling. Ska dom vänjas in på det, alltså typ blanda det med ersättningen? Eller kan man ge det som en smakportion på ett par ml?

Är hon van med gröt kan du prova byta rakt av.

Min dotter tvärvägrade dock välling när vi skulle byta från ersättning till välling, så vi fick blanda och trappa ur ersättningen långsamt ..

Det enda man ska tänka på med fruktpuré är att man inte introducerar det först för då kan det bli svårare att få i dem den andra maten. Fast det stadiet är du ju visserligen redan förbi.

Till gröten får hon fruktpurén vid sidan av gröten i samma tallrik (hon får den som en sylt), till matpuréerna får hon några skedar efteråt och i den naturella yoggyn blandar jag ihop allt. Angående vällingen blandade vi inte med något (hon ammades) men då hade hon ätit gröt i ett tag. Jag blandade en full portion och så fick hon dricka så mycket hon ville. Fast det blev inte så mycket i början. Efter några gånger drack hon någon dl och nu dricker hon upp allt i flaskan.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Senast: super
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 705
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Kivina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar