Mat- och kroppspepptråd för diverse problem

Jag tycker faktiskt att "Beach"-trådarna (som jag själv var mycket skeptisk till först, främst p.g.a. namnet) innehåller ungefär vad den här tråden skulle dra nytta av att innehålla utan att bara rikta sig till ätstörda eller f.d. ätstörda.

Lite OT, men jag har länge funderat på om vi inte borde byta namn på beachtråden till något som speglar vad trådarna faktiskt handlar om, nämligen att må bra, mat och träning på ett balanserat sätt.

On topic så håller jag med om att den här tråden balanserar på en väldigt tunn linje, jag förstår att TS intentioner bara är goda men risken är så stor att det blir fel.

Ett problem med en tråd som uttalat är till för "mat- och kroppspepp" tenderar att vändas till det motsatta eftersom fokus så stenhårt hamnar på just mat och kropp. Jag håller med om att den här tråden överlag hållit en hyfsad nivå (även om typ hälften av inläggen, så även detta, diskuterat faror och förhållningsregler....) men när ätstörda människor sitter och diskuterar ihop är det svårt att få till en frisk diskussion, hur man än bär sig åt. Jag tycker faktiskt att "Beach"-trådarna (som jag själv var mycket skeptisk till först, främst p.g.a. namnet) innehåller ungefär vad den här tråden skulle dra nytta av att innehålla utan att bara rikta sig till ätstörda eller f.d. ätstörda.

Hinner inte svara så långt men jag tycker beachtråden ligger på gränsen, det är inte många gånger jag har kollat in där visserligen men när jag har läst har jag alltid sett nån/några som äter för lite, eller som visar en bild på en normalviktig kropp och skriver att de behöver gå ner eller dylikt. Inte bara sånt, absolut inte, men jag ser sånt även där.

Tråden rensad!

Öga har hållits på tråden från trådstart och kommer fortsättas med. Jag tror att det kan finnas en poäng med tråden, men riskerna finns också. Men den får en chans till!

//lizan, moderator

@Koltrast Tack för ett jättebra svar!

Jag inser nu vad det nog är som gör att det blir kaos för mig så ofta... Nämligen att jag inte riktigt har "vant in mig" på matschemat, utan försöker med allt på en gång, och skiter sig något blir det pannkaka av alltihop sen :( En del av det är väl säkert mitt kontrollbehov, typ att om jag inte äter mellanmål vid 15-tiden och middag vid 18 så blir hela kvällen "i fel ordning", men det är ju något jag måste lära mig leva med eftersom man inte alltid kan äta på exakt samma tid varje dag.

Men mest tror jag att det är att jag vill lyckas, men jag är inte van att äta "rätt" enligt matschema så det blir liksom för mycket utmaning på en gång. Jag tror att jag ska prova fokusera på ett mål i taget (och såklart göra mitt bästa även med de andra, men börja med ett och ta de andra ett i taget också) så kanske jag får bättre stabilitet på det hela.

I KBTn som jag går fick jag till en början som läxa att äta 6 mål om dagen. Allt skulle antecknas i en matdagbok, om det så bara var en ärta. ALLA mål skulle vara ifyllda, och INGA mål däremellan (tror det sistnämnda är mer viktigt för min typ av ätstörning, fast antagligen bra för alla att inte småäta mellan målen).

Till en början spelade det ingen roll alls vad jag åt, när mina 6 mål åts regelbundet under flera veckor började vi justera VAD jag åt så att det blev hälsosam mat. Nu fungerar det riktigt bra! Jag har haft episoder av hetsätning, halkat tillbaka någon vecka i gamla vanor, men det går framåt! :)

I KBTn som jag går fick jag till en början som läxa att äta 6 mål om dagen. Allt skulle antecknas i en matdagbok, om det så bara var en ärta. ALLA mål skulle vara ifyllda, och INGA mål däremellan (tror det sistnämnda är mer viktigt för min typ av ätstörning, fast antagligen bra för alla att inte småäta mellan målen).

Till en början spelade det ingen roll alls vad jag åt, när mina 6 mål åts regelbundet under flera veckor började vi justera VAD jag åt så att det blev hälsosam mat. Nu fungerar det riktigt bra! Jag har haft episoder av hetsätning, halkat tillbaka någon vecka i gamla vanor, men det går framåt! :)

Det låter som en ganska vettig introduktion. Jag har "bara" fått ett matschema och så ska jag äta utifrån det, så jag har ju liksom inte vanan inne.

Men idag har jag följt matschemat nästan perfekt, och jag känner nu på kvällen att jag mår bättre när jag varit noga även med mellanmålen, som jag annars ibland slarvar lite med.
Men nu har jag köpt hem massa olika bra mellanmål (från listan jag länkade) så nu ska det bli ändring på det!

Förresten, är det någon som har bra frukostförslag? Jag har fått en folder en gång i tiden med fem eller sex förslag, men den har kommit bort :o

Tråden rensad!

Öga har hållits på tråden från trådstart och kommer fortsättas med. Jag tror att det kan finnas en poäng med tråden, men riskerna finns också. Men den får en chans till!

//lizan, moderator
Kan jag få fråga vad som var opassande med mina inlägg då jag klart och tydligt framhöll att mina tips endast gällde mellanmål och inte lagade mål mat, vilket jag poängterade multipla gånger i det första inlägget och förtydligade ytterligare i det uppföljande? :)

Men då provar jag igen.

Om man mellan måltider är sugen utan att vara hungrig och riskerar att småäta typ mackor eller annat onyttigt, vilket brukar göra än mindre gott om man har någon form av matproblematik, är lättare och smakrika soppor en utmärkt sak. Åtminstone mitt sötsug hålls under kontroll och gör mig sugen på mat istället för skräp, och eftersom soppa inte heller påverkar hunger kan man äta övriga mål precis som vanligt.

Som frukost, eller för den delen mellanmål, tycker jag att havregrynsgröt med osockrad sylt är fantastiskt. Det är mättande utan att kännas "tomt" eller fett, två saker som lätt triggar mig, och är väl (om mina träningsfreaks till vänner inte ljuger) dessutom nyttigt. Har hjälpt mig mycket och jag märker enorm skillnad på såväl min mentala styrka som min energinivå mot när jag brukade börja dagen med mackor.

I övrigt har det för mig gjort väldig skillnad att, på min läkares inrådan, om möjligt inte äta ensam, utan försöka både laga och äta mat ihop med vänner (som äter "vanligt", dvs. inte heller några dieter eller dylikt). För några år sedan vill jag minnas att jag hade väldigt svårt för den tanken, men med tiden har min inställning till maten kommit att bli mer avslappnad och att jag börjat koppla samman det med en social, trevlig stund har tveklöst hjälpt till. Självklart inget som säger att det fungerar för alla, men om man i sin problematik har ett mönster där man oftast ätit/äter ensam kan det kanske vara värt att reflektera över och om inte annat sätta som långsiktigt "mål". :)

Överlag är jag ganska nöjd med min personliga utveckling för stunden. Trots att jag är större än på många år har jag inte haft matångest på månader - att jag lyckades kasta ut min våg för över ett år sedan har nog varit en bidragande orsak. Att jag dessutom hittat en rolig träningsform i form av poledancing gjorde nog också sitt; Plötsligt blev det roligt att ha styrka i kroppen. Jag tror och hoppas att jag kan hålla i det när jag nu inte bara satsar tillbaka mot min slanka och välmående kropp, men också har insett att det är rätt kul att laga mat (tackar mannen-som-jag-inte-riktigt-vet-vad-han-är-i-mitt-liv för det) och gärna vill kunna utvecklas på det området.

Förresten, är det någon som har bra frukostförslag? Jag har fått en folder en gång i tiden med fem eller sex förslag, men den har kommit bort :o
Jag äter antingen yoghurt med müsli eller också havregrynsgröt med äppelmos eller lingonsylt. Till det har jag en smörgås med smör och ost, och så dricker jag ett glas mjölk och ett glas juice. Oftast blir det té också, för att det är gott och avslappnande. Jag äter samma frukost nu som när jag gick i behandling. Den går att variera ganska mycket, tycker jag, eftesom man alltid kan prova olika sorters yoghurt, bröd och juicer, etc. :)

Matdagböcker och ärtor, ja ... Jag slängde en påse frysta ärtor under min dator en gång när jag var rädd för att den var på väg att bli överhettad. Sen tinade värmen från datorn ärtorna, så jag öppnade helt enkelt påsen och åt upp dem (i mitt fall var det helt okej med extra måltider). Där har du min favorit bland notiserna i min gamla matdagbok. :D

@Riley Vad skönt att du mår bättre kring maten nu! Jag tror också att äta med andra kan vara bra, det normaliserar ju ätandet på ett sätt och gör det mer avslappnat.

Och poledance kräver ju verkligen en stark kropp som får näringsriktig mat! Kul med en träningsform som du gillar.

*KL*
Gissa vem som är nästan löjligt stolt efter att ha ätit en ordentlig grötfrukost, mellanmål, lagad mat till lunch, mellanmål, lagad middag och lite senare ska äta kvällsmålet då :cool: Första dagen på vem-vet-hur-länge som jag faktiskt har ätit som jag ska alla mål jag ska äta, och utan massa ångest dessutom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka