Mat- och kroppspepptråd för diverse problem

Tack @_Charlotte_ :)

Texten kanske kan upplevas som triggande, vet dock inte men scrolla förbi om du är känslig. (Inget illa menat men ville varna iallafall.)

Jag tror att det "bara" är han faktiskt, eller kanske mer att jag mår bra i livet generellt. Fast jag inte visste hur dåligt jag uppenbarligen mådde innan.. Mina mardrömmar försvann också strax efter vi träffats (med hjälp av lite KBT också).

Tja alltså, vissa (mycket färre) saker äter jag fortfarande inte. Men alla andra gillar inte allt heller så det får vara. Idag vågar jag smaka på nya saker :)

För mig var det att jag inte åt nya saker, får lätt matfobi och kunde inte äta en maträtt för ofta - alltså ny sak varje dag i matlåda, aldrig rester. Vissa saker fick uteslutas i långa perioder. Kunde också "bli mätt på" något under en måltid. Då var det bara att sluta äta och plocka fram filen med flingor typ. Åt inte mat som andra lagat. Så inte så mycket om specifika livsmedel utan mer hela rätter.
Intressant! Jag har varit väldigt kräsen med mat men inte så extremt att jag skulle kalla det för någon sjukdom. Var väldigt strikt med vad jag gillade och kunde äta och ville sällan prova nya saker. Utan gillade bara samma gamla vanliga, hatade förändringar. Tror detta berodde på bortskämdhet men tror du det kanske kunde finnas några likheter iallafall?
Nu när jag träffat min pojkvän så har jag ändrats, öppen för ny mat, mår dock fortfarande illa av vissa saker. (Något jag själv har skapat tror jag) och äter lite ibland men det är bättre. Massvis med bättre :3
 
Senast ändrad:
@Kaos Oj ja, du har helt rätt i det! Det var nog mest för att "ursäkta" mina val av mellanmål, men det ska jag ju inte behöva göra i vilket fall som helst. :)
 
Näej, istället kan vi peppa varandra, vad har ni gjort på senaste tiden för att få era kroppar att må bra? :)

Jag äter regelbundna måltider även när det är svårt rent tidsmässigt/situationsmässigt. Frukost, Lunch middag och för det mesta 2 eller till och med 3 mellanmål. Har helt lagt kaloriräknandet på hyllan (i stort sett)....

Sen kan jag känna att det här med ätstörningar är så otroligt komplext. Vi finns i alla storlekar och för min del är det extremt jobbigt eftersom jag MÅSTE tänka på att gå ner i vikt för min hälsas skull eftersom jag ÄR väldigt stor, det är liksom en del av den ätstörning jag lider av. :( Hur lätt är det att bli frisk från en ätstörning samtidigt som man måste ner i vikt? :( Försöker flytta fokus från viktnedgången och fokusera på att må bra och leva hälsosamt, men det är svårt.
 
*delar raderat av moderator*

Annars för den som vill göra soppor som faktiskt är bra för kroppen och knoppen, kan ni göra till exempel broccolisoppa (nån hade väl recept på det här?), minestrone, svampsoppa, potatis- och purjolökssoppa, eller min favorit: fisksoppa!
Och en god smörgås till med t.ex. mjukost på :d
 
Senast ändrad av en moderator:
@Fridolfina Jag försöker äta tre mål + tre mellanmål, för tillfället går det inte jättebra men jag försöker vidare. Det går segare nu när jag nyss har varit sjuk, men jag vet att om jag fixar de närmsta dagarna så går det bättre sen :)

Och så är jag mycket i stallet och ute i skogen med min hund, det mår både kroppen och knoppen bra av :love:

Sen kan jag känna att det här med ätstörningar är så otroligt komplext. Vi finns i alla storlekar och för min del är det extremt jobbigt eftersom jag MÅSTE tänka på att gå ner i vikt för min hälsas skull eftersom jag ÄR väldigt stor, det är liksom en del av den ätstörning jag lider av. :( Hur lätt är det att bli frisk från en ätstörning samtidigt som man måste ner i vikt? :( Försöker flytta fokus från viktnedgången och fokusera på att må bra och leva hälsosamt, men det är svårt.

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver, eftersom jag i perioder har varit på gränsen till överviktig.
Det går absolut att gå ner i vikt samtidigt som man blir frisk! Finns ju, som du säger, ätstörda i alla storlekar och för vissa typer av störningar är ju övervikt väldigt vanligt och då kan det vara en del i behandlingen att gå ner lite till en hälsosam vikt. Men däremot bör man nog hålla sig lååångt från diverse dieter och quick fix.

Men för att nå sin idealvikt (inte ätstörningens idealvikt - din kropps idealvikt!) tror jag att det är samma som gäller oavsett störning och startvikt. Nämligen frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål. Och se till att det är vettig, bra mat för det mesta. Alltså inget slarv i form av varken för lite mat eller typ pizza och godis varje dag, det mår ju inte kroppen bra av. Men ibland är pizza och godis bra!

Äter man som man ska, ser till att få i sig alla viktiga näringsämnen och inte äter "onyttiga" alternativ hela tiden tror jag att man hamnar på sin idealvikt av sig själv. Och kanske någon motionsform man tycker är kul, men igen, det gäller att se upp så det inte går överstyr utan är för nöjes skull.

Helt enkelt så tror jag att ett hälsosamt liv ger en hälsosam kropp.
 
För att inte bara vara gnällig trådpolis;) får jag ju se till att svara på ursprungsinlägget också.
Jag vet att det finns några här som har haft en ätstörning, eller som fortfarande har det, och en del som vet att de har problem med mat och sin kroppsuppfattning fast kanske inte riktigt en regelrätt "ätstörning". Tänkte därför starta en pepptråd för oss, där vi kan dela med oss av framgångar och få pepp och stöd i motgångar.

Kan börja med en presentation av mig själv: Normalviktig, halvfrisk från ätstörning uns med både bulimiska och anorektiska drag (men uppfyllde inte tillräckligt många kriterier för att få någon av diagnoserna). Äter tyvärr hellre "skräp" än riktig mat och har mest problem med att min kroppsuppfattning inte stämmer överens med andras uppfattning om min kropp. Vad gör man åt det förresten, att jag känner mig fet som en gris trots att folk runt mig säger att jag är normalviktig/"normalsmal"?

Just nu sjuk och har inte ätit lagad mat på snart en vecka, och jag är faktiskt såå himla sugen på riktig mat. Hoppas jag mår bra nog för att äta det snart :d

Någon mer som vill vara med och snacka och peppa varandra?

Det första en ska göra för att bli kvitt tjockkänslor och skev kroppsuppfattning är att börja äta regelbundet och allsidigt. Stabilisera sitt ätande, så att säga.

En del vill börja äta enligt ett matschema fullt ut direkt, andra passar det bättre att ta det bit för bit och börja med att stabilisera en måltid åt gången.

En riktig frukost(jag ska leta efter listor och återkomma, men en riktig frukost brukar inom äsvården bestå av tex 3dl yoghurt/fil, 1 dl müsli och två smörgåsar med smör och pålägg, en frukt och ett glas mjölk samt te eller kaffe) är ofta det första steget. Säg att du fokuserar på frukosten i en eller två veckor(du äter naturligtvis mer än så under dagarna, men för att bryta ner det hela i rimliga steg får en börja nånstans) för att sedan lägga till en hel, riktig lunch och bygga vidare senare med middag och mellanmål. Tanken är att frukosten ska hjälpa igång din kropp och förhoppningsvis väcka din matklocka med följd att du blir hungrig lagom till lunch eller redan till ett litet förmiddagsmellanmål. Om det passar dig bättre att äta yoghurt med müsli/gröt vid tex kl 7 och smörgåsarna vid kanske kl 10 funkar det såklart också, men gå in för att verkligen äta hela, riktiga frukostar, utan prut och dealande om smör eller ej, utan lättfil osv.
 
Jag tror det är bra att alltid ha "färdig" mat hemma. Igår till exempel var jag hungrig men orkade inte laga mat - då fanns det risgrynsgröt att värma färdig i en skål i kylen. Färdig köttfärssås har jag nästan alltid i frysen - bara att koka pasta eller potatis till och sen är maten klar.

Borde nog börja ta med äpple/morötter till stallet igen förresten, då får man i sig frukt och någon häst blir glad över skrutten som blir över :)
 
@tolksele
En drickyoghurt och någon frukt brukar jag ofta ta med som snabbt mellanmål i farten, eller nötter och russin, det går säkert lika bra med annan torkad frukt också men jag tycker inte om det :p.
 
En riktig frukost(jag ska leta efter listor och återkomma, men en riktig frukost brukar inom äsvården bestå av tex 3dl yoghurt/fil, 1 dl müsli och två smörgåsar med smör och pålägg, en frukt och ett glas mjölk samt te eller kaffe) är ofta det första steget.

Det här är min frukost (förutom frukten :o) Att äta ordentlig frukost har alltid varit min räddning. Tycker dessutom att det är löjligt gott med frukost.
 
Och just det, med risk för att låta tjatig:

Har ni läst Mattillåtet av Gisela van der Ster? Den är en riktig bibel för den som vill bli frisk från sin ätstörning och jag kan verkligen, verkligen rekommendera den till alla(ja, till och med för dem som bara är normalätstörda!). I boken finns allt från hur mycket och vad en bör äta till näringslära och en självhjälpsplan för att stabilisera ätande och bli kvitt svält respektive hetsätning. Hon krossar även myter om dieter och förklarar vad som händer i kroppen när en svälter, hetsäter och inte minst, när en börjar äta riktigt. Gisela van der Ster är dietist och forskare och har arbetat med människor med ätstörningar i en herrans massa år.

LÄS!LÄS!LÄS!
 
Senast ändrad:
Det här är min frukost (förutom frukten :o) Att äta ordentlig frukost har alltid varit min räddning. Tycker dessutom att det är löjligt gott med frukost.
Vad bra! Frukten kan vara ett glas juice och eller grönsaker på smörgåsarna också. Grejen med det är att täcka in alla grupper på kostcirkeln och äta allsidigt vid varje måltid.
 
@Koltrast Tack för ett jättebra svar!

Jag inser nu vad det nog är som gör att det blir kaos för mig så ofta... Nämligen att jag inte riktigt har "vant in mig" på matschemat, utan försöker med allt på en gång, och skiter sig något blir det pannkaka av alltihop sen :( En del av det är väl säkert mitt kontrollbehov, typ att om jag inte äter mellanmål vid 15-tiden och middag vid 18 så blir hela kvällen "i fel ordning", men det är ju något jag måste lära mig leva med eftersom man inte alltid kan äta på exakt samma tid varje dag.

Men mest tror jag att det är att jag vill lyckas, men jag är inte van att äta "rätt" enligt matschema så det blir liksom för mycket utmaning på en gång. Jag tror att jag ska prova fokusera på ett mål i taget (och såklart göra mitt bästa även med de andra, men börja med ett och ta de andra ett i taget också) så kanske jag får bättre stabilitet på det hela.
 
Och just det, med risk för att låta tjatig:

Har ni läst Mattillåtet av Gisela van der Ster? Den är en riktig bibel för den som vill bli frisk från sin ätstörning och jag kan verkligen, verkligen rekommendera den till alla(ja, till och med för dem som bara är normalätstörda!). I boken finns allt från hur mycket och vad en bör äta till näringslära och en självhjälpsplan för att stabilisera ätande och bli kvitt svält respektive hetsätning. LÄS!LÄS!LÄS!

Ja, den är jättebra!
Jag fick låna den av min kurator och det var fullt av aha-upplevelser kan jag säga.
 
Ja, den är jättebra!
Jag fick låna den av min kurator och det var fullt av aha-upplevelser kan jag säga.
Jag tycker att den är väldigt bra att ha hemma. För mig har den varit till nytta på olika sätt under olika perioder. Ibland som uppslagsverk, ibland för att påminna mig om sånt jag egentligen vet...
 
@Kiva klara likheter även om det såklart finns olika grader eller vad man nu ska säga.

Jag mår väldigt bra just nu och smakar faktiskt oftast på saker som jag aldrig ens gått i närheten för några år sedan. Inte alltid jag äter allting eller äter upp, men jag försöker smaka. Har insett att jag är tillräckligt vuxen för att inte behöva tycka om allt. Det är heller inget mål för mig. Däremot är jag inte längre speciellt begränsad i min vardag och då anser jag mig "frisk" :)
 
Jag vet att det finns några här som har haft en ätstörning, eller som fortfarande har det, och en del som vet att de har problem med mat och sin kroppsuppfattning fast kanske inte riktigt en regelrätt "ätstörning". Tänkte därför starta en pepptråd för oss, där vi kan dela med oss av framgångar och få pepp och stöd i motgångar.

Kan börja med en presentation av mig själv: Normalviktig, halvfrisk från ätstörning uns med både bulimiska och anorektiska drag (men uppfyllde inte tillräckligt många kriterier för att få någon av diagnoserna). Äter tyvärr hellre "skräp" än riktig mat och har mest problem med att min kroppsuppfattning inte stämmer överens med andras uppfattning om min kropp. Vad gör man åt det förresten, att jag känner mig fet som en gris trots att folk runt mig säger att jag är normalviktig/"normalsmal"?

Just nu sjuk och har inte ätit lagad mat på snart en vecka, och jag är faktiskt såå himla sugen på riktig mat. Hoppas jag mår bra nog för att äta det snart :d

Någon mer som vill vara med och snacka och peppa varandra?

Jag tror att det här kan bli en hemsk tråd, tyvärr. Även om syftet är gott så är det på gränsen till sjukt, särskilt med den "breda ingången". :(

...där vi kan dela med oss av framgångar och få pepp och stöd i motgångar.
För någon här kan en motgång vara att den personen faktiskt åt något under dagen.
Ska ni peppa den personen att låta bli det nästa dag då?

Jag har rapporterat den till moderatorerna och bett dem hålla ett öga på den.
 
För någon här kan en motgång vara att den personen faktiskt åt något under dagen.
Ska ni peppa den personen att låta bli det nästa dag då?

SJÄLVKLART inte!
Ingen mår bra av att inte äta, och det handlar om att bli frisk och må bra. Exakt ingen mår bra av att inte äta.

Jag tycker tråden lyckas hållas på en bra nivå, med ett enda inlägg som undantag och det har sagts emot.
Eftersom flera som skrivit här är så kloka människor med mycket kunskap känner jag att eventuella dåliga inlägg bemöts snabbt och "friskt", om du förstår hur jag menar?

Säger det igen: I den här tråden utgår vi från det gemensamma målet att bli frisk och må bra.
 
Jag måste tyvärr hålla med @Blueberry. Jag har också rapporterat den här tråden och då specifikt det inlägg där en användare helt utan skrupler tipsar om hur man understödjer sin ätstörning på bästa sätt. Jag tror (tyvärr) inte att det kommer vara en engångsföreteelse i en sån här tråd.

Jag håller med om att ett inlägg här har varit väldigt opassande, och håller även med om att det bör tas bort.

Men jag tycker också att jag (redan!) fått flera bra tips och motivation som jag har nytta av i mitt tillfrisknande, och jag hoppas det är fler än jag som känner så :)

Jag tycker det är skönt att ha en tråd som "fristad" (hur konstigt det än låter) där ambitionen är att vara frisk och hälsosam, eftersom jag tycker att det på många andra ställen, inte bara här på buke men även här, ofta ligger mycket fokus på att äta för kalorisnålt och för mycket kroppshets. Jag blir alldeles för påverkad av det.
Däremot en tråd där jag kan prata med andra med diverse ätstörningar, eller f.d. ätstörda, känner jag att det är på ett sätt tryggare med att det som skrivs faktiskt ÄR hälsosamt.
Med som sagt undantag för ett visst inlägg, som jag inte alls tycker passar och som det glädjer mig att se att flera reagerat på.

Jag hoppas jag fick fram något vettigt, för seg i huvudet för att skriva egentligen :o Nu ska jag äta lasagne! :)
 
Ett problem med en tråd som uttalat är till för "mat- och kroppspepp" tenderar att vändas till det motsatta eftersom fokus så stenhårt hamnar på just mat och kropp. Jag håller med om att den här tråden överlag hållit en hyfsad nivå (även om typ hälften av inläggen, så även detta, diskuterat faror och förhållningsregler....) men när ätstörda människor sitter och diskuterar ihop är det svårt att få till en frisk diskussion, hur man än bär sig åt. Jag tycker faktiskt att "Beach"-trådarna (som jag själv var mycket skeptisk till först, främst p.g.a. namnet) innehåller ungefär vad den här tråden skulle dra nytta av att innehålla utan att bara rikta sig till ätstörda eller f.d. ätstörda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp