Mat- och kroppspepptråd för diverse problem

@tolksele Skönt med en sambo som har samma smak. Mitt senaste ragg tyckte om komplicerade grytor med exotiska ingredienser, behöver jag säga att det inte var någon hit för en fegis som mig :angel: Jag åt desto mer efterrätt dock, båda gillar nämligen glass i sin mest enkla form :D

Jag hoppas jag också tycker det är kul att laga mat snart! Älskade både bakning och framförallt matlagning som yngre, men det var många år sedan nu. Jag hoppas dock att det intresset återkommer och att jag vågar äta sån mat jag inte ätit på flera år, livet verkar roligare då.
 
@_Charlotte_ hahaha, nej! Tur att det finns glass ;)

Jag tycker det är skönt att laga sin egen mat, då vet jag vad som är i den. Sen är min sambo på nivån "älskling, hur gör man klyftpotatis?" :banghead:

Du får börja med något enkelt så du kan få "wow vad duktig jag är"-känslan. Jag bjöd ofta över folk i början när jag bodde ensam i stan, att äta är ju ändå en väldigt social grej. Vet dock inte hur bra det funkar om man är lagd åt det bulimiska hållet, har aldrig haft de dragen.
 
Jag förstår att behovet att prata om det här är stort hos drabbade och även anhöriga till drabbade. Kanske kan det då, eftersom risken att trigga varandra trots allt finns där även om intentionerna är goda, vara vettigt att dra upp lite riktlinjer för en sådan här tråd?

Jag är lite trött och trögtänkt just nu, men att komma överens om att inte tala om saker som...

-beskrivningar av svält, hetsätning, extrem motion osv
-konkreta kalori-, vikt- eller bmiangivelser
-destruktiva handlingar
-dieter och bantningstips

...tror jag kan vara bra. Att försöka hålla tråden konstruktiv är nog särskilt viktigt. Saker som kan diskuteras ändå är behandling, känslor, stigman, bra sätt att hantera ångest osv.

Fast frågan är om inte en sån här tråd egentligen behöver expertmodereras? Det finns forum på Shedo och det finns självhjälpsgrupper via Frisk&Fri. Om inte annat kanske det kan vara bra om här finns länkar till dessa sidor(på Shedos forum kan en läsa deras forumregler, de är vettiga!).

Frisk&Fri http://www.friskfri.se/
Shedo http://shedo.se/
 
@Koltrast Väldigt vettiga regler och tack även för länkarna, jag visste inte om att de sidorna fanns!

Jag tror och hoppas att vi med dina förslag på regler, och en gemensam vilja att bli friska, kan hålla oss till att just vara stöttande.
 
Jag lider av BED, går på behandling och märker faktiskt för första gången skillnad. Inte på vågen men i huvudet! Jag lider tvärtom av övervikt som en följd av ätstörningar sedan tonåren (mest mot bulimihållet, sen har hetsätningen fortsatt och kräkningarna har liksom varvats med hetsätning så att jag gått upp väldigt mycket i vikt).

Att äta regelbundet och bra mat är det som hjälpt mig med. Slängt bort alla lightprodukter, ser till att äta 6 mål om dagen (oftast), blir jag sugen så tänker jag ett steg till och äter något som kroppen mår bra av istället för snabba kolhydrater. Lagar även så ren mat som möjligt från grunden, utan tillsatser och skräp i, tror det är viktigt och hjälper min kropp att må bra och mitt huvud att vara snäll mot min kropp.
 
@Fridolfina Vad skönt att du märker att behandlingen hjälper! Jag blir alltid lika glad jag hör om någon som verkligen blir bättre :)

Du har helt rätt. Regelbunden, bra mat är nog nyckeln för alla, både ätstörda och friska. Har läst mycket forskning som menar att lightprodukter inte är lika bra för kroppen som det "vanliga" alternativet, och dessutom innehåller de ju ofta onödiga tillsatser för att ändå få rätt konsistens och utseende. Att sen t.ex. röd mjölk smakar bättre än blå, och att bakverk bakade med smör är godare än de med margarin, är ju en bonus också.

Efter lite mer tid i behandlingen kommer du alldeles säkert märka att även din kropp börjar må bättre! Det kommer när huvudet mår bra :)
 
@tolksele Haha, låter som att du har en riktigt matkunnig sambo :D

Jag ska försöka komma på lite maträtter som är lätta att laga och blir goda, så kanske jag kommer igång mer med matlagningen.
 
@_Charlotte_ han hjälper till genom att hålla sig undan. Och att diska!

Soppa är ofta bra mat.

Mitt tips är alltså potatissoppa!
Mjölig potatis, lök och en buljongtärning kokas i (relativt) lite vatten tills potatisen är mjuk/mosig.
Sen i med mjölk och mosa/mixa till en slät soppa.
Jag äter med stekta baconbitar och brödkrutonger (hrm, rostbröd skuret i fyrkantiga bitar).

Definitivt lätt att laga!

Vet de som har broccoli i soppan men där går min gräns. För så hade man faktiskt inte på dagis.
 
@tolksele Tack för tipset om potatissoppa! Det låter gott, och passar bra nu eftersom jag är sjuk och vill äta sånt jag i stort sett bara kan hälla i mig. Slät soppa är alltså perfekt :)
 
@_Charlotte_ Precis! Har samma problem om jag gnisslat för mycket tänder några nätter, då gör det tyvärr ont att tugga..
Rotfrukter är ju dessutom i säsong nu så då blir vi miljövänner på köpet! :D
 
Förresten, jag har svårt för att hitta på mellanmål (smörgås känns lite uttjatat), och satt och letade lite och hittade den här http://static2.devote.se/gallery/big/20090830/c1efdf3e518f43cf4f76e371e85f56ca.jpg med förslag på olika mellanmål. Tänkte att det säkert finns fler som kan ha nytta av olika mellanmålstips :)
Om ni har fler förslag på mellanmål ni gillar får ni gärna dela med er.

Mellanmålen är ju görviktiga, ett "klassiskt" matschema (ni vet, frukost, lunch, middag, kvällsmål + två mellanmål) är ju vad alla människor bör äta för att må bra, och jag märker på mig själv att om jag slarvar med mellanmålen blir det inte bra de andra måltiderna heller. Om jag däremot äter vettiga mellanmål, så mår jag mycket bättre hela dagen.
 
Vet de som har broccoli i soppan men där går min gräns. För så hade man faktiskt inte på dagis.

Fast man kan göra en übergod soppa på broccoli :d

Koka broccolin i lättsaltat vatten tills den är precis genomkokt, lyft upp med hålslev/häll av det mesta av vattnet och ner med dem i en mixer/mixa med stav och sen häller man på valfri grädde (jag föredrar den "riktiga" grädden), reds av med maizena, låt koka upp och sedan sjuda en stund och smaksätt med salt och malen svartpeppar.

Serveras med fördel tillsammans med riktigt knaprigt bacon som man smular ner i mitten av tallriken.

140824-soppa_zps9714027f.jpg
 
@tolksele De är ju mixade och då är de ju inte broccoli längre :angel:

Jag gillar broccoli överlag, men såhär i soppa är de helt olika än att sitta och äta buketterna, så den rekommenderar jag ändå ;)
 
Jag har aldrig uppfyllt de officiella diagnoskriterierna för någon ätstörning, men hade turen att ändå få bli inskriven på ett behandlingscenter. Idag har jag ett betydligt mer välfungerande liv och är oerhört tacksam för all den hjälp jag fick.

När jag hade slutat gå i behandling hade jag till en början svårt att upprätthålla mina nya matrutiner, men en dag snubblade jag av en slump över sidan HabitRPG. HabitRPG är ett litet webbaserat spel som går ut på att man samlar poäng genom att utföra olika sysslor i sin egen vardag, t ex att äta frukost varje morgon. Jag kan verkligen inte nog understryka hur stor skillnad det spelet har gjort för mig! Rekommenderas oerhört varmt.
 
Jag behöver verkligen den där spel-appen. Idag blev det lunch alldeles för sent och jag alldeles för illamående. Nu tänker jag vara duktig och hämta en skål fil med flingor, det får mig alltid på bättre humör!
Dags att läsa igenom mellanmåls-listan också, brukade köra mycket smoothies innan, vad mer är enkelt att ta med sig? :)
 
Dags att läsa igenom mellanmåls-listan också, brukade köra mycket smoothies innan, vad mer är enkelt att ta med sig? :)
Jag brukar alltid göra en extra smörgås att plasta in när jag gör min frukostsmörgås, så är det bara att plocka fram den ur kylen och packa ner vid behov sen. :)
 
Ägg är ett fantastiskt mellanmål! Kokt är enklast att ha med sig. ;) Valnötter har jag alltid med mig i väskan, räcker med några stycken. Sen kör jag efter LCHF eftersom jag har sjukt sockerberoende (JA jag tror och är helt övertygad om att det existerar) som hålls i schack när jag undviker snabba kolhydrater. Då funkar det fint att äta en bit brie och några skivor lufttorkad skinka t.ex. Fröknäcke brukar jag baka och ha en i en burk, också bra mellanmål. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp