Mat o foder

L

liljekonvall

Finns säkert redan massor av trådar om detta men hur ska man orka läsa igenom alla sidor.........?Brukar ni ge era hundar matrester?Det jag har läst här innan så står det ofta att ni ger si o så mycket av ett visst foder men aldrig att jag läst om några alternativ.Mina hundar får två mål per dygn.Frukosten är oftast rent hundfoder(1-2 ggr iveckan med rått ägg i )men däremot eftermiddagsmålet är en salig röra:dDet blir ofta en hel del rester här av diverse maträtter o de älskar det.De äter även med stor njutning potatisskal,morotsstumpar,gurkändar,sallad o diverse andra mindre smakliga saker för oss människor.Detta blandas med hundfoder men desto mer rester desto mindre hundfoder.Båda hundarna är lagom i hullet även om den yngre är lite åt det smalare hållet.De bajsar fint(kan man skriva så:rofl:?),är aldrig dåliga i magen o är blanka o fina i pälsen.Har maten blivit lite väl kryddad är jag dock lite försiktigare med mängden.Är det något fel med att göra såhär?De borde ju få i sig allt de behöver av en varierad kost som dessutom ofta innehåller mycket köttprodukter.Vad tycker ni?

Sv: Mat o foder

Är det BARF du är intresserad av eftersom att du ger hemlagad mat till dem? Isf finns det en hel del trådar om det om du söker.
Kommer nog finna en hel del svar där ;)

Hade alltid torrfoder till mina. Men oftast blandade jag i lite överblivet kött, sås och lite grönsaker i torrfodret. De åt med glädje, lite godare än enbart torrfoder skulle jag tänka mig. Blev aldrig dåliga av det. Ibland ett rått ägg i också.
Jaja, som man alltid fick höra, "Vad du skämmer bort dina hundar." Och....Varför slänga goda rester när det finns såna som gillar det?

BARF är inte lagad mat. ;)

Ja, här slängs då ingen mat om det uppenbarligen kan vara farlig för hälsan, eller om jag tycker det är lite små äckligt, mögligt, riktigt gammalt etc.
Potatisskal, morotsbitar och annat sallads/frukt aktigt som blir över i matlagningen får dock pållen.

Dock blir det inte så mycket rester kvar och alla får inte äta vad som helst. Det är endast vår PB som får hela kyckling krås, våra dp får gnaga revbenspjäll men frallorna får ingedera då de resonerar att man behöver endast tugga så pass att det går att svälja. :D
Ja jag ger med andra ord F-ben till mina hundar, och än så länge har ingen mått dåligt. Eller vänta, jo de fiser om de ätit för mycket kryddiga rätter. :D Glömmer aldrig då en av hundarna stal chiliconcarne från spisen som var rejält kryddad, hon var törstig i flera dagar.. :rofl:
Jag ger inte mina hundar lök, choklad eller vindruvor.
Men en liten smutt öl tycker några av hundarna är ljuvligt gott.

Givetvis lever de på sitt torrfoder och färskfoder, men smålänning som jag är, slänger jag inget.

Det beror väl på vad det är för matrester! Vissa saker e ju inte nyttigt för hunden!
men visst får mina lite rester toppad på sin mat:d

Oerfaren som jag är har jag ingen aning om vad BARF är:confused:Anledningen att de får mycket rester är att de äter bättre.Den yngre, som också är lite smalare kastar sig over maten på eftermiddagen då matrester är iblandat medan hon bara petar i maten på morgonen då det inte hunnit bli några än.Jag är som sagt vad lite försiktig med starkt kryddad mat men annars får de det mesta jag äter själv till middag o ska jag vara ärlig:angel:brukar jag medvetet göra "lite extra" för att inte allt ska gå åt.:rofl:

nja, min hund får inte mycket matrester.
Han är lite överviktig och går på dietfoder samt är väldigt känslig i magen.
Han brukar få hela morötter och päronskruttar :p Han kan gå över eld och vatten för lite päron, tokhund.. haha.

BARF är inte lagad mat. ;)

Ja jag ger med andra ord F-ben till mina hundar, och än så länge har ingen mått dåligt .

Så länge de håller hullet, har bra päls, bra tänder (vilket torrfoder kan hjälpa till med), samt att du håller koll på vad som kan vara mindre bra för hundar kan det ju inte vara något problem. Men jag vet faktiskt inte hur pass mycket olika mat ger olika "välmående".

Däremot så citatsvarar jag på detta meddelande då alla ben som börjar med bokstaven F (Fågel, fisk, fläsk osv), ska man INTE ge hundarna. De mår inte dåligt av köttet eller benen i sig, MEN benen kan sätta sig på bredden nere i halsen och antingen kväva hunden eller skada strupe mm. Detta då de är så "flisiga" och vassa.
Även om det inte har hänt din hund hittills, snälla tänk om, för om det händer en gång på 500 kanske det händer just när du ger din hund F-ben för 500:e gången. Det är inte lätt att få tag på en liten flisa nere i halsen och det är inte alla som hinner in till vet. i tid.:(
Snälla, snälla... tänk på detta! Hundar är tacksamma djur och blir lika glada för någonting annat!

Köttet vet jag att det inte är farligt. :D
Sen är det tillagat F-ben som är farligt då det flisar sig, rått inga problem alls. Men det har inte alla koll på så man säger att allt är farligt.
Ex, kyckling har mycket mjuka ben rått,och hårda flisiga när det är tillagat.
Jag ger inte alla hundarna tillagat f-ben utan endast de som jag vet tuggar maten och inte slarvar med "nedmalningen".
Mina dp tuggar ju endas ändarna på revben och andra större ben, kyckling får de inte alls,utan det är endast pitbullen som får käka sånt, då jag vet att hon inte slarvar med att tugga maten.
Bra att du är uppmärksam, men jag tror inte det ska vara någon större fara.

Kl

Mammas och pappas rottis får endast sitt torrfoder (jaja, en och annan ost-bit, rå potatis eller en morot slinker ner ibland :angel:), eftersom han är väldigt överkänslig i sin mage.

Min och sambons 9-veckors valp äter endast sitt torr-foder och hund-godis och ja, morötter ibland när hon varit duktig :p

Sen är det tillagat F-ben som är farligt då det flisar sig, rått inga problem alls. Men det har inte alla koll på så man säger att allt är farligt.
Jag ger inte alla hundarna tillagat f-ben utan endast de som jag vet tuggar maten och inte slarvar med "nedmalningen".
Mina dp tuggar ju endas ändarna på revben och andra större ben, kyckling får de inte alls,utan det är endast pitbullen som får käka sånt, då jag vet att hon inte slarvar med att tugga maten.
Bra att du är uppmärksam, men jag tror inte det ska vara någon större fara.

Jaha... det visste jag inte att det bara var tillagat det var farligt. Oj så mycket hundfolk som har fått det där om bakfoten. :angel:
Hur som helst så har jag hört alltför många skräckhistorier och sett det på nära håll och jag vill inte chansa. Men nu har jag ju i alla fall lärt mig nåt nytt och det ska man ju göra varje dag.:smirk:

Kan ni hjälpa mig att dementera/konstatera dessa påståenden?

"Det är som cyanid för hunden!" (Pekar på ett äpple) Sagt av en kille i ett hundprogram på svt 2., "Vem håller i kopplet" tror jag det heter. Det låter väldigt knepigt i mina öron. Våra hundar har alltid fått äppelskruttar, och älskar att ligga och gnaga på äpplen under äppelträden. De lever i alla högsta grad. I detta Tv-avsnitt ratade killen alla matrester, och predikade om hur extremt oansvarigt och farligt det var.

"Rå potatis innehåller giftiga ämnen, ge aldrig djur potatisskal"
Stod något liknande i en kaninbok, men jag har även hört att det skulle gälla djur, bl.a. hundar. Våra kaniner har ofta fått potatisskal, de lever men är feta.

:confused:

Exakt!

Synd att fler inte är medvetna om detta bara, utan att alla möjliga konstiga myter lever kvar angående att ge råa ben till hundar

Haha så äpple skulle fräta i hunden om den åt det?
Knasigt, jag har aldrig hört att det skulle vara på det viset, men visst, en hund som äter äpplen i mängder, kan nog få lite jäsning i magen..
Så som fulla älgar, haha, men nja, svårt att tro att det är farligt.

Potatisk skal ges till hästarna och de äter med stor aptit.
Några av hundarna tycker det är smaskigt med en bit när man skalar dem. De får inga mängder,och har heller inte hört att det skulle vara skadligt. Men jag kan ha fel, dock kommer jag fortsätta ge dem det lilal som de får tills jag fått annan info.
En av frallorna kan man ge vad som helst! Bara det har varit i närheten av diskbänken/spisen eller matbordet, så sväljs det. :crazy:
Igår så slank det ned en pffefferoni utan en min! (stavas?)
Jag skulle bara kolla om hon verkligen skulle äta det.. :angel:

Gnist, ja jag kan hålla med dig, ledsamt att många tror fel.
MEN- en hund som aldrig har ätit mycket råa ben och brosk,kan får stopp i tarmarna innan magsysrorna har börjat jobba på allvar.
Min har dock inte det problemet,har skitit vitt från och till hela hösten. :D
(Tack alla jägare!)

Min Chow skulle matvägra om hon inte fick sin portion med "vanlig" mat på kvällen. Favoriten är löksås, fläsk och potatis. Vet att lök inte är bra för hundar. Men hon verkar inte må dåligt av det. Och hon skulle säkert bli stött om hon inte fick det.
Varför ska folk lägga sig i vad man lägger i hundens matskål. Så länge hunden mår bra.

Jag tackar nu för era svar.Det finns säkert både rätt o fel i det mesta.Jag ger ju som sagt va rent torrfoder på morgonen så jag antar de klarar sig med vad de behöver även om de får rester o så under em.Kanske är hundarna som vi o vänjer sig vid olika saker vi inte ätit innan.Många hundar som går på de billigaste fodrerna verkar ju inte heller må dåligt trots mycket spannmålsinnehåll.

Varför ska folk lägga sig i vad man lägger i hundens matskål. Så länge hunden mår bra.

Det är nog inte så mycket att folk lägger sig i vad hundar äter, snarare att de bryr sig om hundens välmående, hoppas jag i alla fall. Man ser alldeles för många överviktiga hundar just för att matte eller husse promt ska "skämma bort" sina vovvar. Det finns ju fler sätt att skämma bort en hund på. :idea:
Så länge hunden har en bra vikt, bra tänder och en välmående päls är det ju ingen fara, men det är många som glömmer att 1kg hit eller dit spelar STOR roll vid hundens vikt, framförallt om det är en mindre ras.

Våran hund får självklart lite av vår mat ovanpå sina kulor, känns ju dumt att slänga. Självklart får han inte sådant som inte är bra för honom som potatis och choklad exempelvis...

Favoriten är kyckling eller kött med gräddsås, då äts hela skålen och alla kulorna upp:rofl:

Ofta blir det lite pasta, ris, kött, kyckling och ibland ett rått ägg för pälsens skull, och självklart blir det lite fil och macka till frukost;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka