*Lånar knapp*
Ja, visst är hästar flykrdjur men i det fria äter hästarna inte massor av havre eller annat kraftfoder då äter dom nästan bara gräsliknande växtlighet. Och då kan man vara på flykt. Men nu är det tamhästar vi pratar om som står i hage på dagarna och i box/spilta på natten, dom äter hö och kraftfoder som vi människor anser att dom ska ha. Jag tycker inte att man kan jämföra vildhästars levene med en tamhäst. Visst är de båda hästar och deras kroppar fungerar lika men det är också många faktorer som gör dom väldigt olika (tex fodret dom äter).
Jag tycker inte om att rida när min häst har ätit massor av mat. Jag kommer oftast till stallet efter det att hästarna ska ha kvällsmaten, men efter som att vi själva blandar till kraftfodret i hinkar så har jag skrivit en lapp på boxen där det står att om det inte finns mat i hinkarna så ska dom bara ge henne ca 1kg av kvällshöet. 1kg hinner hon äta upp medans jag borstar och fixar allt annat och så rider jag och när vi är klar så får hon resten av sitt kvälls hö och kraftfodret.
Jag ger aldrig maten precis på en gång efter ett ridpass. Jag vill först se att hästen är helt lugn och kanske dricker lite vatten eller börjar plocka lite med stråna som finns kvar i boxen och jag ger ALLTID höet ca 20 min före kraftfodret.
-------------------------------------------------------
phoenix
Var har du läst det där med blodet?
-------------------------------------------------------