mat innan jobb?

Moppa123

Trådstartare
Är det illa om man fodrar hästen innan man ska ut och rida/köra eller vad man gör?
eller är det mest bara kraftfoder som är dumt att ge innan motionen ? hur gör ni om ni tex kommer till stallet på eftermidagen o ska ut och rida, ger ni all mat direkt när ni kommer tillbaka??
 
Det är inget vidare bra att ge hästen mat innan du motionerar den, den måste ju hinna smälta maten också
 
Det händer att jag ger min häst ett par kg hö strax innan jag rider och jag har aldrig märkt något särskilt.

Hästen kan ju ha ätit strax innan man hämtar den, när den går på betet också.

mvh Jessica
 
Det är ju ett flyktdjur så lite mat kan inte störa. Tänk om hästen i det vilda måste smälta maten innan den springer i 190. "Vänta lite jag har precis ätit" :rofl:
 
I vila är 15% av blodet i musklerna och 85% i andra organ. I arbete är det tvärtom, och därför blir matsmältningen påverkad.
 
Är du säker på att du pratar om hästar nu, eller om rovdjur, såsom ex människor?

mvh Jessica
 
Precis vad min tanke var.
Tex vid bete, svårt att passa in att rida precis när de inte ätit på ett litet tag ;)
 
*Lånar knapp*

Ja, visst är hästar flykrdjur men i det fria äter hästarna inte massor av havre eller annat kraftfoder då äter dom nästan bara gräsliknande växtlighet. Och då kan man vara på flykt. Men nu är det tamhästar vi pratar om som står i hage på dagarna och i box/spilta på natten, dom äter hö och kraftfoder som vi människor anser att dom ska ha. Jag tycker inte att man kan jämföra vildhästars levene med en tamhäst. Visst är de båda hästar och deras kroppar fungerar lika men det är också många faktorer som gör dom väldigt olika (tex fodret dom äter).

Jag tycker inte om att rida när min häst har ätit massor av mat. Jag kommer oftast till stallet efter det att hästarna ska ha kvällsmaten, men efter som att vi själva blandar till kraftfodret i hinkar så har jag skrivit en lapp på boxen där det står att om det inte finns mat i hinkarna så ska dom bara ge henne ca 1kg av kvällshöet. 1kg hinner hon äta upp medans jag borstar och fixar allt annat och så rider jag och när vi är klar så får hon resten av sitt kvälls hö och kraftfodret.

Jag ger aldrig maten precis på en gång efter ett ridpass. Jag vill först se att hästen är helt lugn och kanske dricker lite vatten eller börjar plocka lite med stråna som finns kvar i boxen och jag ger ALLTID höet ca 20 min före kraftfodret.
-------------------------------------------------------
phoenix
Var har du läst det där med blodet?
-------------------------------------------------------
 
att de inte behöver få "all" eftermiddags mat innan ridning, det kan jag oxå köpa.
Men jag slängde åt min häst 0,5-1 kilo hö igår innan skritturen och fick div kommentarer och började fundera.

- om häst kan få "håll",
- eller om det är något som phoenix skrev?
 
Om den precis har ätit en rejäl måltid blir den säkert tröttare än om man rider på fastande mage. Så man kanske inte ska ta ett hårt träningspass medan en skrittur eller lite mjukgörande arbete är ok. ;)

Appropå flykt så vet väl alla som haft en nervös häst att det första som händer, inom någon minut, är att den skiter och skiter och... De tömmer tarmen, antagligen just för att kunna fly snabbt (blod till musklerna, lättare mage mm).
Till viss del fungerar även vi så (toa före tävlingsstart :crazy:)
 
Jag ger aldrig kraftfoder innan jag rider. Däremot ger jag lite hö innan jag rider, om min häst varit ute hela dagen. Han får komma in en stund i boxen och äta innan jag gör honom iordning. Speciellt viktigt på vintern när det inte finns något gräs tycker jag. Inte bra att arbeta med helt tom mage.
 
Det finns inga vetenskapliga studier (i alla fall inga allmänt kända) som undersökt hur hästen påverkas av att arbeta efter en fodring. Enligt Björnhag (2002) kan man utifrån de kunskaper man har om hästens fysiologi dra slutsatsen att det INTE är skadligt/farligt/olämpligt att arbeta hästen efter fodring, speciellt inte om man gett grovfoder. Hästen är inte skapt för att ha en tom magsäck. De har inte heller en särskilt töjbar magsäck och får förmodligen inte de obehagskänslor vi kan känna om vi ätit riktigt mycket.

Det torde istället vara mindre lämpligt att arbeta hästen på tom mage, då sur magsaft riskerar att skvalpa upp i den körtelfria delen av magsäcken (också Björnhag).
 
Man kanske inte får skriva namn men jag prövar. Påståendet kommer ifrån Mariannne Gottlieb-Vedi en fd hästforskare i Uppsala. Hon jobbar numera på Flyinge och undervisade oss i träningsfysiologi.

Till Jessica. Helt säker på att jag tänker på en häst. (De är väl de som viftar på svansen och säger vov?)
 
Nu menar jag inte att en häst absoult inte ska äta innan den anstängs. Det finns ju alltid mat i hästens matsmältningssystem. Men för att minska risken för vissa sjukdomstillstånd tycker jag man ska försöka låta bli.

På tal om hästar kan få håll! Någon som vet fakta? Hästen har ju diaframnamuskel så helt omöjlig är det kanse inte????
 
Alla djur omfördelar blod från matsmältningen till musklerna vid ansträngning/stess om dina siffror är allmänna eller specifika för häst vet jag inte. Det fordras hård ansträngning närmare maxpuls för att få full effekt.
Vad menar du med vissa sjukdomstillsånd?
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
424
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp