Mat för mammor-Kalla Fakta (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Just därför, för att extremt få ger sina barn dricka, är det en ganska löjlig jämförelse tycker jag.
Vin dricker vuxna utan att ta skada av nått glas och samma gäller ju läsken.
Nu tyckte jag i alla fall att det lät som att "det är mer alkohol i läsk så drick gärna vin" fast de inte ens testade dryckerna på samma sätt!

Magdalena skrev:
OK, men varför en extra kostnad (och därmed högre belastning på vår ansträngda landstingsbudget) när det är enkelt att undvika?

Därför att många kvinnor har en ångest över att de ska råka skada sit barn, om man nu kan lugna dem på ett enkelt sätt, är inte det värt pengarna? Varför ska det sparas på kvinnors behov? Och andledningen till att landstingsbudgeten är ansträngd är till väldigt liten del av sjukvården utan snarare dålig ekonomi politik....

Snurrfian skrev:
Därför att många kvinnor har en ångest över att de ska råka skada sit barn, om man nu kan lugna dem på ett enkelt sätt, är inte det värt pengarna? Varför ska det sparas på kvinnors behov? Och andledningen till att landstingsbudgeten är ansträngd är till väldigt liten del av sjukvården utan snarare dålig ekonomi politik....

:bow: :bow: :bow: Anledningen är att vi har en sådan sak som landsting. Sicket pappersvändande... :crazy:

ulda skrev:
Vad jag vände mig mot lite i programmet är urvalet i undersökningen. Kan man verkligen ta ett enda prov på en enda mammas bröstmjölk och hävda att det är ny forskning? Behöver man inte ta hundratals prover på hundratals mammor innan man kan säga att "så här är det"?

.....
Men är det inte så att deras idé kommer från just en fylligare forskning från England (om jag minns rätt) där urvalet antagligen var rätt mycket större än bröstmjölk från en enda mamma.

Snurrfian skrev:
Ångestfyllda kvinnor kan dessutom kosta betydligt mer då de behöver mer stöd under graviditeten, kanske fler blodprov, ultraljudsundersökningar och längre konsultation hos MVC-sköterskan. För att inte tala om de kvinnor som lyckas (!) bli sjukskrivna pga sin psykiska ohälsa under en kanske omtumlande gravidtet.

Jag instämmer med Snurrfian och sjalen till 100 procent. :bow:

Självklart skall havande kvinnors oro tas på allvar. Vad är det för fel med att förebygga "för mycket"? Jag tycker att det snarare är så att gravida kvinnor behandlas ganska nonchalant.

Graviditet är ingen "sjukdom" och ingen extra hänsyn skall tas till en gravid kvinna. Inte ens efter kejsarsnitt anses kvinnan behöva sjukskrivning, trots att en motsvarande operation i andra sammanhang troligen resulterat i någon tids konvalecens.

Senast ändrad:

Om de har sån ångest kan det väl knappast vara svårt att avstå från vissa födoämnen under en begränsad period?

Magdalena skrev:
Om de har sån ångest kan det väl knappast vara svårt att avstå från vissa födoämnen under en begränsad period?

Dessa kvinnor kanske har ångest trots att de följer alla rekommendationer och förbud slaviskt. Kanske är det till och med förbudslistan i sig som gör dem extra nervösa, för tänk om just denna lilla ostbit innehåller listeria?

Jag tror knappast att det är avhållsamheten som gör vissa kvinnor mer ångestfyllda än andra, utan bara känslan av att "hela ansvaret är mitt". Går något fel så är det kanske för att "jag tackade ja till den där skivan kallskuret på julafton, typ..."

Missbildningar sker, barn föds med diverse handikapp och en del dör vid födelsen. Känslan av skuld är säkert stor hos den blivande eller nyblivna mamman då hon med all säkerhet kan erinra sig att hon kanske ätit något som inte var bra.

Jamen, om någon är SÅ orolig så kan man väl erbjuda listeriaprov. Men att rutinmässigt göra det känns totalt onödigt.

Magdalena skrev:
Jamen, om någon är SÅ orolig så kan man väl erbjuda listeriaprov. Men att rutinmässigt göra det känns totalt onödigt.

Har du varit inne på familjeliv och tittat någon gång? Var och varannan är livrädda för det mesta... De är rädda för att äta kött, de är rädda för att äta fisk, de är rädda för att äta grönsaker... Själv har jag inte haft några större bekymmer men jag vet att det är många som oroar sig mer än är glada över sin graviditet och det tycker inte jag är okej...

Tokmaja skrev:
Just därför, för att extremt få ger sina barn dricka, är det en ganska löjlig jämförelse tycker jag.
Vin dricker vuxna utan att ta skada av nått glas och samma gäller ju läsken.
Nu tyckte jag i alla fall att det lät som att "det är mer alkohol i läsk så drick gärna vin" fast de inte ens testade dryckerna på samma sätt!

Nä, så tolkade inte jag det.
Snarare precis som de sa: bröstmjölken innehöll mindre alkohol än vad det finns i 7up.

Hur många ger inte sina småbarn (inte spädbarn, men lite senare) läsk typ 7up att dricka?

Antingen får man bestämma sig för att mängden alkohol är så liten att den bryts ner i levern och inte kommer ut i blodet eller så får man väl sluta ge ungar läsk över huvud taget (vilket inte vore så fel, fast av andra anledningar).

Ja fast undersökningen handlade inte om alkohol i alkoholfri läsk utan om hur mycket alkohol ett spädbarn som ammar fick i sig om mamman drack något med alkohol i, nu testade de ju vin då...

Att det sedan finns alkohol i läsk kunde de informera mer om och hur mycket, men det tycker jag är en annan fråga!! För jag hade faktiskt ingen aning om det, och skulle gärna vilja veta vilka som är värst för att kunna undvika dem, både till mig och sonen :) !

Men tror du verkligen att den nojjan kommer sig av att det finns rekommendationer vad man inte bör äta? Om nån sån lista inte fanns skulle dessa säkert hitta något annat att älta och bekymra sig över.

Visst kan det säkert vara så att de hittar andra saker att oroa sig över, men problemet med att de orora sig över maten är att de undviker många maträtter som kroppen behöver... Tex fet fisk innehåller Omega 3 som behövs för fostret för sin utveckling, och visst det går att äta som kosttillskott men det måste ju vara bättre att äta en bra kost...

Men, det finns ju hur mycket fet fisk som helst att äta som inte är insjö eller Östersjöfisk...

Jag tycker de som är så jäkla hysteriska behöver gå till en psykolog (eller få en bättre BM kanske) istället för att ta bort information.

Men det är ju det som är en del av problemet... Folk vet inte vilken fisk som kommer från insjöar eller östersjön alltså äter de ingen fisk alls...
Jag tycker de som är så jäkla hysteriska behöver gå till en psykolog (eller få en bättre BM kanske) istället för att ta bort information.
Vad tror du det kostar samhället? Är det då inte mer ekonomiskt att göra ett labbtest och lugna dem på fem minuter?
Men att tex Brieostar som är "total förbud" på inte är någon stor risk tycker jag faktiskt att man borde få veta... Det är väldigt få ostar på den listan som är "farliga" i verkligheten om man ska titta på det forskarna säger... Och att säga att listeria kan ge missfall pga ett fall på 70 talet känns oxå väldigt långsökt... Men det är det de bygger listan på...

Magdalena skrev:
Men, det finns ju hur mycket fet fisk som helst att äta som inte är insjö eller Östersjöfisk...

.
fast det är inte så lätt att minnas hela listan och att veta var alla fiskar kommer från. Jag är absolut inte hysterisk och har fuskat lite med bla fetaost jag inte vet varit pastöriserad och så, men i början av graviditeten fick jag lite noja när jag insåg att jag åt fisk på jobbet en gång i veckan. När en ny fiskdag kom var jag tvungen att kolla in en hemsida för att se om det var rätt eller fel fisk, innan jag vågade äta. Man blir faktiskt lite orolig i onödan kan jag tycka och jag avstod hellre än riskerade att äta fel, dvs kanske avstod nyttig omega-3. Och ändå anser jag mig inte ha varit så nojig.

Barnet ifråga dog vid födseln eller strax innan PGA listeria. Hade hon blivit varnad för vad hon inte borde äta hade hon haft en levande dotter nu.

Om man nu inte kan offra sig att ta reda på vilka fiskar det gäller så vete f-n om man är redo att skaffa barn överhuvudtaget. Jag tycker det är helt sjukt!

Magdalena skrev:
Barnet ifråga dog vid födseln eller strax innan PGA listeria. Hade hon blivit varnad för vad hon inte borde äta hade hon haft en levande dotter nu.

Om man nu inte kan offra sig att ta reda på vilka fiskar det gäller så vete f-n om man är redo att skaffa barn överhuvudtaget. Jag tycker det är helt sjukt!

Den vid 70 talets början? Eller pratar vi om något annat barn? Ialla fall så anser jag att när vi har teknik att på ett enkelt sätt kolla så barn och mamma mår bra så varför inte använda den? Ska vi förbjuda alla gravida att ha katt oxå för det kan oxå skada barnet... Eller plantera blommor och gräva i jord för där finns det oxå bakterier som man kan få i sig... För det handlar inte enbart om några fiskar... Det handlar om sjukvårdens inställning till gravida kvinnor och varför det finns så få fakta och de fakta som finns skrämmer fler kvinnor än de gör nytta...

Jodå visst finns det i kapslar men det vore ju bättre att få fakta än en lång lista på saker som är "livsfarliga" som i andra länder anses nyttiga...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka